Do vozové flotily Dopravního podniku města Hradce Králové (DP) bude aktuálně během února 2024 po nezbytných procedurách a přípravách postupně zařazeno (pod ev. č. 117 – 127) jedenáct zbrusu nových moderních dvounápravových plně nízkopodlažních autobusů značky Iveco Urbanway 12 M diesel – Cursor 9, které v běžném provozu nahradí starší postupně vyřazované vozy.
Nové autobusy Iveco Urbanway 12 M v areálu Dopravního podniku města Hradce Králové. Foto: DPMHK.
„Jde o modernizaci vozidlového parku, vyřadí se nejstarší naftové autobusy, které jsou na hraně ekonomické i technické životnosti a doplní se tak novými komfortními autobusy stávající bezemisní trolejbusy a elektrobusy.,“ informuje ředitel společnosti Zdeněk Abraham.
Dodavatelem vozů je společnost ZLINER s.r.o. se sídlem ve Zlíně jako největší autorizovaný dealer společnosti IVECO BUS a všechny vozy vyrobilo IVECO FRANCE S.A. v závodě Iveco Bus ve městě Annonay na jihu Francie (samotné město má necelých dvacet tisíc obyvatel a nachází se 40 km od Saint-Étienne a 75 km od Lyonu).
Aktuálně má dopravní podnik v provozu již 23 autobusů Iveco Urbanway, kdy první tři uvedl do provozu v červnu 2018. Na jaře 2023 testoval i jeho hybridní verzi.
Iveco Urbanway 12 M byl oficiálně představen na 60. ročníku světového kongresu a výstavě UITP (Mezinárodní unie veřejné dopravy) o mobilitě a městské dopravě v Ženevě na konci května 2013 a v prodeji je od začátku roku 2014.
Autobusy s podélně uloženým dieselovým motorem typu F2CGE612D*P o max. výkonu 228 kW vyvinutým společností FPT Industrial S.P.A. Torino splňují emisní normu Euro VI - STEP E a jde o nástupce autobusu Irisbus Citelis 12M, kterému je konstrukčně velmi podobný.
Jde o dvounápravové nízkopodlažní třídveřové vozy s polonosnou karoserií s kapacitou 27 sedících (kožené sedačky) a 70 stojících cestujících. Vozy jsou vybaveny účinnou celovozovou klimatizací, tzn. jak na stanovišti řidiče, tak v salonu pro cestující, poptávkovým systémem otevírání dveří, samozřejmou součástí výbavy celé flotily je bezdrátové WiFi připojení a 3 ks USB portů pro nabíjení drobné elektroniky na svislých přídržných tyčích. Autobusy jsou vybaveny automatickým systémem pro sledování obsazenosti – počítání cestujících - senzory (čidly) pro detekci počtu nastupujících a vystupujících cestujících nad každými dveřmi vozidla. Systém pro počítání cestujících zajistí zjištění počtu cestujících z každého nasazovaného vozu každý den. Na základě toho je možné pak optimalizovat nasazení vozidel na jednotlivé spoje podle jejich kapacity, optimalizovat intervaly mezi spoji, zvážit dlouhodobě málo využívané spoje a podobně.
Všechny nové vozy obsahují kompletní kamerový monitorovací systém (interiér, prostor dveří, prostor před vozidlem a za vozidlem), který umožní řidiči pohodlné sledování aktuální situace v prostoru u všech dveří ve voze i při plně obsazeném vozidle, automatický hasící systém v motorovém prostoru a nejnovější motory Iveco, které splňují v současné době platnou emisní normu EURO VI a vozy tak přispějí ke zlepšení ovzduší ve městě Hradec Králové a sníží tak negativní dopady na zdraví obyvatel a životní prostředí.
Vozidla mají uzavřenou kabinu řidiče - pouze je zde okénko pro doplňkový prodej jízdenek s miskou na peníze ve dveřích kabiny řidiče – s ohledem na omezení vzájemného kontaktu řidiče a cestujících, kdy se v dnešní době tak aktuálně snižuje riziko přenosu infekce a chrání se tak před ní řidič MHD.
Fotografie č. 1: Nový autobus Iveco Urbanway 12 M ev. č. 117.
Fotografie č. 2: Slavnostního předání nových vozů řediteli společnosti panu Zdeňku Abrahamovi se zúčastnili pánové Jiří Kalousek – obchodní manažer pro Českou republiku IVECO BUS (vlevo) a Miloslav Zbožínek – manažer prodeje nových autobusů IVECO BUS - ZLINER Zlín (vpravo). Foto: DPMHK.
Fotografie č. 3: Nový autobus Iveco Urbanway 12 M ev. č. 117. Foto: DPMHK.
V roce 2024 se tak hradecká veřejnost může těšit z další výrazné obnovy vozového parku MHD, kdy se zde od roku 2018 objevuje celkem již 34 ks nových autobusů značky Iveco Urbanway - všechny vozy jsou samozřejmě plně nízkopodlažní a vybaveny tzv. „kneeling“ systémem (snižování či zvyšování výšky), umožňujícím snazší nástup a výstup cestujících a vozy jsou tak pro cestující komfortnější a bezpečnější - zejména při nastupování s kočárky, invalidními vozíky nebo pro seniory či osoby se sníženou schopností pohybu a orientace – vozidla jsou samozřejmě vybavena místem pro kočárek s prostorem pro vozíčkáře a manuálně ovládanou rampou pro vozíčkáře.
„Vozy splňují nejvyšší nároky na bezpečnost, kvalitu a ekologii provozu a jsou vybaveny také jednotkami preferencí na světelně řízených křižovatkách v rámci hradeckého IDS a věříme, že je cestující v hradecké MHD plně ocení a povedou ke zvýšení jejich počtů.“ sděluje ředitel společnosti Zdeněk Abraham.
Vzhledem k tomu, že společnost v prosinci 2022 převzala dodávku šesti celonízkopodlažních třídveřových autobusů značky SOR NS 12 diesel a čtyř kloubových celonízkopodlažních čtyřdveřových autobusů značky SOR NS 18 diesel, dochází tak v poměrně krátkém času k další poměrně výrazné modernizaci vozového parku hradecké MHD a tím ke zkvalitnění celkové úrovně MHD v našem městě.
Nákuop nových trolejbusů
Modernizace vozového parku trolejbusů DPMHK – IROP/IROP ITI
- Projekt IROP: Realizací projektu dojde k pořízení 4 ks trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem kategorie 18 m a 6 ks trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem kategorie 12 m s cílem snížení emisí z dopravy a zvýšení atraktivity veřejné hromadné dopravy.
- Projekt IROP ITI: Realizací projektu dojde k pořízení 7 ks trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem kategorie 18 m a 1 ks trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem kategorie 12 m s cílem snížení emisí z dopravy a zvýšení atraktivity veřejné hromadné dopravy.
Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku města Hradce Králové a.s.