Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ostrava dává poslední sbohem Karosám

dpoOd roku 1967, kdy do ostravských ulic vyjel vůbec první autobus značky Karosa (tehdy šlo o Karosu ŠM 11) uplynulo již 53 let a u ostravského dopravního podniku se jich poté vystřídalo přes 1100. Předchozími do Ostravy dodanými autobusy Škoda 706 RTO, které také byly také produkovány n. p. Karosa Vysoké Mýto, se v tomto článku kvůli jeho obsáhlosti již nevěnujeme. Po Karosách řady Š začaly být v roce 1981 dodávány Karosy řady 700, kterých bylo v různých variantách (krátké, článkové, městské, linkové, zájezdové) do roku 1996 dodáno přes pět stovek, a mezi léty 1997 a 2006 je následovala inovovaná řada 900 v počtu celkem 158 kusů. Za vozy dodané z Karosy Vysoké Mýto můžeme považovat také 13 kusů Karosa - Renault Citybus 12M. O tomto modelu se dočtete níže.

1994 05 31@4204@OVB 73 46@Alšovo náměstí
2008 02 11@4231@OVC 15 04@Výškovice (2) 2012 05 31@4241@OVC 46 04@Garáže Poruba

Fotografie č. 1:Autobus Karosa C 744 ev. č. 4204 vyfotografovaný na konečné zastávce Alšovo náměstí.
Fotografie č. 2: Autobus Karosa B 741 ev. č. 4231 odstavený na konečné zastávce Výškovice.
Fotografie č. 3: Setkání autobusů Karosa B 941 ev. č. 4251 a Karosa B 741 ev. č. 4241 v garážích Poruba.

Číst dál: Ostrava dává poslední sbohem Karosám

Ostravské doubledeckery zahájily svůj provoz

dpoV pondělí 2. listopadu 2020 vyjel poprvé na pravidelnou linku MHD v České republice dvoupodlažní autobus. Obrázek typický pro londýnské ulice se od této chvíle bude naskýtat také obyvatelům a návštěvníkům Ostravy, pouze tradiční londýnskou červenou nahrazuje ostravský tyrkysový nátěr.

2020 11 02@7991@1TY 2806@Poruba, Opavská (1)
První vypravení ostravského doubledeckeru Scania UNVI Urbis DD CNG ev. č. 7991.

Do Ostravy společnost Scania dodala podle objednávky celkem dva doubledeckery s pohonem na zemní plyn, typového označení Scania UNVI Urbis DD CNG. Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) vozidla od výrobce převzal na počátku října 2020, zařadil je pod provozovnu Hranečník a opatřil ev. č. 7991 a 7992. Nákup autobusů byl plánován především s ohledem na zajištění provozu plánované víkendové turistické linky spojující Dolní Vítkovice se Zoologickou zahradou.

Číst dál: Ostravské doubledeckery zahájily svůj provoz

Tramvajová trať v Hrabůvce zezelená

Statutární město Ostrava vypsalo v květnu 2020 veřejnou zakázku s názvem Ozelenění tramvajové trati na ulici Dr. Martínka II – předmětem zakázky byla aplikace suchomilného vegetačního krytu včetně souvisejících prací a následná údržba po dobu 2 let. Předchozí zakázka byla zrušena na podzim 2019, protože se přihlásil pouze jeden účastník a navíc nabídl vysokou cenu. Při druhém pokusu se přihlásily tři společnosti: INTERTECH Plus s.r.o., BRENS EUROPE a.s. a ARBOR MORAVIA s.r.o. Poslední společnost se stala vítěznou s nabídnutou cenou 7 588 950 Kč bez DPH.

8.11.2020   Tramvajová trať na ul. Dr. Martínka (1)
Již dokončený vegetační pás na tramvajové trati na ul. Dr. Martínka v Ostravě-Hrabůvce.

Číst dál: Tramvajová trať v Hrabůvce zezelená

Opakovanou minibusovou zakázku v Ostravě vyhrálo Rošero

dpoVítězem zakázky na dodávku dvou minibusů s pohonem na CNG pro Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále DPO) se stala slovenská společnost Rošero. Za oba vozy si naúčtuje 6,178 mil. Kč, což je nakonec o 222 tis. méně, než byla předpokládaná hodnota zakázky (6,4 mil. Kč). Ta byla vyhlášena 22. října 2020 pod názvem „Dodávka 2 ks nových minibusů na pohon CNG II“. Římská dvojka napovídá, že jde o druhé řízení na tato vozidla - původní výběrové řízení vypsané 18. května 2020 totiž bylo zrušeno.

@7311@2TB 1332@Garáže Hranečník (1)
Nový minibus ROŠERO - P First FCLEI CNG ev. č. 7311.

Číst dál: Opakovanou minibusovou zakázku v Ostravě vyhrálo Rošero

Historickými tramvajemi pod Vysoké pece

dpoV Ostravě se v sobotu 10. října 2020 konaly další z řady nostalgických jízd historickými vozidly Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO). Tentokrát si na své přišli milovníci Komárka a Barborky, neboť právě tato dvojice motorových tramvajových vozů zajišťovala vozbu zájemců na dvou větvích, jejichž společným cílem byla zastávka Dolní Vítkovice.

2020 10 10@94@@ul. Vítkovická
Tramvajový motorový vůz ev. č. 94 ,,Komárek".

Číst dál: Historickými tramvajemi pod Vysoké pece

Snížení mezd v Dopravním podniku Ostava?

dpoPo delší době vyjednávání se podařilo Dopravnímu podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO) uzavřít na období od roku 2020 do 2023 novou kolektivní smlouvu. V ní došlo mj. k významnému navýšení mezd řidičů o 10 Kč/hod od ledna 2020, dále bylo dojednáno, že každoročně dojde k navýšení mzdových prostředků o 40 mil. Kč. Ovšem z důvodu letošní pandemine koronaviru a krátkodobého uzavření ekonomiky a úbytku cestujících došlo v pokladně statutárního města Ostravy ke značnému poklesu příjmu.

DPO1 (1)

Číst dál: Snížení mezd v Dopravním podniku Ostava?

Dopravní podnik Ostrava nasadí do běžného provozu doubledeckery

dpo1. listopadu 2020 zahájí Dopravní podnik Ostrava (DPO) provoz dlouho očekávaných patrových autobusů. Nejdříve mimosezónním provozem na lince č. 78.
Poznámka redeakce: provoz nových patrových autobusů bude zahájen až v pondělí 2. listopadu, neboť autobusová linka č. 78 je provozována pouze v pracovní dny. 
V následující letní sezóně je DPO přesune na speciální turistickou linku č. 88, která spojí Dolní oblast Vítkovice (DOV) a ostravskou zoologickou zahradu, dva nejnavštěvovanější turistické cíle v Ostravě i celém Moravskoslezském kraji. DPO se tak stane vůbec prvním městským dopravcem v České republice, který bude dvoupodlažní autobusy provozovat na běžné lince.

DPO dvoupatraky

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava nasadí do běžného provozu doubledeckery

Do Ostravy byly dodány další trolejbusy Škoda 36 Tr T’CITY

dpo

Soutěž na dodání nových parciálních trolejbusů do Ostravy zná po několikaměsíčních průtazích konečně svého vítěze. Stala se jím společnost Ganz – Skoda Electric Ltd. Ta porazila další tři účastníky výběrového řízení, kterými byly společnosti SOR Libchavy, Trams for Envi s ukrajinským výrobcem Bohdan a Škoda Electric (bývalá Ekova Electric). Vítěz tak dodá do Ostravy celkem 12 parciálních trolejbusů Škoda 36 Tr T’CITY s karoserií tureckého výrobce Temsa, s opcí na dalších šest vozů. Jeden vůz vyjde Dopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) na 11,27 milionu korun, což je 20% pokles oproti předpokládané hodnotě zakázky. 

2023 02 15@3746@@ul. Hornopolní
Ostravský trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3746 v pravidelném provozu s cestujícími projíždí ulicí Hornopolní.

Číst dál: Do Ostravy byly dodány další trolejbusy Škoda 36 Tr T’CITY

Údolím Porubky jezdily historické tramvaje

dpoV sobotu dne 5. září 2020 si Dopravní podnik Ostrava a.s. pro cestující připravil další historické jízdy, tentokrát tramvají. Trasa byla vedena po trase linky č. 5 ze zastávky Poruba, Vřesinská přes Vřesinu, Krásné Pole, Dolní Lhotu a Horní Lhotu do konečné zastávky Budišovice, Zátiší.
Spojení obstarávaly celkem čtyři historické soupravy tramvají: motorový vůz ev. č. 25 ,,vysoký motor, kroužkač“ s vlečným vozem ev. č. 69 ,,bajvuz“, druhou soupravu tvořil motorový vůz ev. č. 94 ,,komárek" s vlečným vozem ev. č. 218 ,,brňák", dalé byl na trati nasazen motorový vůz ev. č. 21 ,,Barborka“ a poslední soupravu tvořil čtyřnápravový vůz ČKD T2 ev. č. 681.
Na konečné zastávce Budišovice, Zátiší byl k prodeji upomínkových předmětů DPO přistaven historický autobus Karosa ŠM 11 ev. č. 5842.

2020 09 05@25@@Poruba, Vřesinská
Tramvajový motorový vůz ev. č. 25 ,,vysoký motor, kroužkač“ s vlečným vozem ev. č. 69 ,,bajvuz“.

Číst dál: Údolím Porubky jezdily historické tramvaje

24 elektrobusů dodá do Ostravy Solaris

dpoVítězem zakázky na dodávku celkem 24 elektrobusů Dopravnímu podniku Ostrava a.s. (dále DPO) se stala společnost Solaris Bus & Coach sp. z o.o., a to s dvanáctimetrovými vozy o kapacitě 80 osob. Díky průběžnému nabíjením na konečných (OppCharge), zvládnou vozy denní dojezd až 400 km. Rychlonabíjení by nemělo zabrat více než 10 minut, během dne by bylo možné až 12x (podmínky výběrového řízení požadovaly 18 takovýchto cyklů) a množství takto dobité energie by mělo vystačit na cca 30 km.

2022 05 07@5011@EL1 83AY@Hranečník

Číst dál: 24 elektrobusů dodá do Ostravy Solaris

Jste zde: