Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ostrava se rozloučila se „čtrnáctkami“

dpoPo dlouhá desetiletí typický zvuk, který lidem v okolí trolejbusových tratí zaručeně oznamoval, zda se jejich trolejbus již blíží, se v případě Ostravy stává pomalu ale jistě minulostí.

Znalci trolejbusů již vědí, že řeč je o trolejbusech typu Škoda 14 Tr a Škoda 15 Tr. Právě i díky nezaměnitelnému zvuku zadní nápravy z produkce maďarské firmy Rába si hranaté „čtrnáctky“ a „patnáctky“ oblíbily celé generace dopravních fanoušků. Ti pak nejspíš se zármutkem přijali fakt, že Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) po zařazení nových parciálních trolejbusů s karoserií Solaris – Škoda 26 Tr a kloubových Škoda 27 Tr – na počátku roku 2018 (o dodávce a zařazení nových trolejbusů se můžete dočíst více zde) vyřadí z provozu všechny zbylé vozy Škoda 14 Tr a Škoda 15 Tr.

2018 01 26@3261@@ul. Těšínská
Trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3261 stoupá po ul . Těšínská.

Číst dál: Ostrava se rozloučila se „čtrnáctkami“

Odkoupí Dopravní podnik Ostrava prototyp elektrobusu Ekova Electron 12?

dpoVe věstníku veřejných zakázek se na profilu dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) objevila zajímavá zakázka s názvem ,,Nákup předváděcího bateriového nízkopodlažního autobusu EKOVA ELECTRON“. Více podrobných informací se dozvíte zde. V nedávné době dceřiná společnost DPO Ekova Electric uspěla v dodávce dvou elektrobusů Ekova Electron 12, které budou jezdit na autobusové lince č. 64 ze Svinova do Sanatorií v Klimkovicích. Zakázka by měla být realizována během letošního roku.

24.11.2015   Ekova Electron 12   Czechbus 2015
Prototyp elektrobusu Ekova Electron 12, který byl vystaven na veletrhu Czechbus 2015.

Číst dál: Odkoupí Dopravní podnik Ostrava prototyp elektrobusu Ekova Electron 12?

Ostravský skibus v provozu

dpoOd 1. prosince 2017 je v provozu smluvní linka do areálu Skalka family park, kterou zajišťuje Dopravní podnik Ostrava a.s. Linka je vedena v trase Vřesinská – Skalka family park. Na jedné konečné je otáčení minibusu zajištěno na obratišti Poruba radnice a na druhé straně dochází k otáční v prostoru parkoviště areálu Skalka family park .

2017 12 31@7902@OVX 57 40@Skalka family park
Minibus Mercedes-Benz 412 D NP ev. č. 7902 vyfotografovaný na parkovišti v areálu Skalka family park.

Na linku je nasazován minibus Mercedes-Benz 412 D NP ev. č. 7902 a linka je opatřena kurzem 250/101/201. Tento kurz vypravují porubské garáže. V pátek je vůz vypraven z garáží Hranečník a poté od pátku večera do sobotu je garážován v garážích Poruba a v neděli se minibus vrací opět do domovských garáží Hranečník.

Číst dál: Ostravský skibus v provozu

Nové trolejbusy pro DPO

dpoDne 30. září 2016 se ve věstníku veřejných zakázek objevila zakázka na dodávku 2 dvoučlánkových trolejbusů a 10 jednočlánkových trolejbusů s pomocným akumulátorovým pohonem (tedy jedná se o bateriové nebo-li parciální trolejbusy). Dopravce předpokládal, že celková hodnota zakázky by měla být 170 mil. Kč bez DPH. Cena za jeden dvoučlánkovy vůz cca 15 mil Kč bez DPH a za jednočlánkový 14 mil Kč bez DPH). Dále dopravce předpokládá, že část z této hodnoty bude uhrazena z Evropského fondu pro regionální rozvoj (Integrovaný regionální operační program – IROP).

Technická specifikace vozů
Dvoučlánkové vozy

  • 2 dvoučlánkové vozy by měly být dlouhé 17,5 až 18,8 m a šířka by měla být 2,55 m.
  • Kapacita vozu by měla být minimálně 110 cestujících, z tohoto počtu by 30 % cestujících mělo mít možnost přepravy na sedadlech, a to včetně sklopných.
  • Vozy by měly být vybaveny superkapacitory.
  • Dále ve vozech by neměla chybět celovozová klimatizace, kamerový záznam.
  • Vozy by měli být vybaveny vnitřními LCD monitory, které jsou shodné již s dodanými autobusy Solaris Urbino 18 CNG.

Číst dál: Nové trolejbusy pro DPO

Ekova Electric informuje

ekovaV současné době probíhá v Ekova Eletric a.s. ve spolupráci s firmou Cegelec zakázka pro Estonské město Tallinn. Jedná se o rekonstrukci 12 ks tramvajových vozů KTNF6 a 2 vozy ČKD KT4D s rozchodem kol podvozků 1060 mm. Tramvaje KTNF6 vychází z vozidel KT4D vyráběných v osmdesátých letech v bývalé ČKD, do kterých byl v devadesátých letech Německou firmou MGB Mittenwalde přidán střední nízkopodlažní článek s letmo uloženými nápravami. Zakázka zahrnuje kompletní odstrojení všech komponentů z tramvaje až na holou kostru, sundání staré- ho oplechování, otrýskání a následnou opravu kostry karoserie, oplechování do nerez provedení, laková- ní a osazení tramvaje novými komponenty. Tramvaj jsou po renovaci dále osazeny trakční výzbroji Progress od firmy Cegelec., novými motory se zvýšeným výkonem a kompletním LED osvětlením. Kontrakt počítá s dokončením 10 vozů do konce roku 2017 a další 4 vozy do konce dubna 2018.

11.8.2017   Tallinn
Tallinnská tramvaj KTNF6 zachycená ve stavu před rekonstrukcí ve společnosti Ekova Electric a.s.

Číst dál: Ekova Electric informuje

Cyklotramvaj opět v Ostravě

dpoPrvní zmínky o zavedení upraveného tramvajového vozu na přepravu jízdních kol uveřejnil Dopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) ve své tiskové zprávě dne 29. června 2017. Z další tiskové zprávy ze dne 19. srpna 2017 již víme, že se jedna o upravenou tramvaj, která pojme 12 jízdních kol. Jízdní řád a podmínky pro cestování s jízdním kolem naleznete v tiskové zprávě DPO.

2017 08 29@1403@Vřesinská
Upravená tramvaj typu Vario LF2R.S ev. č. 1403. Tramvaj byla také opatřena nápisem Fandíme sportu a obrázky lyžařů a cyklistů.

Nyní se zaměříme na samotnou tramvaj. Jedná se o tramvaj typu Vario LF2R.S ev. č. 1403, která je běžně vypravována stabilně na kurz 5/102/202. Tramvaj prošla úpravou, při které byly u třetích dveří instalovány na podlahu speciální držáky na kola. Podle dopravce tramvaj měla vyjet 19. srpna 2017, od kdy platí jízdní řád s vyznačeným spojem, že se jedná o ,,cyklotramvaj“, ovšem pravidelný výjezd nastal o několik dní později.

1403 - 20.8.2...
1403 - 20.8.2...
1403 - 20.8.2...
2017-08-29@14...
       

Fotografie č. 1 - 3: Držáky jízdních kol připravené k montáži v tramvaji Vario LF2R.S ev. č. 1403.
Fotografie č. 4: Pohled na již dokončené držáky jízdních kol v tramvaji Vario LF2R.S ev. č. 1403.

Číst dál: Cyklotramvaj opět v Ostravě

Vegetační pásy na zkoušce v Ostravě

Začátkem měsíce srpna na Frýdlanských mostech mezi zastávkami Karolina a Náměstí Republiky započala stavba kolejového absorbérů hluku, který má za úkol snížit hlučnost a prašnost z tramvajové dopravy v tomto otevřeného svršku a oblouku.

9.8.2017   Stavba absorbérů hluku (1)
Pohled na již instalované absorbéry hluku.

Jde o pilotní projekt, přičemž tento úsek byl vybrán díky největšímu sklonu tramvajové trati v ostravské síti, protože je ověřeno, že tramvaje zdolávající kopec jsou nejhlučnější.

9.8.2017 - St...
     

Pohled na již instalované absorbéry hluku.

Číst dál: Vegetační pásy na zkoušce v Ostravě

Ostrava připravuje nákup dalších plynových autobusů

dpoDopravní podnik Ostrava a. s. se chystá nakoupit čtyřicet nových jednočlánkových autobusů na CNG, to lze usoudit z věstníku veřejných zakázek, kde se objevila nová zakázka s titulem „Dodávka 40 ks nových nízkopodlažních jednočlánkových autobusů na CNG pohon“, které poptává dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s.

Solarisy Hranečník
Nové autobusy Solaris Urbino 12 CNG IV. generace vyfotografované v garážích Hranečník. Právě značka Solaris vyhrála výběrové řízení na dodávku 40 ks nových nízkopodlažních autobusů na CNG.

Autobusy by měly být 100% nízkopodlažní a dopravce předpokládá, že část z celkové hodnoty této zakázky bude uhrazena z prostředků Evropské unie, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP)Nízkoemisní a bezemisní vozidla. Předpokládaný termín ukončení zakázky (dodávek vozidel) je do konce roku 2019. Zadavatel před samotným zahájením zadávacího řízení vedl předběžné tržní konzultace na veletrhu Czechbus 2016 s dodavateli:
EVOBUS Česká republika s.r.o., IVECO Czech Republic a.s., KAR group a.s., MAN Truck & Bus Czech Republic s.r.o., SCANIA CZECH REPUBLIC s.r.o., SOLARIS CZECH spol. s r.o.,SOR Libchavy spol. s r.o. a VOLVO Group Czech Republic, s.r.o. Poslední jmenovaný výrobce však již výrobu CNG autobusů ukončuje.

Číst dál: Ostrava připravuje nákup dalších plynových autobusů

Výměna kolejí u vodárny v Nové Vsi

dpoOd pondělí 10. července do středy 19. července 2017 probíhá tramvajová výluka na linkách č. 3, 4, 7, 8, 9, 17 a 19. Tato výluka je zapříčiněna výměnou kolejí poblíž zastávky Nová Ves vodárna na ul. 28. října. Na zmíněných linkách a také na linkách č. X a 43 dochází ke změně jízdních řádů. Tramvajové linky č. 3, 4, 7, 8, 9, 17 a 19 jsou ukončeny na zastávce Hulváky, některé z nich pokračují jako jiné linky. V trase Hulváky – Telekomunikační škola je přes den zavedena NAD. V noci jezdí z Hulvák dvě linky NAD, jedna na Vřesinskou a druhá do Martinova. Náhradní tramvajová doprava (dále jen NTD) je v denní době na porubské straně vedena v trase Vřesinská – Martinov a jezdí stejně jako denní NAD v intervalu 3 až 5 min.

9.7.2017   Výměna kolejí u Nová Ves Vodárna (2)
Stav kolejí u vodárny v Nové Vsi den před započetím výluky.

Číst dál: Výměna kolejí u vodárny v Nové Vsi

Dodávka nových elektrominibusů

dpoDopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. po zadání výběrového řízení na dodávku minibusů s pohonem na CNG nyní ve výběrovém řízení ve věstníku veřejných zakázek poptává novou zakázku s názvem „Dodávka 3 ks elektrominibusů“.

Ze zadávací dokumentace můžeme vyčíst, že vozidla by měla být vybavena celovozovou klimatizací pro cestující, USB přípojkami pro dobíjení mobilních telefonů a připravena na instalaci Wi-Fi. Ve vozidlech by neměl chybět informační LCD displej. Dále se v zadávací dokumentaci můžeme dočíst, že zadavatel (tedy dopravce) bude vést předběžné tržní konzultace se společnostmi ROŠERO-P, s.r.o., KAR group, a.s., SKD TRADE,a.s. a EVC GROUP, s.r.o.

Kromě tří nových elektrominibusů by měl vítěz výběrového řízení dodat také 4 ks nových mobilních nabíjecích stanic pro nabíjení dodaných elektrominibusů, dokumentaci k vozidlům a také všechny příslušné softwary a provést zaškolení obsluhy. 

Předpokládaná cena této zakázky je odhadována na 21 milionů Kč bez DPH. DPO předpokládá, že většina z této sumy bude financována z prostředků EU, konkrétně z operačního programu Nízkoemisní a bezemisní vozidla.

Číst dál: Dodávka nových elektrominibusů

Jste zde: