Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Rekonstrukce tramvajové trati na ul. Výškovické a zastávek Kotva, Zábřeh, vodárna a také přilehlé křižovatky v Ostravě je již dokončena

dpoZáměr spolu s přípravou na realizaci projektu rekonstrukce ostravských tramvajových zastávek Kotva včetně přilehlé křižovatky probíhal v letech 2017–2019. Samotná realizace je v plánu na letošní rok 2020. Vítězem veřejné zakázky se stala společnost IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, která porazila ostatních pět zájemců nabídnutou cenou 71,2 mil. Kč vč. DPH.

30.6.2020   Rekonstrukce zastávky Kotva a přilehlé křižovatky (3)
Souprava tramvají ČKD T6 odbavuje cestující na současné zastávce Kotva.

Číst dál: Rekonstrukce tramvajové trati na ul. Výškovické a zastávek Kotva, Zábřeh, vodárna a také přilehlé...

Tramvajová smyčka Přívoz, Hlučínská v Ostravě projde proměnou

dpoTramvajová smyčka Hlučínská v Ostravě–Přívoze leží u křižovatky ulic Hlučínská a Slovenská již od roku 1976. Tehdy se po svém vzniku stala přestupním uzlem mezi tramvajemi linky č. 1 do Hlučína, která zůstávala v režii starých dvounápravových vozů, a linkami č. 14 a 15, které obsluhovaly centrum města, Vítkovice a Hrabůvku a byly obsluhovány moderními vozy řady T. Vznik smyčky umožnil odsunout vozy staré konstrukce na úseky mimo centrum města, takže mohlo dojít k celkovému zvýšení cestovní rychlosti. Původní provedení smyčky poskytovalo možnost k obracení jak tramvajových vlaků ve směru z centra města, tak souprav starých vozů od Hlučína.

16.6.2020   Smyčka Přívoz, Hlučínská (2)
16.6.2020   Smyčka Přívoz, Hlučínská (1) 16.6.2020   Smyčka Přívoz, Hlučínská (3)

Současný stav tramvajové smyčky Přívoz, Hlučínská.


 

Číst dál: Tramvajová smyčka Přívoz, Hlučínská v Ostravě projde proměnou

Další ostravské tramvaje na prodej

dpoZa vyvolávací cenu 1 529 715 Kč nabízí Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) soubor celkem 19 tramvajových vozů. Z 15 vozů T3 v různých modifikacích je pětice vozů typu ČKD T3SUCS s původní odporovou zrychlovačovou výzbrojí (ev. č. 929, 953, 955, 963, 965), stejný počet zastupuje také typ ČKD T3G s tyristorovou výzbrojí TV8 (ev. č. 984, 1014, 1017, 1031, 1042), čtyři vozy nesou tranzistorovou výzbroj TV Progress - ČKD T3R.P (ev. č. 964, 972, 1016, 1021) a posledním ze zástupců „té-trojek“ je vůz ČKD T3R.E ev. č. 968, nesoucí prototypovou asynchronní výzbroj TV Europulse. Zbývající čtveřici tramvají v souboru tvoří vozy ČKD T6A5 ev. č. 1110, 1119, 1131 a 1135.

2020 01 10@929@@Dílny DP Ostrava
Tramvajový ,,hřbitov" ostravských tramvají v Dílnách DPO v Ostravě-Martinově. V popředí vůz ev. č. 929.

Číst dál: Další ostravské tramvaje na prodej

Ostrava na konci srpna otevře první rychlodrážní tramvajovou trať

dpoAč nadpis článku může znít jako sci-fi (zvláště vzhledem k protahující se snaze vystavět tramvajovou trať na porubský VIII. obvod), není to opravdu žádný apríl. Pokud půjde vše podle plánu, měl by Dopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) již na konci letošních letních prázdnin otevřít první úsek tramvajové tratě, kde budou moci tramvaje jezdit rychlostí až 80 km/h.

Nejedná se samozřejmě o novou trať, nýbrž pouze o rekonstrukci již existující, konkrétně té v úseku mezi zastávkami Nová Ves vodárna a Třebovice, OC. Impulsem pro městského dopravce byl nejspíše fakt, že jak nové tramvaje Stadler Tango NF2, tak plánované vozy Škoda ForCity Smart jsou schváleny pro maximální rychlost 80 km/h, kterou však v současnosti na ostravské síti nemohou nikde dosáhnout.

Ke konci roku 2018 proto DPO vyhlásil veřejnou zakázku s názvem ,,Analýza rizik Zvyšováni rychlosti na TT,“ a zároveň vybral čtveřici tramvajových úseků , kde by maximální rychlost tramvají rád zvýšil na zmíněných 80 km/h. Následně byla v dubnu 2019 zveřejněna zakázka na vyhotovení projektové dokumentace, jejíž obsahem již měly být konkrétní stavební úpravy vybraných tratí.

Číst dál: Ostrava na konci srpna otevře první rychlodrážní tramvajovou trať

Nová autobusová zastávka v Ostravě

dpoS příchodem letních jízdních řádu vznikne v Ostravě-Kunčičkách od 1. července 2020 nová obousměrná autobusová zastávka Kunčičky, Contera Park. Novou autobusovou zastávku bude obsluhovat linka č. 61 jezdící v trase Výškovice – Kotva – Hotel Bělský les – Ocelářská – Frýdecka – Osada Míru – Kunčičky, Contera Park – Hranečník. Linka č. 61 sjede z ulice Lihovarská do průmyslové zóny ve kterém se nachází nová zmíněná zastávka. V první řadě došlo k vybudování autobusového zálivu a chodníku v prostoru zastávky. Zastávkový označník byl instalován dne 30. června 2020

30.6.2020   Kunčičky, Contera Park (1)
Nová autobusová zastávka Kunčičky, Contera Park pro autobusovou linku č. 61.

Číst dál: Nová autobusová zastávka v Ostravě

Dopravní podnik Ostrava zkouší optimalizaci oběhů vozidel a směn řidičů

dpoZačátkem letních prázdnin, tedy od 1. července 2020, Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zavede do testovacího provozu první fázi optimalizace oběhů vozidel a směn řidičů MHD. Tato změna byla navržena speciálním softwarem, který DPO zakoupil od izraelské společnosti Optibus. První krok optimalizace bude obnášet víkendový provoz trolejbusové dopravy a také vybraných autobusových linek končících na zastávce Křižíkova a využívajících odstavnou plochu na ulici Valchařská. Tramvajové dopravy se první fáze týkat nebude, neboť se stále hledá řešení řazení na obratištích.
Proto v této chvíli mohl Optibus pracovat pouze s omezeným počtem linek. V podzimní části pak do optimalizačních výpočtů Optibusu vstoupí i zbývající linky, což by se mohlo projevit např. i na snížení počtu autobusových linek u některých kurzů.

2018
Ilustrační fotografie: Odstavené autobusy Solaris Urbino 12 v garážích Hranečník.

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava zkouší optimalizaci oběhů vozidel a směn řidičů

Dopravní podnik Ostrava poptává nové minibusy

dpoDne 18. května 2020 se ve věstníku veřejných zakázek na profilu zadavatele Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) objevila nová zakázka s názvem ,, Dodávka 2 ks nových minibusů na pohon CNG“ Předpokládaná cena zakázky je 6 400 000 Kč bez DPH.

Naposled zařadil DPO do svého vozového parku nové minibusy Dekstra Bus Daily LE 37 CNG ev. č. 7307 - 7310, jak je z názvu patrné s pohonem na CNG a také 2 elektrominibusy Rošero First FCLLI Electric ev. č. 5304 – 5305. Po zařazení nových minibusů se předpokládalo vyřazení i starších minibusů Mercedes-Benz 411 CDI NP ev. č. 7904 a Fiat MAVE CiBus 3Z ev. č. 7302, ovšem DPO si tyto vozy ponechalo nejspíš jako záložní. Zmíněné vyřazení těchto vozidel by mohlo nastat právě nyní po nákupu dvou nových minibusů. Nabídky je možné podávat do 16. června 2020.

Dopravní podnik Ostrava již vedl předběžné tržní komutace: s dodavateli:
Bus Design, Dekstra Bus, EvoBus Česká republika, Mave, KAR group, KHMC, ROŠERO-P a Zliner.

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava poptává nové minibusy

Rekonstrukce zastávky Náměstí Svatopluka Čecha v Ostravě

dpoDne 4. května 2020 byla zahájena rekonstrukce sdružené zastávky Náměstí Svatopluka Čecha a má trvat do 30. června 2020. Jde o první ze série oprav, ve se nachází také tramvajové zastávky na ulicích Výškovická, Hlučínská a Opavská a které budou realizovány všechny do roku 2022. Investiční akce je významným podílem financována z dotace Evropské unie a zhotovitelem je společnost Strabag Rail s.r.o. Cena za zhotovení stavby bude více než 38 miliónu korun bez DPH.

29.4.2020   Zastávka Náměstí Svatopluka Čecha (2)

Číst dál: Rekonstrukce zastávky Náměstí Svatopluka Čecha v Ostravě

Rychlostní výhybky v Ostravě

dpoKromě rekonstrukcí tramvajových tratí, které také přispívají ke zvýšení rychlosti a komfortu tramvajové dopravy, je důležitým krokem ke zvýšení rychlosti také instalace rychlostních výhybek. V Ostravě došlo k instalaci první rychlostní výhybky u zastávky Josefa Kotase, a to již začátkem listopadu 2019. 

Něco málo z předpisů
Jízda po tramvajové trati je stanovena vyhláškou Ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb., kterou vydává dopravní řád drah. 

Podle tohoto obecného předpisu nesmí drážní vozidla na tramvajové trati (dráze) jet větší rychlostí než 10 km/h přes výhybku při jízdě proti hrotům postavené do odbočky a větší než 15 km/h při jízdě v přímém směru - ovšem výhybka musí být zajištěna, aby nedošlo k nechtěnému přestavení do jiného směru jízdy.

V lokálních podmínkách však může být tento obecný předpis upraven, nejinak tomu je i v případě Dopravního podnik Ostrava, který má pro drážní vozidla tzv. Provozní předpis D1, kde jsou také upravená nařízení. 

  • Rychlost jízdy přes výhybku proti hrotům v přímém směru je max. 20 km/h, do odbočky rychlost max. 15 km/h. 
  • Maximální rychlost 20 km/h je také stanovena při průjezdu kolejových křižovatek (křížení tramvajových tratí). 

Číst dál: Rychlostní výhybky v Ostravě

Dopady koronaviru na MHD v Ostravě.

dpoPrvní případy koronaviru, který způsobuje onemocnění COVID-19, se v České republice objevily na počátku měsíce března 2020. Vláda ČR podnikla patřičné kroky, které vyvrcholily nouzovým stavem a omezením pohybu, aby alespoň trochu zabránila rychlému šíření této nemoci.

2020 04 07@919@@Hlavní třída
Posilová tramvajová linka č. X, vyfotografovaná na zastávce Hlavní třída.

Kvůli uzavřeným podnikům (např. restaurace či firmy, jejichž zaměstnanci mohou pracovat z domova) pokleslo také razantně množství cestujících využívajících MHD i regionální autobusovou a železniční dopravu. Nejinak tomu bylo i v případě Moravskoslezského kraje, resp. ostravské MHD. Logickým krokem tedy bylo omezení dopravy.

Číst dál: Dopady koronaviru na MHD v Ostravě.

Jste zde: