Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Městský dopravní podnik Opava a.s. testuje elektrobus SOR

mdpo noveVe dnech 27. března – 16. dubna 2023 Městský dopravní podnik Opava a.s. (dále jen MDPO) testuje na svých denních i nočních linkách elektrobus SOR NS 12 electric (RZ: 5E9 3101), který je 12 000 mm dlouhý, 2 550 mm široký a 3 200 mm vysoký. Elektrobus je vybaven třemi dveřmi.

Jedná se prototyp, který byl vystaven na výstavách Busworld 2017 nebo na veletrhu Czechbus 2017. V současné době je stále majetkem výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. Ve své historii byl zapůjčen několika dopravcům: ZDAR, ČSAD MHD Kladno (celkem 2x, v roce 2019 a 2022), ČSAD Střední Čechy, DP měst Mostu a Litvínova, STENBUS a podíval se také do zahraničí: DP města Bánská Bystrica (SK), Volánbusz (H).

2023 04 06@@5E9 3101@Opava, ul. Hlavní
Elektrobus SOR NS 12 electric projíždí ulicí Hlavní v Opavě.

Číst dál: Městský dopravní podnik Opava a.s. testuje elektrobus SOR

Návrh nového linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě

 dpoV současné době Ostravany velice zajímá návrh změny linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) ve spolupráci se statutárním městem Ostrava a Koordinátorem ODIS (KODIS) navrhl změny v tramvajové dopravě, jelikož poslední větší změny proběhly v roce 2013. Měly by vzniknout tři páteřní tramvajové linky č. 1, 2 a 8 (sídlištní celky Dubina + Hrabůvka, Výškovice + Zábřeh, Poruba). Ve špičce by jezdily v intervalu 3 až 5 minut a mimo špičku a o víkendech každých 10 minut. Tento systém byl pojmenován jako ,,ostravské metro“. Páteřní síť by pak doplnily další navazující tramvajové linky. Další změnou je posílení autobusových linek č. 48 a 78. Těmito změnami by měl zřizovatel DPO, tedy město Ostrava, ušetřit bezmála 50 milionů korun. Navrhnutý model tramvajové dopravy byl vytvořen na základě dat získaných měřením obsaditelnosti spojů. Tímto by se mělo podle DPO eliminovat, že spoje budou přeplněné nebo naopak nevyužívané.

Systém ,,ostravského metra“ čerpal inspiraci z moderních provozů na západě Evropy. Ty spočívají v nejmenším možném počtu linek jedoucích v krátkých intervalech. V Ostravě by tak mělo dojít k redukci linek – nově by mělo být v provozu jedenáct denních a pět nočních linek.


Původně navrhovaný plán sítě tramvajové dopravy - denní provoz. Návrh DPO.

Číst dál: Návrh nového linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě

Dopravní podnik Ostrava zrušil výběrové řízení na nové velkokapacitní tramvaje

dpoDopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zveřejnil novou veřejnou zakázku s názvem „Dodávka a servis až 25 ks velkokapacitních tramvají“ celková hodnota této zakázky, kterou stanovil DPO činí maximálně 2,25 mld. Kč bez DPH. Potencionální uchazeči tuto částku nesmí překročit.Dopravce se tímto zaváže odebrat 16 tramvají na zbylých 9 bude opce. Uchazeči o tuto zakázku musí podat své nabídky nejpozději do 17. dubna 2023 do 10:00 hod.

Nové tramvaje by měli nahradit v provozu vozy typu KT8D5.RN1. DPOv edl tržní konzultace (o tržních konzultacích jsme Vás již informovali v samostatném článku) s výrobci: Alstom, Cegelec, Modertrans Poznaň, Pesa Bydgoszcz, Pragoime, Škoda Transportation a Stadler.

2013 03 04@1514@@ul. Vítkovická
Nové tramvaje by měli nahradit 16 tramvají typu KT8D5.RN1. Na fotografii vidíte jednu z nich ev. č. 1513.

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava zrušil výběrové řízení na nové velkokapacitní tramvaje

Dopravní podnik Ostrava obdrží nové dvoučlánkové trolejbusy Škoda

dpoDopravní podnik Ostrava a.s. (dále jne DPO) v pátek 3. února 2023 ve věstníku veřejních zakázek zveřejnil zakázku s názvem ,,Dodávka až 6 kusů dvoučlánkových trolejbusů". Dopravce všechny poptávané trolejbusy nemusí odebrat. DPO počítá, že vozy budou spolufinancovány z fondů evropské unie. Předběžná hodnota této veřejné zakázky je 90 000 000 milionů Kč bez DPH.

Škoda 27 Tr pro Ostravu. Foto: Škoda

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava obdrží nové dvoučlánkové trolejbusy Škoda

Poslední ostravské zrychlovače vyřazeny

dpoŘíká se, že nic není věčné a Ostrava není vyjímkou. Legendární tramvaj Tatra T3 nás životem provádí už hodně dlouho. V pátek 30. prosince 2022 byly poslední dvě soupravy "zrychlovačů" vypraveny na odpolední pořadí linek č. 1 a 10. Tramvaje T3 s odporovou regulací pohonu jsou tak minulostí.

2022 12 30@990@@Hrabůvka kostel
Tramvaj ČKD T3SUCS ev. č. 990 přijíždí do zastávky Hrabůvka kostel.

Číst dál: Poslední ostravské zrychlovače vyřazeny

Testování vodíkového autobusu v Ostravě

dpoPo testování vodíkového autobusu Mobility&Inovation Modulo H2BusMobility&Inovation Modulo H2Bus u společnosti 3ČSAD přesněji ČSAD Havířov a.s.) měl Dopravní podnik Ostrava a,s, testovat vodíkový autobus H2.City Gold, který dodává portugalský výrobce CaetanoBus.

16.12.2022   H2.City Gold   DPmML
Vodíkový autobus typu H2.City Gold odstavený ve vozovně DP měst Mostu a Litvínova nesoucí provizorní ev. č. 102.

Číst dál: Testování vodíkového autobusu v Ostravě

Sněhová kalamita v Ostravě

dpoNejen ostravské řidiče MHD a potrápil od 12. prosince 2022 větší příval sněhu. První sníh v Ostravě se již objevil v sobotu 10. Prosince a den poté již začalo sněžit více. 

Od pondělí měli napilno silničáři i řidiči, nejen vozy MHD ve městě bouraly, spoje MHD navíc nabíraly mnohaminutové zpoždění. Cestující mohli v tramvajové dopravě spatřit vozy s nižší přepravní kapacitou. V regionální autobusové a železniční dopravě také docházelo ke komplikacím a zpožděním.

Po jednodenním uklidnění opět problémy v dopravě nastaly ve středu 14. prosince 2022 – došlo k pádu sloupu trolejového vedení poblíž zastávky Výstaviště. Tato mimořádnost v provozu způsobila cca 2 h zdržení provozu tramvajových linek na nejvytíženější trati poblíž křižovatky Nádražní x 28. října. V úseku Karolina – Hranečník – NH jižní brána byla zavedena provizorní NAD. Tramvajové linky č. 4, 10 a 12 byly odkloněny na konečnou zastávku Moravská Ostrava, Plynárny. V odpoledních hodinách byl již provoz obnoven.

16.12.2022  7211
Nehoda autobusu Solaris Urbino 12 ev. č. 7211 v ulici K Myslivně ze dne 16. prosince 2022.

Číst dál: Sněhová kalamita v Ostravě

Rekonstrukce historických autobusů v Dopravním podniku Ostrava

dpoDopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) eviduje ve svém depozitáři několik zajímavých exemplářů historických autobusů, které dokumentují přepravu cestujících ve 20. a na počátku 21. století. Tyto vozy se DPO snaží udržet v pravidelném provozu a čas od času musí projít pravidelnou údržbou nebo rozsáhlejší opravou.

Minulý rok došlo na opravu autobusu Solaris Urbino 15 ev. č. 7601, kde došlo k opravě rámu podlahy s výměnou podlahové překližky a podlahové krytiny, přečalounění sedadel a oprava laku. Další vůz který se dočkal minulý rok opravy byl autobus Karosa ŠM 11 ev. č.5842 na kterém došlo ke generální opravě motoru a převodovky.

Letošní rok je ve znamení generální opravy autobusu Karosa B 731 ev. č. 6160. Oprava probíhá v garážích Hranečník a dotkne se karoserie, ale také motoru. Autobus bude dokončen v roce 2023 a k jeho představení dojde na Dni ostravských dopraváků, který se koná v měsíci záři.

2022 07 20@6160@OVB 23 92@Garáže Hranečník (1)

Číst dál: Rekonstrukce historických autobusů v Dopravním podniku Ostrava

Garáže DPO na ulici Vítkovické se staly již „elektrobusovými“ garážemi

dpoO koupi bývalých garáží společnosti Arriva Morava a.s., které odkoupil DPO jsme Vás informovali v samostatném článku. Nyní zde dopravce odstavuje autobusy v přestávce během dělené směny a sídlí zde dopravní dispečink.

27.3.2023   Garáže Vítkovická (2)

23.2.2023   Garáže Vítkovická
Průběh stavebních prací na výstavbě nabíjecích stanic pro elektrobusy v areálu nové provozovny DPO ,,Garáže Vítkovická".

Číst dál: Garáže DPO na ulici Vítkovické se staly již „elektrobusovými“ garážemi

V ulici Valchařská v Ostravě je již zprovozněna nová nabíjecí stanice pro elektrobusy

dpoBudování nabíjecí stanice s třemi ramenami na odstavné ploše Valchařská se po několikaměsíční výluce naplno rozjelo. Nabíjení bude probíhat v evropském standardu OppCharge, vybuduje jí společnost Solaris CZECH spol. s.r.o., kdy subdodavatel bude společnost Siemens s.r.o. za 21 milionu Kč a infrastrukturu v hodnotě přes 9 milionů Kč zajistí společnost Hroší stavby Morava a.s.

2023 04 05@5021@EL0  47BD@Odstavná plocha Valchařská

Číst dál: V ulici Valchařská v Ostravě je již zprovozněna nová nabíjecí stanice pro elektrobusy

Jste zde: