Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik města Olomouce obnovil tramvajový provoz do Pavloviček

DPMOOd půlky října tramvaje neobsluhovaly rovnou tři městské části Olomouce, Hodolany, Bělidla a Pavlovičky. Po téměř měsíční výluce linky č. 4 byl provoz obnoven. Díky srážce kamionu s vlakem na ulici Divišova došlo k výraznějšímu poškození kolejového svršku a trolejového vedení. Stále je ovšem osud 2km úseku tramvajové tratě na vážkách.

Již od přelomu září a října se uvažuje o zrušení tramvajové tratě do Pavloviček nebo o její kompletní rekonstrukci, či modernizaci. Externí posudek totiž ukázal, že je trať na hranici životaschopnosti a rekonstrukce bude za několik let nutností.

2019 01 27@247@@Hlavní nádraží
Ilustrační fotografie: Tramvaj typu Vario LFR.S ev. č. 247 na lince č. 4 odjíždí ze zastávky Hlavní nádraží směrem na konečnou zastávku Pavlovičky.

Číst dál: Dopravní podnik města Olomouce obnovil tramvajový provoz do Pavloviček

Konec provozu linky U v Olomouci

DPMOV první polovině roku 2018 si obyvatelé Olomouce ,,vydupali" příme spojení Neředína a Nové Ulice, vznikla tak nová linka s označením U. Avšak za 4 roky provozu se ukázalo, že linka není využívaná jak se původně očekávalo. Nyní už tramvaje s označením U v ulicích moravské metropole potkáme jen zřídka.

2022 11 08@207@@Neředín, krematorium
Linka U v podobě vozu Inekon Trio 2001 ev. č. 207 ve výstupní zastávce Neředín, krematorium.

Číst dál: Konec provozu linky U v Olomouci

Stavba nové odstavné plochy tramvají v Olomouci

DPMOOlomouc stále nemá novou vozovnu tramvají, stávající vozovna v centru města na ul. Koželužské nedostačuje již kapacitně proto město s dopravním podnikem rozhodli o dalším provizoriu – stavbě odstavné plochy poblíž hlavního nádraží.

Původní plán byl jen vytvořit trojici kolejí v délce 101 až 207 m, na kterých mělo najít útočiště 32 tramvají. Město Olomouc se, ale rozhodlo vytvořit větší zázemí, které bude zahrnovat také odstavnou halu.

Odstavy Jeremnekova ul.

Číst dál: Stavba nové odstavné plochy tramvají v Olomouci

Výstavba druhé etapy tramvajové trati na olomoucká sídliště Nové Sady a Povel

DPMOZatímco v Ostravě se sen výstavby nové tramvajové trati začíná vzdalovat, Olomouc úspěšně zahajuje stavbu druhé etapy již stávající tramvajové trati, která je provizorně ukončena v zastávce Trnkova.
Začněme rekapitulací první etapy:

  • vede od tržnice po ulici Trnkovu
  • zahájení výstavby: červen 2012
  • Zprovoznění nové trati 29. října  2013
  • délka tratě: 1394 metrů
  • na trati se nacházejí 3 inteligentní zastávky: Šantovka, V Kotlině a konečná zastávka Trnkova
  • trať není ukončena klasickou smyčkou, ale kolejovou úvratí (z důvodu dalšího prodloužení tratě), byly na tuto trať pořízeny oboustranné tramvaje Vario LF+/o
  • bude zde železniční přejezd se čtvrtým tramvajovým křížením v Olomouci, tentokrát kvůli bezpečnosti poprvé se závorami
  • První etapu stavěla společnost Stavoprojekt Olomouc a.s.

2022 11 01@114@@U Kapličky
Olomoucke tramvaje dojedou zase o něco dál. Nejnovější tramvajová konečná zastávka U Kapličky se soupravou tramvaji Vario LF+/o ev. č. 114+113.

Číst dál: Výstavba druhé etapy tramvajové trati na olomoucká sídliště Nové Sady a Povel

Nejdražší sólo tramvaj v ČR dostala Olomouc

DPMOVe čtvrtek dne 20. ledna 2022 obdržel Dopravní podnik města Olomouce (dále jen DPMO) poslední novou obousměrnou tramvaj EVO 1/o, která dostane evidenční číslo 124, a zařadí se tak ke třem již provozním tramvajím tohoto typu v Olomouci. Vedle tří oboustranných vozu DPMO provozuje také pět jednosměrných tramvají tohoto typu.

2022 01 20@124@@Vozovna DPMO (6)
Nová olomoucká tramvaj EVO 1/o ev. č. 124.

Číst dál: Nejdražší sólo tramvaj v ČR dostala Olomouc

Poslední Vario zamířilo do Olomouce

DPMOV pátek dne 2. října 2020 byla do Olomouce místnímu dopravci, Dopravnímu podniku města Olomouce a.s. (dále jen DPMO) dodána zřejmě vůbec poslední vyrobená tramvaj typu Vario LF. Přesné označení tohoto konkrétního vozu, který obdrží ev. č. 248, je Vario LFR.S. Písmeno R v označení značí to, že se nejedná o novostavbu, ale o rekonstrukci (v tomto případě vozu ČKD T3R.P ev. č. 182 z roku 1982), kdy je však z původního vozu prakticky využit hlavně technický průkaz. Písmeno S pak značí výrobce elektrické výzbroje, v tomto případě jde o výzbroj Škoda (kromě této výzbroje se na Variích vyskytovala i výzbroj Europulse, v názvu tak bylo místo písmena S obsaženo E.
Suma, kterou DPMO za tramvaj Vario LFR.S ev. č. 248 zaplatil, byla 19,3 mil. Kč a dalších 5 mil. Kč padlo na servis a náhradní díly.

2020 10 02@248@@Vozovna DPMO (3)
Nejnovější olomoucká tramvaj - zrekonstruovaná tramvaj Vario LFR.S budoucího ev. č. 248.

Číst dál: Poslední Vario zamířilo do Olomouce

První elektrobus v Olomouci

DPMOV průběhu měsíce října 2018 byl do Dopravního podniku města Olomouce, a.s. dodán první elektrobus. Jedná se konkrétně o dvanáctimetrový SOR NS 12 Electric od společnosti SOR Libchavy spol. s r.o., který byl pořízen v rámci projektu „Nákup bezemisních vozidel pro MHD“. Tento moderní, městský, plně nízkopodlažní autobus je prvním elektrobusem, který bude na území města Olomouce trvale obsluhovat linky MHD. Vůz obdržel evidenční číslo 501. Do současnosti se vždy jednalo jen o dočasné výpůjčky vozidel na testování.

2018 10 29@501@6M6 7619@Hlavní nádraží
Nový elektrobus SOR NS 12 Electric vyfotografovaný na zastávce Hlavní nádraží.

Číst dál: První elektrobus v Olomouci

První EVO1 v Olomouci

DPMODo Olomouce dorazila ve čtvrtek 14. září 2018 první tramvaj typu EVO1. Jde o první vlaštovku z celkem pěti objednaných vozů, které vzešly z loňského výběrového řízení.

Výrobcem vozu jsou Krnovské opravny a strojírny. Jde o první sériový vůz, prototyp vznikl již v roce 2015 a po testovacích jízdách v Praze byl v roce 2016 odkoupen mosteckým DP. Jedná se o jednosměrnou čtyřnápravovou plně nízkopodlažní tramvaj o délce 15,1 m, pro výměnu cestujících slouží čtvery dveře, mimo prvních jsou všechny dvoukřídlé. Vozy budou vůbec jako první olomoucké tramvaje plně klimatizované.

2018 09 14@211@@Vozovna DPMO
Nová olomoucká tramvaj EVO1 budoucího ev. č. 211.

Číst dál: První EVO1 v Olomouci

Nová tramvajová linka U v Olomouci

DPMOS platností od 1. května 2018 dochází k zahájení zkušebního provozu nové tramvajové linky U pro spojení Nové Ulice s Neředínem. Jelikož linka jezdí jen v pracovní dny, její první den v provozu nastal 2. května 2018

2018 05 02@253@@Neředín, krematorium
První den provozu nové tramvajové linky U v Olomouci. Na tuto linku byla nasazena tramvaj typu Vario LF ev. č. 253.

Číst dál: Nová tramvajová linka U v Olomouci

Definitivní konec olomouckých Karos

DPMOV čtvrtek 25. května 2017 byla v Olomouci završena jedna dlouholetá kapitola autobusového provozu tamního dopravního podniku. Do ulic naposledy vyjely vysokopodlažní autobusy z Vysokého Mýta. V provozu se posledního dne dožily celkem čtyři vozidla – dvě Karosy typu B 952 (ev. č. 771 a 775) a dvě kloubové Karosy B 961 (ev. č. 316 a 317). Několik dalších vozů bylo z provozu odstaveno během posledních dvou týdnů, mezi tyto autobusy patří vozy B 952 ev. č. 769, 770 a 772 a také poslední zástupce „kulatých Karos“ typu B 941 E s ev. č. 315. V tomto krátkém článku se poohlédneme za dodávkami autobusu Karosa řady 700, 900 a 950 v Olomouci.

Historie vysokomýtských vozů v Olomouci
První Karosy z řady 700 byly továrního označení Karosa B 731.00 a do Olomouce doputovaly v letech 1982 až 1984 v celkovém počtu 18 kusů – 6 vozů v roce 1982 (ev. č. 551 – 556), 7 vozů v roce 1983 (ev. č. 557 – 563), 5 vozů v roce 1984 (ev. č. 564 – 568). V témže roce navázaly na předchozí vozy dodávky vozů typu B 731.04 – v roce 1984 bylo dodáno 7 vozů (ev. č. 569 – 575), v roce 1985 dalších 5 vozů (ev. č. 576 – 580) a v roce 1986 poslední 4 vozy (ev. č. 581 – 584) – celkem tedy 16 vozů. Vozy z první várky byly vyřazovány již v letech 1989 a 1990, vozy z druhé pak v letech 1990 – 1996.

22.4.2007   587   OLB 07 04   Fibichova
Karosa B 731.1667, vůz byl vyfotografován dne 22. dubna 2007 na konečné zastávce Fibichova během tramvajové výluky.

Číst dál: Definitivní konec olomouckých Karos

Jste zde: