Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

DP v Ostravě má nové služební tramvaje

dpoDopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) v posledních dnech rozšířil řady svých služebních tramvají. Jednou z novinek v těchto řadách je jediný ostravský vůz typu T3R.EV, který se v Ostravě od svého zařazení v roce 2004 honosil evidenčním číslem 1301, ten má sloužit jako vozidlo tramvajové autoškoly pro výcvik nových řidičů. Druhým vozem je vůz T3R.P, který završoval dodávku vozů v roce 1985 a s cestujícími jezdil pod ev. č. 977 – ten je nově přeřazen do stavu služebních vozů jako mazací a nese nové ev č 8211.

@8209@@Vozovna Poruba (2)
Tramvaj T3R.EV ev. č. 8209 ,,Tramškola" ex ev. č. 1301.

Jediná bulwa – předchůdce wan

Plány na přestavbu jediného vozidla typu T3R.EV ev. č. 1301 na výcvikovou tramvaj pro zaškolení nových řidičů sahají již několik let nazpátek. V rámci vozového parku se jednalo o atypický, navíc vysokopodlažní vůz. Tramvaj vznikla v roce 2004 v jediném exempláři, a to jako rekonstrukce původního vozu T3 ev. č. 729 z roku 1966 dosazením nové skříně VarCB3 z produkce krnovského Pragoimexu, za využití výzbroje TV Europulse od firmy Cegelec. Na rozdíl od jiných měst v České republice byla tato skříň opatřena čely z designové dílny architekta Františka Pelikána, která se v hojné míře uplatnila až na typové řadě tramvaji Vario. Ostatní tramvaje s vozovými skříněmi VarCB3 v ČR dostaly klasická čela z vozů T3.

K bulwě, jak se ostravskému vozu brzy po představení začalo přezdívat, byl v Krnově zhotoven také vlečný vůz typu VV60LF (v Ostravě pod ev. č. 301), který zajišťoval nízkopodlažnost případné soupravy. Návrat vlečných vozů do vozového parku českých měst po dvou desítkách let od ukončení provozu starých dvounápravových vlečných vozů se však příliš neosvědčil. Celkem bylo vyrobeno pouze šest vozů, druhý ostravský s ev. č. 302 byl vyroben v roce 2006, čtyři byly dodány do Brna, kde poslední dojezdily už v roce 2016. Problematickým komponentem vlečňáků byly především brzdy, často tak byly ostravské vlečné vozy odstaveny a atypický vůz T3R.EV musel jezdit sólo.

Ostravský vůz T3R.EV hrál však důležitou úlohu, neboť se stal v zásadě přímým předchůdcem vozů Vario LF, jehož první prototyp (ev. č. 1311) do Ostravy dorazil v roce 2005. Nové tramvaje Vario LF se odlišovaly především nízkopodlažní částí ve středu vozidla (upravená skříň VarCB3LF), ale samozřejmě i v mnoha dalších ohledech, například v odlišném panelu řidiče, ač použitá čela byla totožného designu. Jelikož po útlumu vlečných vozů v Brně se i Ostrava delší dobu chystá k definitivnímu odstavení obou vlečných vozů z provozu, byla by „bulwa“ odsouzena k trvalému sólo provozu, což je proti výhledovým plánům DPO na plně bezbariérový provoz.

phoca thumb l 1301+301   24.7.2012   Náměstí Republiky
Tramvaj T3R.EV ev. č. 1301.


Nepovedená zakázka a dvouleté odstavení

Dne 9. července 2019 vyhlásil DPO veřejnou zakázku na „přestavbu stávajícího vozidla typu T3R.EV na víceúčelové drážní vozidlo“. Tehdy byla součástí plánů přestavba nejen na vůz autoškoly, ale zároveň i na vůz pro kontrolu trolejového vedení. Tramvaj tak měla po přestavbě nahradit nejen cvičný vůz T3 ev. č. 8201, ale rovněž měřicí vůz T3 ev. č. 8208. Vzhledem k tomu, že se však do výběrového řízení nepřihlásil žádný účastník, musel DPO tuto veřejnou zakázku nakonec zrušit. To se událo 18. listopadu 2019, už v době, kdy vozidlo z důvodu najetých kilometrů do údržby vyššího stupně nemohlo dále zasahovat do provozu.

Původní rozsah změn měl dle zadávací dokumentace zahrnovat:

  • demontáž zástěny kabiny řidiče,
  • výměnu stávajícího pomocného panelu řidiče nacházejícího se po jeho levé straně pro sjednocení s typem používaným ve vozech VarioLF,
  • nahrazení mechanického odpojovače 600V trolej-zem elektrickým odpojovačem, opět po vzoru vozů Vario,
  • odstranění pravého dveřního křídla prvních dveří z pohledu nástupu do vozidla a úpravu dveřního pohonu; získaný prostor má být využit pro umístění sedadla instruktora výuky a pultu pro ovládání přístrojů instruktorem,
  • instalaci kolizní kamery na stropní část kabiny před čelní sklo a montáž nové klimatizace řidiče KONVEKTA,
  • montáž monitoru pro výuku nových řidičů na zadní mezistěnu za řidičem a naopak demontáž označovačů a tlačítek otevírání dveří,
  • instalaci panelu BUSE zobrazující linkovou orientaci na levou boční stranu vozidla,
  • přemístění a doplnění původních topnic a jejich zakrytí okopovým plechem po vzoru vozidel typů T3 nebo Astra,
  • úpravu zadní části prostoru salonu, kam má být umístěno sedadlo technického pracovníka včetně stolku s panelem zásuvek a přípravou pro připojení měřicí techniky trolejového vedení,
  • umístění majáků na přední i zadní čelo vozu,
  • instalaci snímacího zařízení pro kontrolu trolejového vedení na sběrač,
  • zabudování prosklené nástavby do zadní části vozu s prohlížecí kamerou po vzoru měřicího vozu ev. č. 8208, která umožní připojení k PC na stolu technického pracovníka,
  • instalaci nového statického měniče pod podlahu v zadní části vozu, který umožní dostatečné napájení nové klimatizace řidiče a vybavení vozu
  • lak v novém standardu DPO.

Vzor LFR.E
Původní pracoviště řidiče v tramvaji T3R.EV.

1
Nákresy požadovaného stavu po úpravě na vozidlo tramškoly. Zdroj: Dopravní podnik Ostrava a.s.

Dveře
Nákres požadovaného zaslepení pravého křídla předních dveří. Zdroj: Dopravní podnik Ostrava a.s.

kabina
Nákres požadovaných úprav stanoviště řidiče. Zdroj: Dopravní podnik Ostrava a.s.

Schéma
Nákres původně požadovaných úprav v rámci celého vozidla, tedy ještě včetně vybavení pro měření trolejového vedení. Zdroj: Dopravní podnik Ostrava a.s.


Přestavba na Tramškolu

Po neúspěšném prvním výběrovém řízení DPO posléze vypsal nové, jehož požadavky již okleštil o prvky týkající se měření trolejového vedení. Ve výsledku si nakonec práce rozdělila Ekova Electric se samotným DPO. Ekova prováděla hrubou mechanickou část včetně zaslepení pravého křídla předních dveří a lakování vozidla, DPO zvládlo zbytek – např. elektro zapojení, polepy, montáž BUSE panelu na levé boční straně vozu, úpravu sedaček a jejich přečalounění na modrou koženku. Prozatím však ve voze například chybí LCD obrazovka s napojením na kolizní kameru. V polovině vozu byla instalována přepážka, aby instalovaná klimatizace na stanovišti řidiče zvládla uchladit alespoň část vozu. U stanoviště pro zpětný pohyb je pak nově namontováno pracovní světlo (originálně je u vozů Vario LF do ev. č. 1357 pouze přepínač bez světla). 

I po provedené přestavbě zůstává vůz T3R.EV pod střediskem Tramvaje Poruba, nicméně došlo k jeho přečíslování na ev. č. 8209. Na pozici cvičného vozu tak s jistým zpožděním konečně převzal žezlo po svém předchůdci – vozu T3 ev. č. 8201 z roku 1975, který je od roku 2019 převeden do sbírek historických vozidel.

Pro měření trolejového vedení tak stále zůstává v provozu 55 let starý vůz T3 ev. č. 8208 (pův. ev. č. 724), je ovšem možné, že časem přece jen dojde k doinstalaci měřického vybavení na vozidlo Tramškoly podle původních požadavků a představ DPO.

@8209@@Vozovna Poruba (1)
@8209@@Vozovna Poruba (3) @8209@@Vozovna Poruba

Tramvaj T3R.EV ev. č. 8209 alias Tramškola, pův. ev. č. 1301.

8209 - Interi...
8209 - Interi...
8209 - Interi...
8209 - Interi...
8209 - Interi...
8209 - Interi...
8209 - Interi...
 

Interiér Tramškoly ev. č. 8209.

8209 - Detail...
8209 - Pracov...
8209 - Pracov...
 

Fotografie č. 1: Detail upravených předních dveří se zaslepenou levou částí z vnitřního pohledu.
Fotografie č. 2: Pohled na pracoviště řidiče a pomocné stanoviště instruktora.
Fotografie č. 3: Detailní pohled na pomocný ovládací panel insturktora.

t3 ova
Ostravský měřící vůz T3 ev. č. 8208. Vzhledem k neuskutečněné dostavbě měřického vybavení na Tramškolu prozatím zůstává v provozu.


Aktualizováno 4. 10. 2021 7:55

Jste zde: