Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

První vyrobený Iveco Crossway LE 12 M CITY EURO VI. u ČSAD Frýdek - Místek

CSAD FMDne 17. prosince 2013 slavnostně převzala dopravní společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. ve výrobním závodě společnosti Iveco Bus ve Vysokém Mýtě nový částečně nízkopodlažní autobus Iveco Crossway LE 12 M CITY EURO VI. Tato událost byla výjmečná v tom, že se jednalo o celosvětově první Crossway LE CITY nové modelové řady EURO VI. Zbrusu nový Iveco Crossway EURO VI, který jako první vyrobený autobus ve své třídě disponuje nově vyvinutým motorem Tector 7 splňujícím nejpřísnější emisní normy EURO VI. Autobus obdržel RZ: 8T4 7609.

596 - 8T4 760...
596 - 8T4 760...
596 - 8T4 760...
596 - 8T4 760...

Nový autobus Iveco Crossway LE 12 M (RZ: 8T4 7609), zachycen v ulicích Frýdku - Místku. Další fotografie naleznete ve fotogalerii společnosti ČSAD Frýdek - Místek a.s.

Nové vozidlo bylo poprvé nasazeno na páteřních linkách MHD Frýdek-Místek dne 12. ledna 2014. Formální uvítání v provozu proběhlo 14. ledna v 10:59, kdy nový Crossway svezl od zastávky U Magistrátu zastupitele města spolu s managementem 3CSAD. Jednalo se o pravidelný spoj linky č. 1, který pokračoval na konečnou zastávku Fabík, točna. Na konečné zastávce si vedení společnosti 3CSAD společně se zástupci města Frýdek-Místek detailně prohlédly nové vozidlo. Během samotné jízdy a na konečné zastávce byla přítomna také regionální televize Polar a Frýdecko-Místecký a Třinecký deník.

14.1.2014 - V...
14.1.2014 - V...
14.1.2014 - V...
14.1.2014 - S...

Na první fotografii vedení společnosti 3CSAD, zleva  Ing. Tomáš Vavřík, MBA, generální ředitel 3CSADa Ing. Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy 3CSAD. Na dalších fotografiích jsou zmiňovaní ředitelé vyfotografováni spolu s představiteli města Frýdek - Místek. A na závěr spokojený řidič nového vozidla Iveco Crossway LE 12 M CITY.

Další fotografie z formálního uvítáni nového autobusu Iveco Crossway LE 12 M CITY EURO VI. v provozu.

3CSAD pravidelně obnovuje svůj vozový park nejmodernějšími ekologickými vozidly. Nákup nového vozidla splňujícího emisní normu EURO VI se pro dopravní skupinu stává dalším významným milníkem na cestě udržování svého statusu ekologického dopravce.

Nový Crossway posílí flotilu vozidel, které obsluhují stále se rozrůstající systém MHD ve Frýdku-Místku. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus pojme až 105 cestujících, přičemž na přání 3CSAD disponuje manuální nástupní plošinou pro nástup invalidních vozíků či kočárků. Vůz je vybaven automatickou převodovkou s ručním řadičem 1., 2. a 3. převodového stupně. Motor Tector 7 EURO VI o objemu 6,7 litrů s výkonem 210 kW, má vyšší výkon a nižší spotřebu paliva.

Autobus díky důmyslnému řešení odhlučnění motorového prostoru nabídne cestujícím vyšší komfort. Praktické je i umístění vnějšího reproduktoru pro hlášení trasy autobusu na zastávkách. Optimalizací pracovního prostoru se také výrazně zlepšilo pohodlí řidiče. Integrovaný kamerový systém navíc řidiči poskytne lepší přehled o dění ve vozidle, zejména při nástupu a výstupu cestujících.

Nejnovější technologie podtrhuje vkusný interiér vozu. Potahové látky sedadel, přídržné tyče, madla i prvky mezistěn v zelené barvě decentně ladí s barvami 3CSAD i s vnější zelenou metalízou.

ČSAD Frýdek-Místek a.s. nyní provozuje 95 autobusů v závazku veřejné služby.

Autobusy Iveco Crossway (LE) se vyrábějí ve třech délkových provedeních a to 10.8 M, 12 M a 13 M. Dále se vozy dělí na městské provedení (CITY) a meziměstské provedení (LINE). Svým primárním účelem se vozy Crossway liší na provedení (LE, LINE, Pop, Pro a HV).

Low Entry (LE)

  • Koncepce Low Entry zaručuje velice snadný nástup a výstup cestujících. Hnací soustava vychází z osvědčeného vozu Crossway s normální nástupní výškou. Umožňuje rychlou a ekonomickou dopravu v meziměstských podmínkách, na rychlostních silnicích i v městském prostředí.

LINE verze

  • Ideální volba pro přepravu cestujících na krátkých a středně dlouhých tratích. Vyznačuje se bezpečným a pohodlným prostředím, nízkou spotřebou paliva, delšími servisními intervaly a prostorem pro řidiče, jenž odpovídá nejvyšším ergonomickým normám.

POP verze

  • Snadný přístup a pečlivě navržený komfortní interiér z něj dělá ideální autobus pro školní dopravu. Navíc nabízí atraktivní provozní náklady a prokázanou spolehlivost.

