Výstavba tohoto terminálu započala v měsíci dubnu 2015. Zhotovitelem stavby je společnost Colas CZ, a.s. Terminál vzniká na Dubině v těsné blízkosti tramvajové smyčky Dubina Interspar (poblíž se nyní již nachází Albert hypermarket, k přejmenování zastávky Dubina Interspar by mělo dojít v nejbližším období). Cílem tohoto terminálu je odstavení příměstských autobusů na okraji města a poté pohodlný přestup na tramvajovou dopravu směřující do centra Ostravy, ovšem za cenu dalších přestupů pro cestující. Zprovoznění nového terminálu je naplánováno na záři roku 2015.
V srpnu 2014 požádalo statutární město Ostrava požádalo o spolufinancování terminálu Evropskou unii v rámci výzvy Rozvoje inteligentních dopravních systémů. Dotace by mohla být až šest milionu korun a pokrýt by mohla víc jak tři čtvrtiny nákladu. Celkový předpokládaný rozpočet projektu se vyšplhal na sedm a půl milionu korun.
Podle původních plánů měl být terminál otevřen v září 2015. Z důvodu nutnosti provedení sanace se ale stavební práce zpozdily, takže otevření terminálu je zatím odloženo.
Průběh stavebních prací v měsíci dubnu 2015.
Průběh stavebních prací v měsíci červnu 2015.
Průběh již téměř dokončené stavby v měsíci říjnu 2015.
Po ukončení všech stavebních prací byl 13. prosince 2015 uveden do provozu nový Terminál Dubina. Odehrálo se to však v tichosti bez velkých oslav, červených koberců a dlouhých proslovů současně se změnou jízdních řádů, neboť politická garnitura si je pravděpodobně vědoma, že současné řešení terminálu by jim mnoho bodů v popularitě nepřineslo.
Pohled na terminál Dubina.
Nový terminál si vyžádal vybudování společných nástupišť pro autobusy a tramvaje. Zejména ze stavebně-ekonomických důvodů však nejde o tak propracovaný systém, jaký nabízí terminál Hranečník a cestující tak musí přestupovat pěšky a nechráněni před povětrnostními vlivy.
Celkově je systém řešen promyšleně alespoň v rámci možností, většina autobusů zastavuje přímo na terminálu. Mimo tento terminál na původní zastávce zastavují pouze linky č. 26 směr Proskovice, 55 směr Výškovice a 59 směr Polanka.
Řidičům autobusů způsobuje pravidelně horké chvilky firma Colas CZ, a.s., která při stavbě umístila oblouk vjezdu tak, že je velmi náročné do něj s vozidlem najet přesně. V praxi je to řešeno buď přejížděním autobusu přes obrubník a jízdou po silniční vegetaci nebo nutnost couvání a opětovného najíždění. Zde připomínáme, že podobný problém byl nedávno řešen v Ostravě - Porubě na nově rekonstruované křižovatce poblíž zastávky Francouzská a Kubánská, kde rovněž nebylo možné odbočit s kloubovým autobusem, aniž by došlo k nárazu do obrubníků. Individuální automobilovou dopravu tyto stavební realizace naštěstí neomezují.
Vjezd autobusů na terminál je problematický díky ostré zatáčce, řidiči tedy musí ač neradi couvat nebo jet také po trávě což dokazují fotografie.
Současně se spuštěním terminálu došlo k patřičné úpravě linek v okolí. Důraz byl kladen na zavedení taktové dopravy ve spojích (odjezdy pravidelně ve stejnou minutu v rámci dne). Zavedeno bylo více přípojů, které sice prodlužují jízdní dobu, ale přináší větší variabilitu osobám, které příměstskou dopravu využívají.
Změnou oproti dosavadním zvyklostem, kdy byly všechny příměstské a dálkové spoje ukončovány a opět začínány na terminálu ÚAN je ukončení a počátek vybraných spojů na terminálu Dubina odkud musí cestující do města pokračovat MHD nebo se sem v dostatečném předstihu dopravit.
Terminál Dubina.
Věříme, že měl tvůrce těchto nápadů pro prosazení svých nápadů dostatečně silná data a že proti úvodní převaze nevýhod objeví cestující v tomto terminálu dosud nepoznané možnosti ke své dopravě za cíli cesty.
Zastřešení Terminálu Dubina
Na počátku měsíce února 2019 zveřejnil Dopravní podnik Ostrava a.s. ve věstníku veřejných zakázek přípravný projekt k výstavbě sociálního zařízení na terminálu Dubina, které by mělo sloužit cestujícím tak také řidičům.
Podle původních informací mělo k výstavě dojít již v měsíci květnu 2019 a ukončení mělo být v měsíci srpnu 2019. Stavební práce započaly začátkem letních prázdnin tedy začátkem měsíce července 2019. Ukončení je naplánováno v první polovině měsíce září 2019.
Stavba je rozdělenea na dvě etapy:
I. etapa - Stavební práce v přední části tramvajové zastávky Dubina - zastřešení. Díky těmto stavebním úpravam došlo k přesunutí autobusového stanoviště č. 4 - toto stanoviště složí jako výstupní zastávka příměstské dopravy a zastávka autobusů MHD jedoucích do městských částí Hrabůvka a Vítkovice. Nově dočasně příměstké autobusy mají výstupní zastávku na stanovišti č. 3 (poblíž hypermarketu Albert) autobusy MHD zastavují naproti stanoviště č. 3.
II. etapa - Při této etapě budou stavební práce probíhat na stanovišti č. 5, které nyní slouží jako zastávka příměstských autobusů směrem na Krmelín, Kopřivnici, Brušperk atd...
Průběh stavebních prací v měsíci červenci 2019.
Průběh stavebních prací v měsíci srpnu 2019.
Průběh stavebních prací v měsíci září 2019.
Konečná výstavba terminálu Dubina míří do zdárného konce. Nyní můžeme konstatovat, že Terminál Dubina bude pro cestující dostatečně konfortní.
Fotografie z výstavby terminálu Dubina.
Zdroj: www.msstavby.cz, vlastní zdroje