Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Stěhování porubských garáží na obzoru

dpoTo, o čem se v dopravních kruzích již nějakou dobu mluvilo, se zřejmě brzy stane skutečností. Řeč je o stěhování autobusových garáží v Ostravě-Porubě. Celý areál, na který na jižní straně navazuje tramvajová vozovna, leží v lukrativní zóně a už delší dobu je v hledáčku developerů.

Martinov
Vizualizace z výběrového řízení ,,PD - Přemístění garáží autobusů z areálu DPO v Porubě do areálu DPO v Martinově“

Číst dál: Stěhování porubských garáží na obzoru

Ostravská výletní linka č. 88

dpoV sobotu 5. června 2021 došlo k zahájení provozu nové okružní autobusové linky č. 88. Linka bude provozována o sobotách, nedělích a státních svátcích ČR a také o státních svátcích Polské republiky (v případě příznivé COVIDové situace) a primárně na ni budou nasazovány doubledeckery Scania UNVI Urbis DD CNG .

5.6.2021   Zprovoznění linky č. 88 (2)

Číst dál: Ostravská výletní linka č. 88

Další tramvajový úsek v Ostravě je po rekonstrukci

dpo

Ostravský dopravní podnik (dále DPO) zveřejnil 6. dubna 2021 veřejnou zakázku s názvem „Traťový úsek Dolní Vítkovice – Kolonie Jeremenko – Zvyšování rychlosti“. Předmětem zakázky jsou stavební práce na zmíněném tramvajovém úseku, které umožní zvýšení traťové rychlosti na 80 km/h. Jedná se o pokračování projektu Zvyšování rychlosti tramvajové dopravy v DPO.

3.5.2021   Úsek mezi zastávkami Kolonie Jeremnko   Důl Jeremenko
Původní stav tramvajové trati poblíž zastávky Důl Jeremenko.

Číst dál: Další tramvajový úsek v Ostravě je po rekonstrukci

Dopravní podnik Ostrava zrušil druhou zakázku na dodávku nových vodíkových autobusů

dpoDne 29. dubna 2021 se na portálu Věstníku veřejných zakázek objevila od dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. nová zakázka s názvem „Dodávka až 10 ks nových jednočlánkových autobusů na vodíkový pohon (H2)“

Z dalších technických parametrů: Maximální délka vozu je omezena 11 až 12,5 m šířka 2,45 až 2,55 m výška max 3,5 m. Celková obsaditelnost by měla být minimálně 70 cestujících, z toho min. 20 sedících. Konstrukční rychlost by měla být minimálně 80 km/h. Autobusy by měly být vybaveny klimatizací, kamerovým systémem. Z předchozích dodávek nových autobusů do Ostravy budou nové vodíkové autobusy vybaveny také oddělenou kabinou řidiče od cestujících, která bude provedena až do první poloviny dveří. Vnější informační panely bude možné dodat ve variantě LED nebo DOT-LED a budou zobrazovat informace v bílé barvě.
Z technické specifikace zmiňme, že nové vodíkové autobusy budou prakticky elektrobusy. Elektřinu pro svůj provoz budou získávat z palivových článků, které mají mít životnost 6 let nebo 30 000 provozních hodin. Elektrická energie se tak získá proměnou chemické energie paliva a okysličovadla.. Vůz bude tedy obsahovat trakční baterie o minimální kapacitě 30kWh, výkon elektromotoru bude minimálně 200 KW. Autobusy budou vybaveny klasickou nádrží, kde se bude čerpat vodík a budou mít minimální dojezd 350 km.

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava zrušil druhou zakázku na dodávku nových vodíkových autobusů

Elektřina pohání ostravské tramvaje už 120 let

dpoPouze v tichosti na pozadí koronavirových opatření si Ostrava připomněla 120 let od výjezdu první elektrické tramvaje do ulic města - první jízda se uskutečnila 5. dubna 1901. Osobnímu provozu elektrickému předcházel provoz parní, a to od roku 1894.

2021 04 17@21@@ul. Ruská
Průvod historických tramvají DPO v čele s vozem ev. č. 21 ,,Barborka", vyfotografované na ul. Ruské v Ostravě-Vítkovicích.

Číst dál: Elektřina pohání ostravské tramvaje už 120 let

Opravdu je ostravská MHD bez dieselu?

dpoZ regionálních médií, webu Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO), ale i z vozidel samotných na čtenáře, diváky, cestující i obyčejné Ostravany či návštěvníky Ostravy doslova útočí nepřehlédnutelné heslo: Bez dieselu. To odkazuje na fakt, že od 9. dubna 2021 údajně DPO nevypravuje do provozu již žádný dieselový autobus, pouze vozy na CNG nebo elektrobusy. Výjimky prý mohou nastat pouze při poruchách vozidel, kdy jako náhradní může být vypraven i naftový autobus. Jaká je však opravdová situace, pokud odhrneme „pí-ár“ závěs senzace a snahy o zviditelnění se?

2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 26. dubna
2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 26. dubna (1) 2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 29. dubna

I o vikendu jsou pravidelně podle vozových jízdních řadů vypravovány dieselové autobusy.

Číst dál: Opravdu je ostravská MHD bez dieselu?

V Porubě nakonec zrekonstruují delší část tramvajové tratě

dpoV ostravské části Poruba se cestující dočkají rozsáhlejší rekontrukce tramvajové trati, než Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) původně zamýšlel. 12. listopadu 2021 totiž DPO zveřejnil novou zakázku s názvem „PJD na ul. Opavská II“, která nahrazuje původní z března 2021, jež byla zrušena.

I v nové zakázce se jedná o rekonstrukci tramvajové trati na ulici Opavské v Ostravě-Porubě, v rámci níž dojde k úpravě stávající klasické konstrukce na novou s pevnou jízdní drahou (tzv. W-tram), jejímu zatravnění a ke zvýšení maximální provozní rychlosti na 80 km/h.

4.4.2021   Tramvajová trať na ul. Opavská
Současný stav tramvajové trati na ul. Opavská u křižovatky s ulicí 17. listopadu.

Číst dál: V Porubě nakonec zrekonstruují delší část tramvajové tratě

V Ostravě byla ukončena rekonstrukce tramvajové trati v Pavlovově ulici

dpoV uplynulých dnech započal Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále DPO) s další z plánovaných rekonstrukcí tramvajových tratí v Ostravě. Úpravou prochází úsek tratě v Pavlovově ulici mezi křižovatkami s ulicemi Rodimcevovou a Kpt. Vajdy. Po několika týdnech stavebních úprav se tak cestující i obyvatelé přilehlého okolí budou moci těšit z nižšího hluku, upravených zastávek i z dalšího moderního městského mobiliáře.

12.3.2020   Tramvajová trať v ulici Pavlovova (1)
Současný stav tramvajové trati v ulici Pavlovova.

Snížení hluku a vibrací z průjezdu tramvajových vozidel zajistí přestavba stávající konstrukce kolejového roštu na systém pevné jízdní dráhy. Ta kromě nižší hlučnosti vyniká také delší životností a menší potřebou údržby.

Číst dál: V Ostravě byla ukončena rekonstrukce tramvajové trati v Pavlovově ulici

Odprodej ostravských tramvají ukončen, kam se která vypraví?

dpoPo zařazení nových tramvají Stadler Tango NF2 v Ostravě bylo z provozu odstaveno větší množství starších tramvají, převážně různých modifikací vozů T3, ale také čtveřice vozů T6A5. Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) se rozhodl vozy nejprve nabídnout k odprodeji. Z prvních etap odprodejů (více informaci naleznete zde) se podařilo úspěšně prodat například vozy T3G ev. č. 1029 (Valašské Meziříčí) a 1044 (Autoškola Olda), čtveřici vozů T3SUCS ev. č. 953, 955, 963 a 965, které zakoupil PříKrM – Přítel Krkonošského metra, či vůz T3R.E ev. č. 968, který putoval k soukromé osobě do Poděbrad.

V polovině května 2021 byla zveřejněna smlouva o dalším úspěšném prodeji tramvají - Slezská dopravní a strojní z Horních Životic se stala majitelem hned osmi vozů typu T3, z toho jednoho kusu typové varianty T3 SUCS (ev. č. 929), čtyř tramvají T3G (ev. č. 984, 1014, 1017 a 1031) a tří vozů T3R.P (ev. č. 964, 972 a 1021). DPO za ně vyinkasoval celkem 257 700 korun, nicméně u nového majitele se vozy příliš neohřály, neboť ještě na konci května byly zlikvidovány v kovošrotu v Polance nad Odrou.

Číst dál: Odprodej ostravských tramvají ukončen, kam se která vypraví?

Nudíte se? Kupte si autobus!

dpo

Pokud jste si přáli mít vlastní autobus, opět se vám naskýtá jedna možnost – Dopravní podnik Ostrava (dále DPO) v aktualizované nabídce na webových stránkách nabízí vedle pracovních strojů a osobních automobilů k prodeji také Karosu B 952 E ev. č. 9213, která poslední roky sloužila pro výcvik nových řidičů. Vůz původního čísla 6554 z roku 2006 je k mání za minimální cenu 30 tisíc včetně DPH. Lhůta pro podávání nabídek je do 3. června.

Při předchozích výprodejích byly předmětem úspěšného prodeje hlavně polské autobusy Solaris. Úspěšný byl prodej trojice krátkých Solarisů ev. č. 7738, 7739 a 7740 z listopadové prodejní nabídky. Ty v březnu 2021 odkoupila pracovní agentura Recra Moravia za nejnižší možnou cenu 236 900 korun bez DPH za kus. V České republice ale nakonec nezůstaly, v dubnu totiž byly odprodány dopravní firmě Kłosok z polského města Żory. Dopravce se se svým vozovým parkem podílí na zajištění dopravní obslužnosti v celkem šesti polských městech, kromě čtyř měst Slezského vojvodství, která jsou nedaleko Ostravy (Wodzisław Śląski, Rybnik, Pszczyna, Zabrze) má pobočky také ve Wrocławi a dolnoslezském Dzierżoniówě.

Podařilo se prodat také všechny nabízené patnáctimetrové Solarisy (o jejich konci v Ostravě jsme psali zde). Všech deset vozů určených na prodej (ev. č. 7620–7629) odkoupila pražská společnost Truck Centre, která se je snaží prodat dále – nejprve za ně chtěla mezi 320 a 370 tisíci, po nezájmu zlevnila na současných 250–300 tisíc korun bez DPH za jeden kus. Poté byly k vidění za cenu i 79 tisíc. Vozy 7627 a 7629 byly pražskou firmou odprodány do Portugalska - přesněji do města Matosinhos společnosti ViaMove – Soluçoes de Mobilidade, Lda. Tato společnost je vlastněná společnostmi Resende Actividades Turísticas a Maia Transportes Maré de Matosinhos. Zmíněná společnost ViaMove – Soluçoes de Mobilidade, Lda. provozuje dopravu v okolí měst Matosingos, Gondomar, Maia, Porto a Valongo

V zatím poslední ryze autobusové výprodeji DPO z března letošního roku byly zařazeny vozy, které se nepodařilo prodat při předchozích pokusech a prodávající šel výrazně s cenou dolů. Mezi celkem 20 vozy byla půl na půl zastoupena česká a polská produkce. Z Vysokého Mýta to byla desítka čerstvě odstavených autobusů Irisbus Citelis 12 M (jejich konec v ostravských ulicích jsme čtenářům přiblížili zde), ze závodu Solarisu v polském Bolechowě to bylo osm dvanáctimetrových vozů Solaris Urbino 12 a dvojice kloubových autobusů Solaris Urbino 18. Všechny vozy splňují emisní normu Euro 5.

Číst dál: Nudíte se? Kupte si autobus!

Jste zde: