Na začátek tohoto článku připomeňme, že Dopravní podnik města Hradce Králové a.s. (dále jen DPmHK) již před čtyřmi roky začal testovat na svých linkách MHD první elektrobusy. V současné době má stále tři taková vozidla – SOR EBN 9.5 (ev. č. 173), SOR EBN 11 (ev. č. 175) a Škoda Perun 26BB HE (ev. č. 174) – zařazena ve svém vozovém parku.
Ve čtvrtek 7. září 2017 nastal pro královéhradeckou MHDzlomový okamžik: byl podepsán dosud největší kontrakt týkající se elektromobility v městské hromadné dopravěv České republice. Předmětem smlouvy mezi Dopravním podnikem města Hradce Králové, a.s. a společností SOR Libchavy, spol. s r.o. je dodávka 20 elektrobusů SOR ENS 12 včetně nabíjecí infrastruktury. Projekt je také součástí obměny vozového parku MHD a navazuje na strategii Smart Cities.
Celý kontrakt je rozdělen na několik dílčích etap postupných dodávek vozidel a dvou automatických rychlonabíjecích stanic, které budou umístěné na klíčových dopravních uzlech – terminálu hromadné dopravy a na konečné stanici Cihelna. Součástí dodávky budou také nabíjecí stanice pro noční pomalé nabíjení elektrobusů v zázemí dopravního podniku, kde jsou již pro tyto účely vybudovány odstavné prostory s novými elektropřípojkami a nová trafostanice.
Elektrobus SOR ENS 12 na veletrhu Czechbus 2016, který by měl příští rok brázdit královehradecké ulice.
Fotografie č. 1: Elektrobus SOR ENS 12.
Fotografie č. 2 - 3: Interiér elektrobusu SOR ENS 12.
Celý kontrakt, který nemá v historii české elektromobility obdoby, bude ukončen 12 měsíců od podpisu smlouvy. První dodávka elektrobusů započne v červnu 2018.
Hodnota kontraktu je celkem 246 milionů korun bez DPH. Na tuto veřejnou zakázku, kterou DPmHK vypsal v březnu letošního roku pod názvem „Dodávka elektrobusů a nabíjecích technologií v letech 2017 – 2018“, se podařilo získat dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), přesněji zprojektů IROP 1 (15 vozidel) a IROP 2 (5 vozidel).
S elektrobusy souvisí i zavedení tzv. zelené linky. Cestující se po okružní trase Velké náměstí – Adalbertinum – Muzeum – Ulrichovo náměstí– Střelnice – Centrál – Muzeum – Magistrát města – Velké náměstí mohou svézt denně od 9 do 17 hodin, a to zcela zdarma. Linka je obsluhována výhradně elektrobusy a byla zřízena v září 2017 pro snížení dopravní zátěže a produkovaných emisí v centru města.
Závěrem zmiňme, že nové elektrobusy se představí také v Hranicích na Moravě. 19. října letošního roku se v rámci Dne elektromobility uskuteční slavnostní křest nových elektrobusů SOR EBN 9.5, které tamní dopravceČSAD Frýdek-Místek a.s. zařazuje do provozu. Hranice na Moravě se tak stanou prvním městem v ČR a také v Evropě, kde bude MHD čistě elektrická.
K podobnému přelomu dojde o něco později, konkrétně od 16. prosince 2017, také v Novém Jičíně. Provoz MHD převezme společnostARRIVA MORAVA a.s. a na linky nasadí výhradně elektrobusy SOR EBN 9.5.
Stejný dopravce již v lednu tohoto roku zařadil jeden elektrobus do městského provozu v Krnově a v březnu pak představil doposud nejpočetnější flotilu městských elektrobusů v Třinci, kde se vozový park rozrostl o rovných 10 vozů Škoda Perun HE.
Rozmachu elektrobusů v současné době napomáhá nejen snaha měst o čistší životní prostředí, ale i nařízení Evropské komise, podle něhož by měla mít do roku 2030 polovina všech flotil MHD jiné než spalovací motory.
Zdroj: Dopravní podnik Hradce Králové, vlastní zdroje.