Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ostravská optimalizace směřuje i na koleje

dpoOptimalizace oběhů vozidel na linkách a směn řidičů se u Dopravního podniku Ostrava (dále jen DPO) dostává do další fáze. Náhled na vozové jízdní řády, které začnou platit od 1. září 2021, naznačuje, že se možná optimalizační software Optibus v dohledné době zakousne i do oběhů tramvají.

V jízdních řádech tramvají, které vstoupí v platnost od počátku září, zatím došlo ke zcela zásadní proměně označování kurzů. Tatam je dosavadní dlouholetá praxe, kdy kurzy byly označeny ve formátu kmenová linka / pořadí. Nové dochází k celkové proměně formátu značení, a to napříč všemi trakcemi.

2018 08 13@1701@@Kunčičky kostel (1)

Ilustrační fotografie tramvaje Stadler Tango NF2 ev. č. 1701. 

Číst dál: Ostravská optimalizace směřuje i na koleje

Ostrava zmodernizuje další Varia

dpoDopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) vypsal výběrové řízení na modernizaci až 41 tramvají Vario LF. Dle zadání by předmětem zakázky měla být úprava 25 vozů Vario LFR.E s výzbrojí TV Europulse a 16 vozů Vario LFR.S s výzbrojí Škoda, a to po vzoru již šesti dříve modernizovaných Varií. Nejvýznamnější zvenčí viditelnou změnou bude nahrazení výklopných dveří za skládací (vozy do ev. č. 1361), cestující pak ocení zvláště v letních měsících dosazení celovozové klimatizace, přínosem budou i USB konektory, sjednocení s novějšími vozidly zajistí i instalace nerezových zádržných madel.

@1333@@Plynárny
Již dříve zmodernizovaná tramvaj Vario LFR.E ev. č. 1333.

Číst dál: Ostrava zmodernizuje další Varia

Na ostravskou smyčku Poruba, Vřesinská se tramvají svezete až v září

dpoLetošní letní prázdniny příliš nepřejí fanouškům tramvajových jednokolejek. Zatímco na liberecko-jablonecké trati se mohli svézt alespoň do půlky července (od 18. července je trať v celém úseku v dlouhodobé výluce kvůli celkové rekonstrukci ještě neopravených úseků a změně rozchodu z 1000 na 1435 mm), druhá jednokolejná tramvajová trať v České republice - z Poruby do Budišovic - má výluku po celé prázdniny.

2011 01 08@809@@Vřesinská
Pohled na smyčku Poruba, Vřesinská s tramvajemi typu ČKD K2 je již minulostí. Za chvíli i původní vzhled smyčky bude historie.

Číst dál: Na ostravskou smyčku Poruba, Vřesinská se tramvají svezete až v září

Stěhování porubských garáží na obzoru

dpoTo, o čem se v dopravních kruzích již nějakou dobu mluvilo, se zřejmě brzy stane skutečností. Řeč je o stěhování autobusových garáží v Ostravě-Porubě. Celý areál, na který na jižní straně navazuje tramvajová vozovna, leží v lukrativní zóně a už delší dobu je v hledáčku developerů.

Martinov
Vizualizace z výběrového řízení ,,PD - Přemístění garáží autobusů z areálu DPO v Porubě do areálu DPO v Martinově“

Číst dál: Stěhování porubských garáží na obzoru

Ostravská výletní linka č. 88

dpoV sobotu 5. června 2021 došlo k zahájení provozu nové okružní autobusové linky č. 88. Linka bude provozována o sobotách, nedělích a státních svátcích ČR a také o státních svátcích Polské republiky (v případě příznivé COVIDové situace) a primárně na ni budou nasazovány doubledeckery Scania UNVI Urbis DD CNG .

5.6.2021   Zprovoznění linky č. 88 (2)

Číst dál: Ostravská výletní linka č. 88

Další tramvajový úsek v Ostravě je po rekonstrukci

dpo

Ostravský dopravní podnik (dále DPO) zveřejnil 6. dubna 2021 veřejnou zakázku s názvem „Traťový úsek Dolní Vítkovice – Kolonie Jeremenko – Zvyšování rychlosti“. Předmětem zakázky jsou stavební práce na zmíněném tramvajovém úseku, které umožní zvýšení traťové rychlosti na 80 km/h. Jedná se o pokračování projektu Zvyšování rychlosti tramvajové dopravy v DPO.

3.5.2021   Úsek mezi zastávkami Kolonie Jeremnko   Důl Jeremenko
Původní stav tramvajové trati poblíž zastávky Důl Jeremenko.

Číst dál: Další tramvajový úsek v Ostravě je po rekonstrukci

Dopravní podnik Ostrava zrušil druhou zakázku na dodávku nových vodíkových autobusů

dpoDne 29. dubna 2021 se na portálu Věstníku veřejných zakázek objevila od dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. nová zakázka s názvem „Dodávka až 10 ks nových jednočlánkových autobusů na vodíkový pohon (H2)“

Z dalších technických parametrů: Maximální délka vozu je omezena 11 až 12,5 m šířka 2,45 až 2,55 m výška max 3,5 m. Celková obsaditelnost by měla být minimálně 70 cestujících, z toho min. 20 sedících. Konstrukční rychlost by měla být minimálně 80 km/h. Autobusy by měly být vybaveny klimatizací, kamerovým systémem. Z předchozích dodávek nových autobusů do Ostravy budou nové vodíkové autobusy vybaveny také oddělenou kabinou řidiče od cestujících, která bude provedena až do první poloviny dveří. Vnější informační panely bude možné dodat ve variantě LED nebo DOT-LED a budou zobrazovat informace v bílé barvě.
Z technické specifikace zmiňme, že nové vodíkové autobusy budou prakticky elektrobusy. Elektřinu pro svůj provoz budou získávat z palivových článků, které mají mít životnost 6 let nebo 30 000 provozních hodin. Elektrická energie se tak získá proměnou chemické energie paliva a okysličovadla.. Vůz bude tedy obsahovat trakční baterie o minimální kapacitě 30kWh, výkon elektromotoru bude minimálně 200 KW. Autobusy budou vybaveny klasickou nádrží, kde se bude čerpat vodík a budou mít minimální dojezd 350 km.

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava zrušil druhou zakázku na dodávku nových vodíkových autobusů

Elektřina pohání ostravské tramvaje už 120 let

dpoPouze v tichosti na pozadí koronavirových opatření si Ostrava připomněla 120 let od výjezdu první elektrické tramvaje do ulic města - první jízda se uskutečnila 5. dubna 1901. Osobnímu provozu elektrickému předcházel provoz parní, a to od roku 1894.

2021 04 17@21@@ul. Ruská
Průvod historických tramvají DPO v čele s vozem ev. č. 21 ,,Barborka", vyfotografované na ul. Ruské v Ostravě-Vítkovicích.

Číst dál: Elektřina pohání ostravské tramvaje už 120 let

Opravdu je ostravská MHD bez dieselu?

dpoZ regionálních médií, webu Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO), ale i z vozidel samotných na čtenáře, diváky, cestující i obyčejné Ostravany či návštěvníky Ostravy doslova útočí nepřehlédnutelné heslo: Bez dieselu. To odkazuje na fakt, že od 9. dubna 2021 údajně DPO nevypravuje do provozu již žádný dieselový autobus, pouze vozy na CNG nebo elektrobusy. Výjimky prý mohou nastat pouze při poruchách vozidel, kdy jako náhradní může být vypraven i naftový autobus. Jaká je však opravdová situace, pokud odhrneme „pí-ár“ závěs senzace a snahy o zviditelnění se?

2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 26. dubna
2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 26. dubna (1) 2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 29. dubna

I o vikendu jsou pravidelně podle vozových jízdních řadů vypravovány dieselové autobusy.

Číst dál: Opravdu je ostravská MHD bez dieselu?

V Porubě nakonec zrekonstruují delší část tramvajové tratě

dpoV ostravské části Poruba se cestující dočkají rozsáhlejší rekontrukce tramvajové trati, než Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) původně zamýšlel. 12. listopadu 2021 totiž DPO zveřejnil novou zakázku s názvem „PJD na ul. Opavská II“, která nahrazuje původní z března 2021, jež byla zrušena.

I v nové zakázce se jedná o rekonstrukci tramvajové trati na ulici Opavské v Ostravě-Porubě, v rámci níž dojde k úpravě stávající klasické konstrukce na novou s pevnou jízdní drahou (tzv. W-tram), jejímu zatravnění a ke zvýšení maximální provozní rychlosti na 80 km/h.

4.4.2021   Tramvajová trať na ul. Opavská
Současný stav tramvajové trati na ul. Opavská u křižovatky s ulicí 17. listopadu.

Číst dál: V Porubě nakonec zrekonstruují delší část tramvajové tratě

Jste zde: