Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

TEDOM C 12 D

TEDOM C 12 D

 
Výrobce:
a.s. TEDOM-Divize BUS
Karoserie: a.s. TEDOM-Divize BUS
 
- TEDOM C 12 D je model městského autobusu, vyráběného od roku 2007 (první prototyp autobusu TEDOM byl představen v roce 2004 na mezinárodním veletrhu v Brně Autotec.)

- Tento autobus se vyrábí v třebíčském závodě TEDOM a.s.- Divize BUS a vychází z koncepce staršího modelu TEDOM Kronos 123.

- V roce 2008 firma TEDOM představila faceflift svých autobusů, které se vyrábějí dodnes. Jedná se o dvounápravový autobus, jehož karoserie je vyrobena z nerezové oceli s ohledem na maximální možnou životnost autobusu a nepotřebuje žádné dodatečné protikorozní ošetření.

- Boční a zadní okna jsou vlepena do karosérie a jsou jednoduchá, tvrzená a tónovaná. Čela vozu a střecha jsou vyrobeny ze sklolaminátu.

- Přední náprava je vyrobena firmou ZF a je tuhá nebo lze použít i nápravu LAF. Zadní náprava pochází rovněž z výroby firmy ZF a je portálová.

- Vstup do vozu zajišťují troje dvoukřídlé skládací dveře, které jsou ovládány elektropneumaticky.

- Výška podlahy je 340 mm nad zemí. Autobus je v celé své délce nízkopodlažní a je vybaven tzv. kneelingem (naklopení karoserie v zastávce směrem k chodníku, díky čemuž může řidič nástupní hranu ještě více snížit. Autobus sníží svou výšku na 270 mm).

- Motor s manuální nebo automatickou převodovkou, kterou dodává firma Voith, se nacházejí v zadní části vozu. Vůz je poháněn dieselovým motorem.

 

Obsah palivové nádrž:e 250 l, dvě palivové nádrže

Max. rychlost: 80 km/h

Rozchod kol: vpředu 2 096 mm, vzadu 1 836 mm

Objem nádrže Ad Blue: 50 l

 

Základní technické údaje vozu TEDOM C 12 D

Max. celková délka

(mm)

12 030

Šířka vozové skříně

(mm)

2 550

Výška vozové skříně

(mm)

3 354

Přední převis

(mm)

2 610

Zadní převis

(mm)

3 400

Rozvor náprav

(mm)

6 020

Celková hmotnost vozu

(kg)

18 000

Počet míst k sezení

25 - 28

Počet míst k stání

76 - 73

Celková obsaditelnost

101

Motor

DEUTZ TCD 2013 L06-4V emisní normy EURO 5 EEV

Počet válců

6

Objem válců

(cm3)

7 140

Výkon

213 kW/2 100/1 min

 

Zdroj: Vlastní zdroje, TEDOM a.s.-Divize BUS

TEDOM C 18 G

 TEDOM C18 GVýrobce: TEDOM a.s. divize autobusy

 Karoserie: TEDOM a.s. divize autobusy

- TEDOM C18 G je městský autobus článkového provedení, který vychází z koncepce nízkopodlažního sériově vyráběného typu TEDOM C12 G (s pohonem na stlačený zemní plyn CNG).

- Autobus byl konstruován v duchu filozofie koncernu, který je zaměřen na úsporné a ekologické zdroje energie – neodmyslitelným základem je tedy pohon na CNG. Na první zkušební jízdy vyjel v létě roku 2010 a cestující poprvé vozil 8. února 2011 v rámci testů u společnosti ZDS Psota s.r.o

- Zásadní změnou oproti jiným modelům je celkové snížení světlé výšky o 20 cm. Inovované řešení střešního rámu umožňuje částečné zapuštění tlakových lahví do konstrukce stropu. Zajímavě je řešeno i uspořádání jednotlivých prvků na střeše vozidla.

- Skořepina střešních dílů je vytvořena z polyesterového plastu vyztuženého skleněnými vlákny. Materiálem pro přední a zadní čela je jednolitý zesílený sklolaminátový panel. Boční víka jsou vyrobena také z hliníku a plastu.

- Nápravy dodala společnost ZF. Přední nezávislá náprava je typu ZD RL 85, střední portálová typu ZF AVN 132 a zadní portálová náprava typu ZF AV 132 s torzním stabilizátorem.

- Vstup do vozidla zajišťují čtvery dveře o šířce 1 200 mm. Druhé a třetí dveře jsou vybaveny mechanicky ovládanou nájezdovou plošinou pro invalidní vozíky.

- Vnitřní uspořádání jediného vyrobeného prototypu čítá 37 míst k sezení (z toho 3 o velikosti 1,5 pro matku s dítětem) a až 9 sklopných + 91 stojících.

- Pracoviště řidiče zahrnuje novinku v podobě barevného digitálního infopanelu.

- Při stavbě byly výhradně používány komponenty, agregáty a materiály světových uznávaných firem - prototyp pohání stojatý kapalinou chlazený řadový turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec TEDOM CITY o objemu 11 946 cm3 a výkonu 250 kW s emisní normou EURO 5 EEV. Automatickou převodovku s kapalinovým měničem točivého momentu dodala firma VOITH. Účinné a intenzivní brzdy jsou tvořeny vzduchotechnickou technologií WABCO a brzdovým systémem Knorr-Bremse. Mechanickému namáhání a povětrnostním vlivům odolná „harmonika“ pochází z výroby německé společnosti HÜBNER.

- Poté, co TEDOM ohlásil definitivní ukončení výroby autobusů, je již jisté, žeTEDOM C18 G bude mít na světe zastoupení v podobě jediného vozu, a to prototypu s RZ 4J8 4040. Ten byl kromě testovacího provozu ve Znojmě zapůjčen postupně i do Ústí nad Labem, Banské Bystrice a ještě do dalších dvou měst. Koncem minulého roku se pak autobus do Ústí nad Labem vrátil natrvalo.

Základní technické údaje o autobusu TEDOM C18 G

Délka

17 900 mm

Šířka

2 550 mm

Výška

3 150 mm

Přední převis

2 610 mm

Zadní převis

3 400 mm

Rozvor náprav přední / zadní

5 320 / 6570 mm

Rozchod přední nápravy

2 096 mm

Rozchod zadní nápravy

1 836 mm

Celková hmotnost

28 000 kg

Palivový systém

Počet tlakových nádob

4 x 320 dm3 , 2 x 140 dm3

Umístění tlakových nádob

Na střeše

Materiál tlakových nádob

kompozit

 

 

Maximální celková obsaditelnost

128 osob

Maximální rychlost

80 km/h

Zdroje:

- TEDOM a.s. divize autobusy

NESVEDA, Zdeněk. Nový kloubový autobus TEDOM C18 G. Městská doprava, červen 2011, čís. 3, s. 4–5.

Foto: TEDOM a.s.

Karosa ŠM 11

Karosa ŠM 11

 
Výrobce:
n. p. Karosa, Vysoké Mýto 

Karoserie: n. p. Karosa, Vysoké Mýto
  

Karosa ŠM 11:

-  Je model městského autobusu vyráběného ve Vysokém Mýtě v letech 1964 až 1981. Je to nástupce městského vozu Škoda 706 RTO.

- Karosa ŠM 11 je dvounápravový autobus určený pro městský provoz.

- Vůz má samonosnou karosérii panelové konstrukce, má v pravé bočnici umístěné 3 skládací dveře, z toho přední trojkřídlé, zbylé dvoje čtyřkřídlé, všechny elektropneumaticky ovládané.

- Pérování autobusu je vzduchové.

- Motor značky Škoda je umístěn pod podlahou mezi nápravami. Do verze ŠM 11 se standardně montovala automatická dvoustupňová převodovka značky Praga 2 M 70 II.

- Výška podlahy byla 885 mm nad zemí.

- Přední náprava LIAZ byla rovnoběžníkové konstrukce s nestejně dlouhými rameny, zadní tuhá náprava Rába se stálým redukčním převodem v kolech.

- Parkovací ruční brzda je mechanická na zadní kola, provozní nožní brzda vzduchotlaká působí na všechny kola a nouzová brzda přetlaková působí na jeden okruh provozní brzdy. Vozy z pozdějších sérií byly taky vybaveny zpomalovací motorovou brzdou.

- Vozy byly vyráběny s děleným čelním sklem (kromě několika málo výjimek). Během výroby byly autobusy postupně zdokonalovány (např. zavedení samočinného centrálního mazání podvozku, oplechování boků karoserie rovnými plechy namísto vlnitých hliníkových, výkonnější topení, silnější motor atd.).

- Autobus ŠM 11 měl být unifikován s trolejbusem T 11, avšak projekt byl zrušen a vozů T 11 bylo vyrobeno pouze 8 kusů.

 

Obsah palivové nádrže: 230 litrů

Max. rychlost: 65 km/h

Rozchod kol vpředu: 1 900 mm, vzadu 1 781 mm

Průměr otáčení: 20 m

Parkovací ruční brzda: mechanická na zadní kola

Provozní nožní brzda: vzduchotlaková na všechna kola

Nouzová brzda: přetlaková na jeden okruh provozní brzdy

 

Základní technické údaje vozů Karosa ŠM 11 1608 a Karosa ŠM 11 1620

Max. celková délka

(mm)

10 985

Šířka vozové skříně

(mm)

2 500

Výška vozové skříně

(mm)

3 120 (ŠM 11 1620)

2 985 (ŠM 11 1608)

Max. přední převis

(mm)

2 220

Přední převis

(mm)

2 220

Rozvor náprav

(mm)

5 500

Zadní převis

(mm)

3 265

Max. zadní převis

(mm)

3 265

Pneumatiky

eHD 10,00-20

Hmotnost vozu

(kg)

7 800

Počet míst k sezení

29 (ŠM 11 1620) nebo 31 (ŠM 11 1608)

Počet míst k stání

67 (ŠM 11 1620) nebo 59 (ŠM 11 1608)

Celková obsaditelnost

96 (ŠM 11 1620) nebo 90 (ŠM 11 1608)

Motor

Škoda ML 630 (vůz Karosa ŠM 11 1608)

Škoda ML 634 (vůz Karosa ŠM 11 1620)

Počet válců

6

Průměr vrtání

(mm)

130

Zdvih pístů

(mm)

150 (ŠM 11 1620)

140 (ŠM 11 1608)

Objem válců

(cm3)

11 940 (ŠM 11 1620)

11 150 (ŠM 11 1608)

Výkon

132,4 kW/2 150/1 min 180 k (ŠM 11 1608)

154,4 kW/2 000/1 min 210 k (ŠM 11 1620)

 

Zdroj: Wikopedia, IRISBUS IVECO Czech Republic a.s. (bývalá Karosa a.s.)

Jste zde: