Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Jaký je konec papírových jízdenek v Ostravě?

dpoPomalu, ale jistě se dostalo ke zrušení papírových jízdních dokladů u Dopravní podniku v Ostravě, které se nebudou od 1. ledna 2020 nadále prodávat a které bude možné využít až do 1. dubna, kdy na apríla dojde k definitivní tečce za tímto médiem v odbavování cestujících. Nabízí se možnost malé rekapitulace a ohlédnutím za chystanou změnou.

Starý označovač
Starý jízdenkový označovač používaný v ostravské MHD od roku 1995. Ze všech vozidel vymizne v dubnu 2020.

Nový informační systém byl nasazen do provozu 1. listopadu 2015, kdy se časové poměrně přesně trefil do nutnosti obměny informačního systému dopravce, který byl ve své předešlé verzi v provozu od srpna 1995 (start papírových jízdenek) a jehož morální životnost začínala být omezující zejména pro dopravce a jeho zaměstnance. Že časování a plánování uvedení do služby bylo důležité je možné sledovat na příkladu karty ODISka (zavedena v únoru 2011), která nezbytně změně předcházela, a tak kroky k nadcházející revoluci umožnila. Důležité pro současnost bylo taky masové uvedení bezkontaktních platebních karet v Česku od roku 2011 v jejichž držení a používání jsme v Evropě na špičce. V ostravské MHD se začlo platit bezkontaktními platebními kartami v červnu 2016

Nový označovač
Nový odbavovací trminál podporující platbu jízdenky pomocí ODISky nebo pomocí platební karty. Ve vozidlech DPO je tento odbavovací systém od 1. listopadu  2015. Platba platební kartou započala v červnu 2016.

Ale pojďme zpátky do současnosti, kdy existuje paralelní systém papírových a elektronických jízdenek jako evoluce výše popsaných změn. Každý ze systémů má jisté udržovací náklady, přičemž ten elektronický má být podle slov lidí DPO výrazně levnější na provoz. V neprospěch papírových jízdenek hovoří nutnost je tisknout, distribuovat, platit marži jejich prodejcům, ale také udržovat a objíždět prodejní automaty a zpracovávat hotovost z nich vybranou, za kterou si banky účtují poplatky. V neposlední řadě také bdít nad letitými tiskárničkami ve znehodnocovačích ve vozidlech. Při porovnání s tím jde u nového systému o režii značně nižší, neboť kromě datového připojení z vozidla, je potřeba platit poměrně malé transakční poplatky za provedenou platbu kartou a udržovat software informačního systému. Prosím, zde nejde o kompletní výpis, jenom o technické zamyšlení, ke kterému nejsou dostupné zdroje a který má sloužit k pochopení motivace dopravce.

Letos nastalo, po zhruba ročním odkladu způsobeným komunálními volbami, období, kdy k nepopulární změně jízdenkového systému může politicky dojít, neboť kdykoliv musíte změnit návyky uživatelů dojde k emotivním reakcím. Zavedení systému nepřineslo téměř žádná rizika, protože možnosti odbavení přidávalo. Nyní dochází k jejich ubírání, a tak by se dalo čekat, že “nejmodernější dopravní podnik v Česku”, jak se dopravce rád označuje v médiích se na tuto změnu dobře připraví a bude se snažit minimalizovat tyto dopady. Zde se však příslušní pracovníci vrhli na řešení technicky a opomněli sociální dopady této změny.

Nový automat DPO (1)
Nový jízdenkový automat, který vydáva již pouze kreditové jízdenky v podobě plastové karty. Tyto automaty jsou instalovány na vytížené zastávky v Ostravě.

Platba kartou je mezi většinovou populací hojně zastoupena, otázkou zůstává, zdali již došlo k saturaci trhu, kdy noví uživatelé nepřibývají, stejně tak jako je ustálen tábor odpůrců bezhotovostního placení. Zkrátka, kdo chce už nový systém používá. Městská hromadná doprava je veřejnou službou a nelze komerčně rozhodnout, že někteří cestující nejsou až tak vítáni, byť jsou tržby od nich marginální. Odstavení papírového systému je ekonomicky logickým krokem, avšak náhrada by neměla být omezující.

Nový automat DPO (2)
Menu nového jízdenkového automatu.

Největší bolest nového systému je snaha na něm ušetřit. Původní myšlenka byla dobrá, kdy mělo v podstatě dojít k náhradě žlutých automatů na papírové jízdenky za automaty vydávající čipové karty “odiskového” charakteru. Karta měla být na zálohu nebo to také mohla být nezálohovaná papírová kartička s čipem (ta byla nakonec vybrána). Nic světoborného, takové systémy jsou implementovány – například v Londýně – jehož Oyster card byla nejspíše předlohou ostravského řešení. Potud je vše v pořádku, ale pak někdo z autorů řešení zjistil, že údržba automatů je drahým provozním nákladem (který by zůstal beze změny) a že se dá rozumného kompromisu dosáhnout tím, když automat nebude umět zpracovávat mince. Tady nepochopení začíná...

Nový automat DPO
Menu nového jízdenkového automatu.

Volbou přijímání pouze bankovek pro nabíjení kreditové jízdenky se odstraní problém s nutností pracovat s mincemi. Vedlejším efektem je skutečnost, že nejmenší česká bankovka má nominální hodnotu 100 Kč, a tudíž se tím dramaticky zvedá (více než 5x) nutná částka pro cestování v MHD, při příkladu naprosto náhodného návštěvníka vystoupivšího z vlaku. Rozdíl mezi 16 Kč a 100 kč není zanedbatelný. Jistě existuje možnost platit přímo kartou, ale jak bylo uvedeno výše, jsou skupiny obyvatel, kteří platbu kartou odmítají ať už z přesvědčení či například patří do nízkopříjmových skupin, které řeší každou utracenou korunu nebo osoby v exekucích, které bankovní účet ani žádnou alternativní platební kartu nemohou mít. Tyto osoby, které jsou také součástí společnosti, jsou tím poměrně drsně diskriminovány i když si dokážu představit názor, že stejně jezdí tzv. “na černo”, tak proč se jimi zabývat. MHD je však veřejnou službou pro všechny občany.

Dopravní podnik tedy připravil řešení změny na výlučně nový systém, který mu samotnému vyhovuje a předpokládá, že se zákazníci přizpůsobí. Počítá, že sice bude “nějaký kravál” ze začátku, ale ten provází ze strany veřejnosti každá jím provedená změna, a tak není potřeba se jí nějak zvláště zabývat. Zdá se, že se zodpovědné osoby nijak zvláště nepoučily o způsobech jednání s veřejností, zejména po nevydařeném projektu výstavby nové tramvajové trati. Důležité je hlavně, aby to znělo dobře pro PR v médiích a aby výsledná ekonomická bilance vykázala snížení nákladů. Nespokojenost cestujících se těžko měří, stejně tak jako udržitelnost městské mobility a tvář přívětivého města. Řešení bylo technicistní a splněno dle zadání. Přizpůsobte se prosím, máme společnou cestu.

Komentář redakce: toto téma je velmi žhavé a každý na něj má názor nebo osobní zkušenost. Nechcete používat svou platební kartu jako jízdenku? Množství bank nabízí platební samolepku, taktéž je možné používat místo karty mobilní telefon s Google Pay nebo Apple Pay, dokonce je možné nahrát si platební kartu do chytrých hodinek a ty používat k přikládání na terminál. Všechny zmíněné metody jsou více či méně spojeny s klasickými bankami a jejich kartami, pokud je toto pro vás problém, používejte platební kartu některých z fintechových společností typu Revolut a podobných. Možnosti tady jsou, zeptejte se svých nejbližších na radu a nebojte se osobně také vstoupit do 21. století.

Aktualizováno 26. 12. 2019 13:04

Nové fotografie

září 2020
Po 7142128
Út18152229
St29162330
Čt3101724 
4111825 
So5121926 
Ne6132027 
Poslední příspěvky:
Nepodařilo se načíst příspěvky.
Jste zde: