Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Terminál Dubina

Výstavba tohoto terminálu započala v měsíci dubnu 2015. Zhotovitelem stavby je společnost Colas CZ, a.s. Terminál vzniká na Dubině v těsné blízkosti tramvajové smyčky Dubina Interspar (poblíž se nyní již nachází Albert hypermarket, k přejmenování zastávky Dubina Interspar by mělo dojít v nejbližším období). Cílem tohoto terminálu je odstavení příměstských autobusů na okraji města a poté pohodlný přestup na tramvajovou dopravu směřující do centra Ostravy, ovšem za cenu dalších přestupů pro cestující. Zprovoznění nového terminálu je naplánováno na záři roku 2015.

V srpnu 2014 požádalo statutární město Ostrava požádalo o spolufinancování terminálu Evropskou unii v rámci výzvy Rozvoje inteligentních dopravních systémů. Dotace by mohla být až šest milionu korun a pokrýt by mohla víc jak tři čtvrtiny nákladu. Celkový předpokládaný rozpočet projektu se vyšplhal na sedm a půl milionu korun.

Podle původních plánů měl být terminál otevřen v září 2015. Z důvodu nutnosti provedení sanace se ale stavební práce zpozdily, takže otevření terminálu je zatím odloženo.

30.4.2015 - V...
30.4.2015 - V...
30.4.2015 - V...
30.4.2015 - V...

Průběh stavebních prací v měsíci dubnu 2015.

16.6.2015 - V...
16.6.2015 - V...
16.6.2015 - V...

Průběh stavebních prací v měsíci červnu 2015.

6.10.2015 - V...
6.10.2015 - V...
5.10.2015 - V...
5.10.2015 - V...

Průběh již téměř dokončené stavby v měsíci říjnu 2015.

Po ukončení všech stavebních prací byl 13. prosince 2015 uveden do provozu nový Terminál Dubina. Odehrálo se to však v tichosti bez velkých oslav, červených koberců a dlouhých proslovů současně se změnou jízdních řádů, neboť politická garnitura si je pravděpodobně vědoma, že současné řešení terminálu by jim mnoho bodů v popularitě nepřineslo.

17.12.2015 - ...
17.12.2015 - ...
17.12.2015 - ...

Pohled na terminál Dubina.

Nový terminál si vyžádal vybudování společných nástupišť pro autobusy a tramvaje. Zejména ze stavebně-ekonomických důvodů však nejde o tak propracovaný systém, jaký nabízí terminál Hranečník a cestující tak musí přestupovat pěšky a nechráněni před povětrnostními vlivy.
 
Celkově je systém řešen promyšleně alespoň v rámci možností, většina autobusů zastavuje přímo na terminálu. Mimo tento terminál na původní zastávce zastavují pouze linky č. 26 směr Proskovice, 55 směr Výškovice a 59 směr Polanka.
 
Řidičům autobusů způsobuje pravidelně horké chvilky firma Colas CZ, a.s., která při stavbě umístila oblouk vjezdu tak, že je velmi náročné do něj s vozidlem najet přesně. V praxi je to řešeno buď přejížděním autobusu přes obrubník a jízdou po silniční vegetaci nebo nutnost couvání a opětovného najíždění. Zde připomínáme, že podobný problém byl nedávno řešen v Ostravě - Porubě na nově rekonstruované křižovatce poblíž zastávky Francouzská a Kubánská, kde rovněž nebylo možné odbočit s kloubovým autobusem, aniž by došlo k nárazu do obrubníků. Individuální automobilovou dopravu tyto stavební realizace naštěstí neomezují.

15.1.2016 - T...
15.1.2016 - T...

Vjezd autobusů na terminál je problematický díky ostré zatáčce, řidiči tedy musí ač neradi couvat nebo jet také po trávě což dokazují fotografie.

Současně se spuštěním terminálu došlo k patřičné úpravě linek v okolí. Důraz byl kladen na zavedení taktové dopravy ve spojích (odjezdy pravidelně ve stejnou minutu v rámci dne). Zavedeno bylo více přípojů, které sice prodlužují jízdní dobu, ale přináší větší variabilitu osobám, které příměstskou dopravu využívají.
 
Změnou oproti dosavadním zvyklostem, kdy byly všechny příměstské a dálkové spoje ukončovány a opět začínány na terminálu ÚAN je ukončení a počátek vybraných spojů na terminálu Dubina odkud musí cestující do města pokračovat MHD nebo se sem v dostatečném předstihu dopravit.

15.1.2016 - T...
15.1.2016 - T...
3T5 4868 - 15...
3T5 4868 - 17...

Terminál Dubina.

Věříme, že měl tvůrce těchto nápadů pro prosazení svých nápadů dostatečně silná data a že proti úvodní převaze nevýhod objeví cestující v tomto terminálu dosud nepoznané možnosti ke své dopravě za cíli cesty.

Zastřešení Terminálu Dubina
Na počátku měsíce února 2019 zveřejnil Dopravní podnik Ostrava a.s. ve věstníku veřejných zakázek přípravný projekt k výstavbě sociálního zařízení na terminálu Dubina, které by mělo sloužit cestujícím tak také řidičům.

Podle původních informací mělo k výstavě dojít již v měsíci květnu 2019 a ukončení mělo být v měsíci srpnu 2019. Stavební práce započaly začátkem letních prázdnin tedy začátkem měsíce července 2019. Ukončení je naplánováno v první polovině měsíce září 2019.

Stavba je rozdělenea na dvě etapy:

I. etapa - Stavební práce v přední části tramvajové zastávky Dubina - zastřešení. Díky těmto stavebním úpravam došlo k přesunutí autobusového stanoviště č. 4 - toto stanoviště složí jako výstupní zastávka příměstské dopravy a zastávka autobusů MHD jedoucích do  městských částí Hrabůvka a Vítkovice. Nově dočasně příměstké autobusy mají výstupní zastávku na stanovišti č. 3 (poblíž hypermarketu Albert) autobusy MHD zastavují naproti stanoviště č. 3.

II. etapa - Při této etapě budou stavební práce probíhat na stanovišti č. 5, které nyní slouží jako zastávka příměstských autobusů směrem na Krmelín, Kopřivnici, Brušperk atd...

11.7.2019   Terminál Dubina (2)

17.7.2019 - T...
17.7.2019 - T...
11.7.2019 - T...
11.7.2019 - T...

Průběh stavebních prací v měsíci červenci 2019.

22.8.2019 - T...
29.8.2019 - T...
20.8.2019 - T...
14.8.2019 - T...

Průběh stavebních prací v měsíci srpnu 2019.

4.9.2019 - Te...
7.9.2019 - Te...
7.9.2019 - Te...
 

Průběh stavebních prací v měsíci září 2019.

Konečná výstavba terminálu Dubina míří do zdárného konce. Nyní můžeme konstatovat, že Terminál Dubina bude pro cestující dostatečně konfortní.

Fotografie z výstavby terminálu Dubina.

Zdroj: www.msstavby.cz, vlastní zdroje

Aktualizováno 14. 9. 2019 11:10

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431