Pokud v budoucnu Český hydrometeorologický ústav vyhlásí v Brně smogovou situaci, bude cestování městskou dopravou po druhém největším městě v ČR zdarma. Magistrát tak zareagoval na situaci, která nastala před pár týdny.
Ilustrační obrázek brněnské MHD.
O smogu chtějí radní obyvatele Brna lépe informovat. „Bude hlášení v městské dopravě. Na panelech, které jsou na zastávkách, poběží informace, že je smogová situace a že je doprava zdarma,“ popsal brněnský náměstek Martin Ander (Strana Zelených).
Jan Mandát ze spolku Brno autem však upozorňuje, že informační panely nebo hlášení v tramvaji každodenní řidiče neosloví. „Jak tedy dá město na vědomí, že je MHD zdarma, aby to řidiče skutečně oslovilo?“ ptá se Mandát. Podle náměstka se vše musí teprve doladit.
A zde již redakce MHDŽIVĚ doplňuje svůj názor: Je zcela zřejmé, že náhodné vyhlašování MHD zdarma nepřiměje žádného z pravidelných řidičů přesednout do MHD, čistě z praktických důvodů. Každý, kdo cestuje za prací, si svůj den plánuje a potřebuje vědět alespoň večer předem, že by mohl MHD využít. Pokud tedy dojde k vyhlášení signálu během dne, pak je dopadl na životní prostředí zanedbatelný.
Ostatně podobnou zkušenost s tímto systémem má Ostrava, která také v zimě 2010 smogový alarm s dopravou zdarma zavedla, aby po vyhodnocení zjistila, že šlo v podstatě jen o velmi drahý špás bez dopadu na ovzduší.
Je tak poměrně zřejmé, že žádná s osob, která toto schválila o přesednutí do MHD reálně neuvažuje, přesto: „Chceme tak motivovat lidi, aby nechali svá auta doma,“ vysvětlil brněnský primátor Petr Vokřál (ANO). Navíc sám doplnil, že “Zimní smog, případně letní znečištění přízemním ozonem nastane zhruba jeden den v roce.”
Opatření bude stát až milion za den a Brněnský dopravní podnik v době smogu přijde o část svých příjmů. „Denně se prodá jednorázových jízdenek zhruba za jeden milion korun,“ sdělila mluvčí Barbora Lukšová. “Kdo bude mít v době smogové situace platnou “šalinkartu” se žádné kompenzace nedočká”, doplnil Ander.
O podobném výpadku za den smogové situace mluvil i primátor. „Odhady jsou mezi částkou 700 tisíc až milion korun,“ uvedl. Městský rozpočet by však tato ztráta neměla nijak výrazně zasáhnout.
Cestování by nemuselo být zdarma jen v Brně. Magistrát zahájil jednání také se společností Kordis, která má na starosti dopravu po celém Jihomoravském kraji. Konkrétní opatření jako v případě Brna však zatím zavedena nebyla. „Těch možností je více, od slevy až po cestování zdarma,“ oznámil Ander.
Autor upozorňuje, že do tohoto článku vložil své názory a upozorňuje čtenáře k zaujetí vlastního kritického postoje.
Zdroj: www.idnes.cz