PRO verze

  • Dokonalá odpověď pro zákazníky, kteří hledají prostředek pro regionální dopravu. Crossway Pro představuje flexibilní vůz s praktickými vlastnostmi meziměstského autobusu, avšak s pohodlím standardního autokaru. Kombinuje snadný přístup s prvky výbavy turistického autokaru a umožňuje tak příjemné cestování jak v městském prostředí, tak na meziměstských linkách.

HV verze

  • (High Value) verze s prvky výbavy vysoké úrovně, které zvyšují komfort cestujících.

Nové motory. Vyšší výkony.

  • Až o 8 % větší výkon a až o 9 % vyšší točivý moment u motoru Tector.
  • Až o 9 % vyšší výkon a až o 12 % vyšší točivý moment u motorů Cursor.
  • Zvýšená ovladatelnost díky nižšímu hluku a vibracím.
  • Malé opotřebení motoru a dlouhé intervaly údržby snižují provozní náklady.
  • Kompaktní a štíhlý design, který snižuje celkovou hmotnost a umožňuje snadnou instalaci.
596 - 8T4 760...
596 - 8T4 760...
596 - 8T4 760...
596 - 8T4 760...

Motor Tector 7 EURO VI. o objemu 6,7 litrů a výkonem 210 kW.

Stávající osvědčené motory Tector a Cursor Euro V EEV nahrazují nové verze motoru Tector 7 a Cursor 9 Euro VI, vyvinuté a patentované skupinou FPT Industrial. Vyznačují se vyšším zdvihovým objemem (u Tectoru došlo k navýšení z 5,9 na 6,7 litrů, u Cursoru ze 7,8 na 8,7 litrů), větším výkonem a vyšším točivým momentem s použitím nejnovější generace vstřikování Common Rail umístěného pod krytem hlavy válců. Toto exkluzivní řešení umožňuje výrazné snížení hluku uvnitř vozidla. S ohledem na plnění nařízení Euro VI využívají tyto motory technologii HI-eSCR (High Efficiency SCR), systém vysoce účinné selektivní katalytické redukce, jehož technologií dosahuje motor optimálního spalování a snižování emisí CO2 při zachování většího výkonu a vyššího točivého momentu. Čištění je plně zajišťováno procesem následné úpravy výfukových plynů za motorem při nízké tepelné zátěži filtru pevných částic, bez recirkulace výfukových plynů (EGR) a složitého turbodmychadla, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru. Tato technologie je obzvláště vhodná pro autobusy a autokary s motory umístěnými vzadu, které mají vysoká omezení týkající se chlazení (přičemž je zohledněna skutečnost, že systém EGR potřebuje k dosažení stejného výkonu minimálně o 30% větší kapacitu chladicí soustavy). Je také vhodná pro městské linky charakteristické nízkou cestovní rychlostí a častými zastávkami. Mezi další vylepšení patří modernizace a optimalizace převodovek a snížená hmotnost vozů, které spolu s novými motory FPT Industrial umožňují snížení spotřeby paliva o 5 – 10% ve srovnání s Euro V (v závislosti na modelu a typu využití).

Délka (m) Crossway Tector 7 Cursor 9
  286 HP - 210 kW 320 HP - 235 kW 360 HP - 265 kW 400 HP - 294 kW
10.8 LE CITY verze    
12      
13      
10.8 LE LINE verze    
12      
13      
10.8 Standardní podlaha  
12    
13    

Široká škála motorizací

  • Výkon a točivý moment jsou zaručeny pro širokou škálu využití i v těch nejméně příznivých provozních podmínkách.

Nová zadní náprava

  • Snížení hmotnosti a míry hluku.
  • Větší odolnost, životnost a schopnost přenášet točivý moment.
  • Hypoidní zadní náprava s jednoduchou redukcí, s diferenciálem se sníženou hlučností (Quilet ride gears set).
  • Standardní převod: 4,63 (Cursor 9) / 5,63 (Tector 7).

Přední náprava a řízení

  • Přední náprava RI75E s nezávislým zavěšením kol.
  • Hydraulické řízení ZF typ 8098 s integrovaným hydraulickým posilovačem.

HI-eSRC

  • Patentovaná technologie HI-eSRC založená na více než šestileté zkušenosti a 250 000 vyrobených motorech umožňuje našim vozidlům splnit normy EURO VI bez použití EGR a zajišťuje velmi vysokou účinnost přeměny NOx (přes 95 %).
  • Hlavní složky systému HI-eSRC: dieselový oxidační katalyzátor, pasivní filtr pevných částic, selektivní katalytická redukce oxidu dusíku Ad Blue, dočišťovací katalyzátor.

Manuální, robotizovaná aautomatická převodovka

  • Nové manuální a automatické převodovky.
  • Cursor 9: VOITH D 864.6 (Diwa 6).
  • Tector 7: VOITH D 854.6 (Diwa 6).
    Na přání:
  • Cursor 9: ZF 6API702B (Ecolife), ZF 6SI610 BD.
  • Tector 7: ZF 6API200B (Ecolife), ZF 6SIII0 BO.
  • O 60 % lepší brzdné vlasnosti.
  •  Snížení hluku.
  •  O 60 % delší životnost.

Zdroj: Tisková zpráva společnosti Iveco Bus Czech Republic, tisková zpráva Dopravní skupiny 3CSAD, vlastní zdroje

Aktualizováno 14. 1. 2014 23:23

Jste zde: