Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Po stopách historie pražské autobusové garáže Klíčov

Garáž Klíčov je díky své charakteristické střešní konstrukci viditelná zdaleka. Oslavuje sice své čtyřicáté narozeniny, ale její historie je zhruba o dvacet let starší. Připomeňme si, jaké byly její počátky.

Konkrétnější přípravy na stavbu započaly v roce 1960. V následujících letech byl vypracován projekt, který počítal s tím, že střecha garáže bude zavěšena na soustavě ocelových lan a trubkových vazníků. Hlavními prvky se nakonec staly dvě dvojice šikmých ocelových oblouků podle projektu Ing. Josefa Zemana.

Stavba měla být zahájena 1. 4. 1967 a její dokončení se předpokládalo v roce 1969. Avšak stavební povolení pro garáž Klíčov vydal tehdejší Obvodní národní výbor v Praze až v červenci 1968, takže stavební práce započaly s více než ročním skluzem.

Číst dál: Po stopách historie pražské autobusové garáže Klíčov

Pražská autobusová garáž Klíčov slaví 40 let existence

V pražské městské části Prosek patřila sobota 9. března jednoznačně městské hromadné dopravě. Již při výstupu ze stanice metra Prosek bylo ve vzduchu cítit, že dnes se na Praze 9 děje něco neobvyklého. Ve stanici mě totiž vítala unikátní výstava o garáži Klíčov, která právě v tomto roce slaví 40. výročí. Poté, co jsem z podzemky vystoupal na povrch, zahlédl jsem další symbol slavnostního dne, a to speciálně vypravované autobusy v trase Garáže Klíčov – Prosek – Vysočanská – Českomoravská. Slavnostní a bezplatná linka s označením 747 mě tedy dovezla až do samotného centra všeho dění, a to do garáže Klíčov. Ta na první pohled zaujme netradičním a unikátním architektonickým řešením.

Na návštěvníky čekala možnost prohlídky zázemí garáže. Především se jednalo o některé haly a střediska údržby. Na Hale spodního mytí (mytí podvozků a agregátů) jsme si mohli detailně prohlédnout podvozek a motorovou část autobusu Karosa B 931 vyzdviženého na hydraulickém zvedáku. Zúčastněné lákala i hala pravidelných prohlídek a oprav.

Karosa B 931 ...
Karosa B 931 ...
SOR NB 18- 9....

Autobusy Karosa B 931 na hydraulickém zvedáku a autobus SOR CITY NB 18 v opravně vozidel

Číst dál: Pražská autobusová garáž Klíčov slaví 40 let existence

Před 30 lety dojezdily v Praze tramvaje T1, předchůdkyně legendární T3

Před třiceti lety, tedy 25. 1. 1983, naposledy do pravidelného provozu v Praze vyjela tramvaj T1, předchůdkyně legendární T3. První tramvaj typu T1 (tehdy se označovala římským číslem T I) projela pražskými ulicemi při předváděcí jízdě 22. listopadu 1951. Jednalo se o elegantní vůz zcela nové koncepce, která vycházela z amerických vozů PCC, vybavený dvěma dvounápravovými podvozky.

Na počátku padesátých let tak byla zahájena zásadní obměna vozového parku spočívající v postupném nahrazování dosavadních dvounápravových tramvají. Proti původním předpokladům tato proměna trvala o více jak deset roků déle a skončila až v roce 1974.

Číst dál: Před 30 lety dojezdily v Praze tramvaje T1, předchůdkyně legendární T3