Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Den ostravských dopraváku 2023

dpoV sobotu 2. září 2023 proběh další den otevřených dveří v DPO pod tradičním názvem Den ostravských dopraváků. Akce opět probíhala v areálu dílen DP Ostrava v Ostravě-Martinově. V areálu byly vystavené současné vozidla, pracovní vozidla a také historické vozidla DPO. Vozy nejen historické byly vypravovány v areálu dílen nebo také do běžné sítě např. tramvaje byly vypravovány do Martinova, parciální trolejbusy a historické autobusy byly vypravovány v okružní trase přes zastávku Duha.

2023 09 02@1756@@Dílny DP Ostrava
Tramvaje Škoda 39T ForCity Smart ev. č. 1756 a ČKD KT8D5.RN1 ev.č. 1508.

Číst dál: Den ostravských dopraváku 2023

Rekonstrukce tramvajové trati na ulici Nádražní v Ostravě

dpoOd 1. července 2023 do 18. srpna 2023 je plánována rekonstrukce tramvajové trati na ulici Nádražní mezi ulicemi 30. dubna a Valchařská, úseku měřícího téměř 600 metrů. Výběrové řízení s názvem "Modernizace TT na ul. Nádražní v úseku ul. 30. dubna - ul. Valchařská" vyhrála společnost COLAS CZ, a.s., která provede tuto modernizaci nazývanou PJD Nádražní za 68 890 250,25 Kč bez DPH. Část této částky bude pravděpodobně dotována z Operačního programu Doprava EU.

2023 08 20@1751@@Důl Jindřich
Tramvaj Škoda 39T Smart ForCity odbavuje cestující na zrekonstruované zastávce Důl Jindřich.

Číst dál: Rekonstrukce tramvajové trati na ulici Nádražní v Ostravě

Ukončení provozu ostravských tramvají T6A5

dpoRok 1994 byl rokem, kdy Dopravní podnik Ostrava zařadil první tramvaje ČKD T6A5 do pravidelného provozu. Jednalo se o deset vozů s evidenčními čísly 1101 až 1110. Interiér těchto tramvají byl vybaven koženkovými sedačkami podobně jako tramvaje ČKD KT8D5. Lakování ostravských ,,téšestek“ bylo již v novém schématu složeném z modré, bíle a žlutooranžové barvy.

T6

Číst dál: Ukončení provozu ostravských tramvají T6A5

Provoz a ukončení trolejbusů Škoda 21 Tr v Ostravě

dpoNěco málo z historie: Trolejbusy typu Škoda 21 Tr a 22 Tr (článkový vůz) byly prvními nízkopodlažními trolejbusy výrobce Škoda Ostrov. První prototyp trolejbusu Škoda 22 Tr vznikl v roce 1993, o rok později byl vyroben druhý prototyp. Oba prototypy zavítaly na testovací provoz také do Ostravy. Prototyp ,,krátkých“ trolejbusů Škoda 21 Tr byl vyroben až v roce 1995 spolu s autobusem Škoda 21 Ab.

2023 05 19@3311@@Vozovna trolejbusů
Po posledním zatažení z linky vozu ev. č. 3312 byly v areálu vozovny trolejbusů k fotografování přistaveny poslední vozy Škoda 21 Tr, které vlastní DPO.

Číst dál: Provoz a ukončení trolejbusů Škoda 21 Tr v Ostravě

Návrh nového linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě

 dpoV současné době Ostravany velice zajímá návrh změny linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) ve spolupráci se statutárním městem Ostrava a Koordinátorem ODIS (KODIS) navrhl změny v tramvajové dopravě, jelikož poslední větší změny proběhly v roce 2013. Měly by vzniknout tři páteřní tramvajové linky č. 1, 2 a 8 (sídlištní celky Dubina + Hrabůvka, Výškovice + Zábřeh, Poruba). Ve špičce by jezdily v intervalu 3 až 5 minut a mimo špičku a o víkendech každých 10 minut. Tento systém byl pojmenován jako ,,ostravské metro“. Páteřní síť by pak doplnily další navazující tramvajové linky. Další změnou je posílení autobusových linek č. 48 a 78. Těmito změnami by měl zřizovatel DPO, tedy město Ostrava, ušetřit bezmála 50 milionů korun. Navrhnutý model tramvajové dopravy byl vytvořen na základě dat získaných měřením obsaditelnosti spojů. Tímto by se mělo podle DPO eliminovat, že spoje budou přeplněné nebo naopak nevyužívané.

Systém ,,ostravského metra“ čerpal inspiraci z moderních provozů na západě Evropy. Ty spočívají v nejmenším možném počtu linek jedoucích v krátkých intervalech. V Ostravě by tak mělo dojít k redukci linek – nově by mělo být v provozu jedenáct denních a pět nočních linek.


Původně navrhovaný plán sítě tramvajové dopravy - denní provoz. Návrh DPO.

Číst dál: Návrh nového linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě

Dopravní podnik Ostrava zrušil výběrové řízení na nové velkokapacitní tramvaje

dpoDopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zveřejnil novou veřejnou zakázku s názvem „Dodávka a servis až 25 ks velkokapacitních tramvají“ celková hodnota této zakázky, kterou stanovil DPO činí maximálně 2,25 mld. Kč bez DPH. Potencionální uchazeči tuto částku nesmí překročit.Dopravce se tímto zaváže odebrat 16 tramvají na zbylých 9 bude opce. Uchazeči o tuto zakázku musí podat své nabídky nejpozději do 17. dubna 2023 do 10:00 hod.

Nové tramvaje by měli nahradit v provozu vozy typu KT8D5.RN1. DPOv edl tržní konzultace (o tržních konzultacích jsme Vás již informovali v samostatném článku) s výrobci: Alstom, Cegelec, Modertrans Poznaň, Pesa Bydgoszcz, Pragoime, Škoda Transportation a Stadler.

2013 03 04@1514@@ul. Vítkovická
Nové tramvaje by měli nahradit 16 tramvají typu KT8D5.RN1. Na fotografii vidíte jednu z nich ev. č. 1513.

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava zrušil výběrové řízení na nové velkokapacitní tramvaje

Dopravní podnik Ostrava obdrží nové dvoučlánkové trolejbusy Škoda

dpoDopravní podnik Ostrava a.s. (dále jne DPO) v pátek 3. února 2023 ve věstníku veřejních zakázek zveřejnil zakázku s názvem ,,Dodávka až 6 kusů dvoučlánkových trolejbusů". Dopravce všechny poptávané trolejbusy nemusí odebrat. DPO počítá, že vozy budou spolufinancovány z fondů evropské unie. Předběžná hodnota této veřejné zakázky je 90 000 000 milionů Kč bez DPH.

Škoda 27 Tr pro Ostravu. Foto: Škoda

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava obdrží nové dvoučlánkové trolejbusy Škoda

Poslední ostravské zrychlovače vyřazeny

dpoŘíká se, že nic není věčné a Ostrava není vyjímkou. Legendární tramvaj Tatra T3 nás životem provádí už hodně dlouho. V pátek 30. prosince 2022 byly poslední dvě soupravy "zrychlovačů" vypraveny na odpolední pořadí linek č. 1 a 10. Tramvaje T3 s odporovou regulací pohonu jsou tak minulostí.

2022 12 30@990@@Hrabůvka kostel
Tramvaj ČKD T3SUCS ev. č. 990 přijíždí do zastávky Hrabůvka kostel.

Číst dál: Poslední ostravské zrychlovače vyřazeny

Testování vodíkového autobusu v Ostravě

dpoPo testování vodíkového autobusu Mobility&Inovation Modulo H2BusMobility&Inovation Modulo H2Bus u společnosti 3ČSAD přesněji ČSAD Havířov a.s.) měl Dopravní podnik Ostrava a,s, testovat vodíkový autobus H2.City Gold, který dodává portugalský výrobce CaetanoBus.

16.12.2022   H2.City Gold   DPmML
Vodíkový autobus typu H2.City Gold odstavený ve vozovně DP měst Mostu a Litvínova nesoucí provizorní ev. č. 102.

Číst dál: Testování vodíkového autobusu v Ostravě

Sněhová kalamita v Ostravě

dpoNejen ostravské řidiče MHD a potrápil od 12. prosince 2022 větší příval sněhu. První sníh v Ostravě se již objevil v sobotu 10. Prosince a den poté již začalo sněžit více. 

Od pondělí měli napilno silničáři i řidiči, nejen vozy MHD ve městě bouraly, spoje MHD navíc nabíraly mnohaminutové zpoždění. Cestující mohli v tramvajové dopravě spatřit vozy s nižší přepravní kapacitou. V regionální autobusové a železniční dopravě také docházelo ke komplikacím a zpožděním.

Po jednodenním uklidnění opět problémy v dopravě nastaly ve středu 14. prosince 2022 – došlo k pádu sloupu trolejového vedení poblíž zastávky Výstaviště. Tato mimořádnost v provozu způsobila cca 2 h zdržení provozu tramvajových linek na nejvytíženější trati poblíž křižovatky Nádražní x 28. října. V úseku Karolina – Hranečník – NH jižní brána byla zavedena provizorní NAD. Tramvajové linky č. 4, 10 a 12 byly odkloněny na konečnou zastávku Moravská Ostrava, Plynárny. V odpoledních hodinách byl již provoz obnoven.

16.12.2022  7211
Nehoda autobusu Solaris Urbino 12 ev. č. 7211 v ulici K Myslivně ze dne 16. prosince 2022.

Číst dál: Sněhová kalamita v Ostravě

Jste zde: