Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

O dopravci

České Budějovice (německy Budweis, popřípadě Böhmisch Budweis) jsou statutární město a správní metropole Jihočeského kraje. V roce 2011 zde žilo téměř 94 tisíc obyvatel, v celé českobudějovické aglomeraci s přilehlými obcemi a městy pak žije okolo 120 tisíc obyvatel.

Jihočeská metropole leží v Českobudějovické pánvi na soutoku řek Vltava a Malše a nachází se v ní řada historických památek a muzeí.

Město se v současnosti skládá z 11 katastrálních území (Kaliště a Třebotovice tvoří exklávu), na kterých leží 7 místních částí. S postupným rozrůstáním města se zástavba blíží k okolním obcím. Významným koncentračním celkem je sídliště Máj, které se nachází v severozápadní části města. Složení obyvatelstva se na Máji z nemalé části skládá z přespolních studentů Jihočeské univerzity, kteří si zde pronajímají byty.

DOPRAVNÍ HISTORIE

České Budějovice jsou důležitou dopravní křižovatkou. Již od roku 1832 odtud vedla naše první koněspřežná železnice do Lince. V druhé polovině 19. století se staly významnou železniční křižovatkou, což přispělo k rychlému rozvoji. Městská hromadná doprava vznikla v Budějovicích v roce 1909 zavedením tramvajové (k nádraží, první předváděcí jízda byla již 2. prosince 1908) dopravy. První tramvajová trať byla označena P a vedla asi 3 kilometry od nádraží přes Pražské předměstí k dělostřeleckým kasárnám. V roce 1910 byla přidána druhá označená L na předměstí Linecké.

1. SV – zvláštností je, že během války se v Budějovicích jezdilo s jízdenkami v arabštině. Došly totiž jízdenky s označením Strassenbahn Budweis, které byly pro České Budějovice určeny. V tiskárně však objevili nedodělané jízdenky, které byly původně určeny pro káhirskou dopravu, a tak byly použity tyto.

1925 – vídeňská společnost prodala akcie pouliční dráhy s koncesí Jihočeským elektrárnám

1936 – trasa z Lineckého předměstí navázala na Pražské předměstí a dále se na ni napojila trať ze zastávky Náměstí do zastávky Nádraží

Protože se do systému zvláště přes druhou světovou válku neinvestovalo, v roce 1950, ačkoliv existovaly plány na rozšíření sítě, tramvajová doprava zanikla. Trolejbusy ji začaly nahrazovat již od roku 1946 a první trať byla dokončena v říjnu 1948. Avšak provoz vydržel jen do roku 1971.

Od r. 1950 – trolejbusová doprava již byla ve vlastnictví Dopravního podniku a nepatřila už tedy Jihočeským elektrárnám.

Od r. 1951 – trolejbusy nakupovány již jen v tuzemsku ze Škody Plzeň

8. září 1951 – zavedena první autobusová linka

1959 – trolejbusová síť dosáhla délky 23,9 km a existovalo celkem 7 linek

1960 -    Dopravní podnik vlastnil již 43 trolejbusů

1968 - zrušen provoz trolejbusů na trase Čtyři Dvory – Nádraží – Rudolfov a nahrazen autobusy. Tímto způsobem postupně zanikly všechyn trolejbusové linky.

1971 – vypraven poslední trolejbus (na lince Rožnov – Nádraží – Suché Vrbné)

1972 – 11 autobusových linek o délce 87 kilometrů, nakupovány ŠKODA 706 RO, později modernizovaný typ ŠKODA 706 RTO a vozy ŠM 11. Později byl vozový park doplněn o maďarské velkokapacitní kloubové autobusy IKARUS.280/08.

Konec 80. let – návrat k trolejbusové dopravě

1988/1989 – síť autobusových linek v ČB již téměř 200 kilometrů

2. květen 1991 – vyjely první trolejbusy po 20 letech (ŠKODA 15Tr, ŠKODA 15Tr-M a později nízkopodlažní ŠKODA 21Tr)

2000 – v provozu 5 trolejbusových linek, zaveden provoz s novým odbavovacím a informačním systémem. Vozidla byla vybavena novými palubními počítači a označovači jízdenek.

Trolejbusy dnes zajišťují dopravu na 7 linkách o celkové délce 70,2 kilometru, na které v pracovní dny při plném provozu vyjíždí 42 vozů. Autobusy na patnácti linkách o celkové délce 164,2 km a zajíždějí i do 16 vzdálenějších obcí a dvou měst, které jsou zařazeny do vnějších tarifních pásem. V pracovní dny vyjíždí do ulic 54 vozů.

Vozidla MHD ročně najedou v Českých Budějovicích cca. 6 milionů kilometrů a přepraví cca. 40 milionů cestujících.

Současným poskytovatelem služeb městské hromadné dopravy je Dopravní podnik města České Budějovice. Zajišťuje přepravu cestujících na celém území města a v 17 příměstských obcích a jeho blízkém okolí.

Společnost vznikla k 1. září 1997 z původního Dopravního podniku města Českých Budějovic, s. p. Jejím jediným akcionářem je Statutární město České Budějovice.

Provoz společnosti zajišťuje 430 zaměstnanců.

VOZOVÝ PARK

Trolejbusy

DPMČB vlastní 27 kloubových trolejbusů typu 15 Tr a novější verze 15 TrM. V provozu je i jeden trolejbus Škoda 21 Tr, což je jediný solo vůz v provozu.

Od r. 2005 se nakupuji vozy Škoda 25 Tr Irisbus, jichž dnes vlastní DPMČB 26 kusů. V roce 2012 je plánován nákup tří trolejbusů tohoto typu a v dalším roce 2 kusy.

Od roku 2001 vlastní Dopravní podnik jeden trolejbus Škoda 9 TrHT.

Autobusy

Park autobusů MHD tvoří 21 nízkopodlažních vozů Karosa Renault, 20 kloubových autobusů Karosa B 741 a 941, a dále 16 sólo autobusů Karosa B 731, B 931, B732. Dále jsou v provozu nízkopodlažní vozy Solaris v počtu 6 kusů a od konce roku 2005 nově pořizované vozy Karosa Citelis, v počtu 19 kloubových vozidel a 2 sólo vozy. Posledním přírůstkem ve vozovém parku je 5 autobusů Iveco Crossway LE.

Zdroje: Vysoká škola ekonomická v Praze, Dopravní podnik města České Budějovice