Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Nový palubní systém pro vozidla DPO

rop msk

dpoDopravní podnik chystá modernizaci svého informačního systému ve vozidlech tak, aby dokázal využít současných technologií. Současný systém totiž odpovídá době vzniku v 90. letech minulého století. Nutno dodat, že celistvost v jaké funguje dodnes ukazuje, jak vhodný a moderní systém byl tehdy nasazen.

Ze zadání výběrového řízení i testování vzorků se jako budoucí dodavatel prezentovala firma Ing. Ivo Herman, Csc., která se zúčastnila 10. dubna 2014 testování funkčního vzorku na voze Karosa B 952 E (ev. č. 6536) a úspěšně splnila všechny podmínky na předvedení funkčního vzorku palubního počítače EPIS 4.0A. Zadavatel tak otestoval schopnosti nabízeného systému a to od rychlosti náběhu palubního počítače, přes komunikaci v radiové síti, nahrávání dat ve vozovně až po schopnost preference MHD v křižovatkách.

palubni system1

Foto: Herman

Dle zadávací dokumentace totiž uchazeč musí prokázat splnění technických předpokladů tím, že ke své nabídce předloží vzorek palubního systému skládající se z palubního počítače, terminálu řidiče, hlásiče, radiostanice, radiomodemu, napájecí jednotky, tlačítka pro posun zastávky, klíčovací tlačítko, mikrofon a 3 reproduktory (k řidiči, do vozu, vně vozu) včetně nezbytných SW aplikací pro řádné využití.

Smyslem předvedení informačního systému bylo prokazaní zakladních funkčností dle veřejné zakázky DPO,a.s. Ukázka probíhala na křižovatce Marianskohorská x Nadražní. Za tímto účelem připravil Herman speciální menu v pro palubní počítač EPIS, kde byl průjezd těmito body přehledně zobrazen na terminálu řidiče. Toto menu bylo ručně vyvoláno po odjezdu ze zastávky. Přihláška vozidla k řadiči proběhla úspěšně (zelené zobrazení – vzdálenost od bodu přihlášení je již 16 m) a na korekci přihlášky (vzdálenost do bodu je ještě 79 m) a provedení odhlášení (vzdálenost do odhlášení je 124 m) se teprve čeká (červené podbarvení) v menu palubního počítače.

Značnou výhodou protokolu SSZ je fakt, že komunikace probíhá přímo s řadičem křižovatky. Systém tak začne pracovat po otevření dveří, kdy řidiči sděluje, je-li vhodné pro vozidlo MHD aby počkalo nebo uspíšilo odjezd tak, aby křižovatku projel řidič plynule a bez čekání .

palubni system2

Foto: Herman 

palubni system3

Foto: Herman

V měsíci únoru tohoto roku byla zahájena montáž nového palubního systému do prvních 17 zkušebních vozů: 4 trolejbusů, 1 elektrobusu, 7 tramvají a 5 autobusů. Výsledky byly velmi dobré, většina objevených závad a nedostatků byla odstraněna. Do 9. března byl systém instalován do všech trolejbusů a byl spuštěn měsíční zkušební provoz.

10.2.2015 - N...
10.2.2015 - N...
10.2.2015 - N...

Nový palubní systém pro vozidla DPO.

Při vývoji software pro palubní počítač byla zvolena dosti neobvyklá metoda: Sepsal se podrobný návod pro obsluhu a podle něj programátoři pracovali. Zadání návodu vznikalo ve spolupráci se zástupci řidičů, učitelů školicího střediska, dispečerů a vedoucích dopravních středisek a výsledkem společného snažení vznikl v současné době nejmodernější palubní systém v republice.

Dalším požadavkem řidičů, který se daří úspěšně realizovat, je montáž terminálu palubního počítače v autobusech a trolejbusech typu Solaris na pravou stranu palubní desky, což je pro obsluhu mnohem vhodnější, než původní umístění vlevo nahoře. Bohužel, v  autobusech typu Irisbus Citelis a Karosa - Renault Citybus to z prostorových a konstrukčních důvodů provést nelze.

Jiným úspěchem, kterým se může dopravní podnik pochlubit, je spolupráce s Ostravskými komunikacemi a.s. na projektu „Podpora veřejné dopravy“. Tento projekt řeší mimo jiné i preferenci vozidel MHD na křižovatkách. V druhé polovině měsíce února proběhlo testování technologie uchazečů o tuto veřejnou zakázku. DPO pro tento účel připravil autobus vybavený novým palubním systémem, který již dokázal (a to zcela bezchybně) odesílat prostřednictvím vozidlové radiostanice povely do řadiče křižovatky (přihlášky, odhlášky, korekce, staničení) i přijímat potvrzovací zprávy z  řadiče. Tato funkcionalita nového palubního systému vozidel MHD slibuje výrazné zkvalitnění provozu (průjezdy bez zastavení, blokace tlačítek na přechodech pro chodce, signalizace předzvěsti přímo na terminálu PP, staničení aj.) a následně i ekonomické úspory. Pokud se projekt „Podpora veřejné dopravy“ zdaří realizovat, je dopravní podnik  již připraven.

Realizace projektu „Palubní systém“ je nesmírně náročná, protože za plného provozu dochází nejen k  montážím vlastního palubního systému do vozů, ale také k modernizaci a úpravám dispečinku, rádiové sítě, systému dálkového nahrávání na provozovnách, a nadto i k zásadním změnám tvorby grafikonu a vozových dat. Postupy a programy, které vznikaly 10 let, bylo nutno přepracovat v  průběhu pouhých tří měsíců, a to za podmínky zachování všech původních výstupů a přidání mnoha výstupů nových. Nicméně k  dnešnímu dni je naprostá většina „starých“ funkcí přeprogramována a pokračuje se na vývoji funkcí nových.

Zdroj: www.herman.cz, Dopravní podnik Ostrava a.s., vlastní zdroje

Aktualizováno 20. 4. 2015 18:00

Nové fotografie

květen 2024
Po 6132027
Út 7142128
St18152229
Čt29162330
310172431
So4111825 
Ne5121926 
Jste zde: