Dopravní podnik hl. m. Prahy (dále jen DPP) zahájil na konci měsíce srpna 2017 výstavbu trolejového vedení v Prosecké ulici. Po dokončení bude dráha sloužit pro testování elektrobusů s dynamickým dobíjením. Je to další etapa na cestě k ekologičtější MHD v hlavním městě.
Výstavba trolejového vedení v Prosecké ulici v Praze. (8.10.2017)
DPP již v letech 2015 – 2017 testoval staticky dobíjené elektrobusy v obratišti Želivského. U páteřních linek s velkou přepravní poptávkou cestujících by bylo nutné při použití elektrobusů se statickým nabíjením (pouze při stání v obratištích) prodloužit nabíjecí přestávky. Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením však bude pro DPP novinkou. K samotnému dynamickému dobíjení dojde maximálně na 15 % z celkového testovaného úseku. Tento úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.
Fotografie č. 1 - 3: Výstavba trolejového vedení v Prosecké ulici v Praze.
Fotografie č. 4: Zastávka Kelerka s označením ,,trolejbusu" na označníku.
„Projekty ekologické dopravy mají jednoznačnou podporu vedení Prahy, metropole by se měla stát v tomto trendu vzorem pro ostatní města,“ říká Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky s tím, že projekt stavby trolejového vedení v Praze patří do evropského výzkumného projektu ELIPTIC (Elektrifikace veřejné dopravy ve městech) v rámci skupiny Twinning cities.
„Chceme v praxi v testovacím provozu na desetikilometrovém úseku mezi Palmovkou a Letňany ověřit dostupné technologické řešení s minimálními nutnými náklady,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a doplňuje: „Teprve po prokázání životaschopnosti a efektivnosti testovaného řešení dojde k rozhodnutí o případném rutinním provozu s příslušnými investicemi do nákupu vozidel i zajištění plnohodnotné infrastruktury.“
Stavba trolejové stopy bude probíhat dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Současně bude DPP jednat s potencionálními dodavateli o poskytnutí zkušebních vozidel. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří.
DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.
Parametry elektrobusu
- v první fázi projektu 12 m elektrobus, v druhé fázi 18 m kloubový elektrobus,
- sběrač/sběrače pro dvoupólový systém na střeše vozidla,
- technické řešení musí umožnit stacionární i dynamické nabíjení,
- technické řešení musí umožnit natrolejení při stání, ideálně však i za jízdy.
Nabíjecí místa
dynamické nabíjení – trolejová stopa v ul. Prosecké,
- napájení bude zajištěno prostřednictvím kontejnerové měnírny (v majetku DPP),
- trolejové vedení bude zavěšeno na trakční stožáry s výložníky.
nabíjení během provozních přestávek – obratiště Palmovka,
- napájení z přilehlé tramvajové trati prostřednictvím stacionárního galvanického oddělovače (přesun z terminálu Želivského),
- trolejová stopa cca 20 m pro nabíjení 1 elektrobusu (12 nebo 18 m) – využití mobilních sloupů DPP
noční nabíjení - garáž Klíčov,
- 2x třífázová zásuvka (63A nebo 32A) z nízkonapěťové sítě garáže.
Pražský návrat trolejbusů
V úterý 10. října 2017 projel Prahou po dlouhých 45 letech znovu trolejbus. Jednalo se o zkušební jízdu na nově vybudované trolejové stopě v Prosecké ulici. Společnost SOR Libchavy spol. s r.o. zapůjčila Dopravnímu podniku hl. m. Prahy a.s. (dále jen DPP) k testovacímu provozu parciální trolejbus SOR TNB 12 (ACUMARIO), který byl zkompletován v Brně a pod ev. č. 3703 tam byl také testován. V Praze nyní stejný vůz obdržel pražské ev. č. 9505.
Trolejbus SOR TNB 12 ,,ACUMARIO" (ev. č. 3703, nyní již 9505) na nově vybudované trolejbusové trati na ul. Prosecké v Praze během první zkušební jízdy dne 10. října 2017.
Nová trolejbusová trať, kterou DPP v Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka vybudoval, slouží k testování pražské novinky, kterou DPP nazývá „dynamicky nabíjený elektrobus“. Vozidlo (ať už půjde o elektrobus či trolejbus s parciálním pohonem) bude v tomto úseku při jízdě do kopce čerpat elektrickou energii přímo z trolejí, kterou bude zároveň dobíjet baterie, zbytek trasy bude pokračovat právě na bateriový pohon. Na Palmovce - konečné zastávce linky č. 140, na níž by měla být vozidla v ostrém provozu s cestujícími také testována, pak bude možné baterie při pauzách dobíjet také ze statické dobíjecí stanice, která již byla dříve odzkoušena v obratišti Želivského.
Zapůjčený trolejbus SOR TNB 12 ,,ACUMARIO" (ev. č. 3703, nyní 9505) při první zkušební jízdě na ul. Prosecké v Praze.
V klasických trolejbusových provozech je poměr využívání baterie k přijímání energie z trolejí většinou právě opačný - trolejbus většinu trasy jede pod trolejovým vedením a pouze k překonání menší části trasy využívá bateriový pohon.
Kromě brněnského Acumaria byl na konečné zastávce Palmovka k vidění také elektrobus SOR ENS 12, který DPP od výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. také dostal zapůjčen k testování.
Zdroj: Tisková zpráva společnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy a.s., vlastní zdroje