Letošní autobusový veletrh Czechbus 2022 se již tradičně konal v areálu pražského výstaviště v Letňanech. Na venkovní ploše a ve třech vnitřních halách vystavovali výrobci autobusů a autobusové techniky nebo také sdružení RTO klub, které vystavovalo historické kousky. Návštěvníci se mohli zúčastnit tiskových konferencí firem IvecoBus, SOR Libchavy, Škoda Group a MAN. Pojďme se tedy na tento veletrh podívat detailněji.
Scania Czech Republic
Tento švédský výrobce autobusů zastoupený českým dealerstvím na letošním veletrhu vystavoval jediný vůz a to typ Scania Higer Fencer f1. Vystavený autobus je již 27 vyrobeným vozem a jedná se o prezentační vozidlo výrobce. Autobus je dlouhý 12 190 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 190 mm. V interiéru je 43 míst k sezení (2 sklopná a 26 míst k stání + 1 řidič + 1 vozík. Vůz je osazen 5ti válcovým dieselovým motorem Scania DC09 140 o objemu 9,3 l a výkonu 235 kW. Dále ve voze nechybí automatická převodovka (12 stupňu). Autobus je vybaven motorem splňující emisní normu EURO VI E.
Autobus Scania Higer Fencer f1 - pracoviště řidiče a interiér.
SOR Libchavy spol. s r.o.
Přední český výrobce autobusů, který na letošním veletrhu vystavoval dva své produkty. Na tiskové konferenci byl ve světové premiéře představen městský kloubový elektrobus SOR NS 18 – electric. První objednávky již na tento vůz výrobce má – prvních pět vozů zamíří k dopravci ČSAD MHD Kladno, který je součásti skupiny Arriva city.
SOR NS 18 - electric.
Druhý vystavený vůz byl trolejbus typu SOR TNS 12. Výrobce dodal karosérii a všechny zbylé komponenty a Dopravní podnik města Brna a.s. si svépomocí provádí finální montáž tohoto trolejbusu, jde prakticky o takovou skládačku. Jedná se o projekt Mario, který navazuje na projekt AkuMario, kdy byl vyroben jediný vůz SOR TNB 12. Dopravce tak výrazně ušetří finanční prostředky na pořízení nového trolejbusu a muže si samo ,,složit“ 40 trolejbusů SOR TNS 12.
SOR TNS 12 pro Dopravní podnik města Brna a.s.
Škoda Group
Plzeňský výrobce elektrických vozidel na svém stánku vystavoval dva vozy a to již známý trolejbus Škoda 36 Tr T'CITY, který je vyroben na základě turecké karoserie Temsa, kde má již Škoda podíl. V současné době probíhá testování tohoto vozidla a první vozy zamíří do Ostravy a Opavy.
Prototyp trolejbus Škoda 36 Tr T'CITY.
Další zajímavostí byl vodíkový autobus Škoda H'CITY 12. Jedná se opět o karoserii tureckého výrobce autobusů Temsa, Škoda pak dokončila kompletní vodíkový pohon. Na tiskové konferenci zaznělo, že tento vůz po dokončení výstavby vodíkové plnící stanice v Praze bude dlouhodobě pronajatý Dopravním podnikem hl. m. Prahy. Dopravce otestuje jeho provozní vlastnosti a poté vyhodnotí jeho provoz. Na jedno naplnění by měl vůz ujet cca 350 km. Délka autobusu je 12 020 mm, šířka 2 550 a výška 3 430 mm. Vůz pojme celkem 85 cestujících. Maximální výkon motoru je 160 kW a kapacita vodíkové nádrže je 39 kg.
Škoda H'CITY 12.
Rošero - P spol. s r.o.
Výhradní dovozce slovenských minibusů Rošero do ČR je společnost Dekstra Bus. K vidění u tohoto stánku byly 3 vozy z nichž jeden byl na vodíkový pohon.
MAN Truck & Bus Czech Republic
Společnost MAN Truck & Bus Czech Republic vystavovala u svého stánku celkem 3 autobusy: meziměstský vůz MAN Lion's Intercity LE , elektrobus MAN Lion's City E a zájezdový autokar Neoplan
MAN Lion's Intercity LE a v pozadí zájezdový autokar Neoplan.
Fotografie č. 1 - 3: Elektrobus MAN MAN Lion's City E.
Fotografie č. 4: Pracoviště elektrobusu MAN Lion's City E.
Fotografie č. 5: Interiér elektrobusu MAN Lion's City E.
Karsan
Tento turecký výrobce autobusů do Prahy dovezl 3 své modely, elektrobus Karsan e-ATA 12 a minibusy Karsan ATAK a Karsan JEST
Elektrobus Karsan e-ATA 12, interiér a pracoviště řidiče.
Minibus Karsan Atak.
Volvo Group Czech Republic
Český dealer společnosti Volvo na svém stánku vystavoval model zájezdového autokaru Volvo 9700.
EvoBus Česká republika
EvoBus u svého stánku vystavoval dva zájezdové autokary Setra S 516 HDH a S 517 HD. Při vstupu na výstaviště byl také k vidění meziměstský autobus Mercedes-Benz Intouro K hybrid a městský autobus Mercedes-Benz Conecto hybrid.
Fotografie č. 1 - 2: Setra S 516 HDH:
Fotografie č. 3: Setra S 517 HD.
Fotografie č. 1 - 2: Mercedes-Benz Conecto hybrid.
Fotografie č. 3 - 4: Mercedes Benz Intouro K hybrid
Pohled na zadní část autobusů Mercedes-Benz Intouro K hybrid a Mercedes-Benz Conecto hybrid.
Iveco Bus
Ve vnitřních prostorách společnost Iveco Bus vytavovala 3 autobusy a to plně elektrický autobus Iveco Eway v délce 9.5 m, Iveco Crossway 12 M LE Hybrid NP a Iveco Streetway 12 M. Všechny tyto vozidla byly důkladně představeny na tiskové konferenci.
Fotografie č. 1 - 2: Elektrobus Iveco Eway 9.5 M.
Fotografie č. 3: Interiér elektrobusu Iveco Eway 9.5 M.
Fotografie č. 4: Iveco Crossway LE 12 M Hybrid NP.
Nyní se vraťme na chvíli k vozu Streetway, jelikož Dopravní podnik hl. m. Prahy a.s. si objednal celkem 150 těchto vozidel v kloubovém provedení. DPP si u vozu určila své specifika: mechanická plošina pro vozíčkáře, automatická čtyřstupňová převodovka Voith, poptávkové otvírání dveří totožné s tramvajemi Škoda 15 T (mačkací nikoli dotyková), šedá podlaha, sedadla pro cestující potažené červenou koženkou. Střešní poklopy nebudou ovládané z kabiny řidiče, ale budou se otevírat ručně. Nyní se vymýšlí madlo po vzoru Citybusů, aby na poklopy cestující dosáhli a otevřeli je. Přístrojová deska bude totožná s vystaveným modelem.
Iveco Streetway 12 M, pracoviště řidiče a interiér.
Na venkovní byly vystaveny vozy Iveco Eway 12 M, Iveco Evadys a Iveco Crossway v provedení LE a v klasickém vysokopodlažním provedení.
Fotografie č. 1: Iveco Evadys
Fotografie č. 2 - 3: Iveco Eway 12 M.
Fotografie č. 4. Iveco Crossway LE 12 M
Busplan
Výhradní dovozce tureckých autobusů BMC u svého stánku prezentoval třeba kloubový autobus BMC Procity 18 M CNG. Vůz je vybaven motorem Cummins L9N spalující CNG a plní emisní normu Euro VI. Výkon motoru je 235 kW. Dále jste mohli zahlédnout elektrobus BMC Neocity 10 M EV s výkonem 235 kW. Rychlým dobíjením ho nabijete za 2 h (80 %) a pomalým dobíjením za 6 h (100 %). Dalším představeným vozem byl BMC Neocity 9 m CNG. Vůz je osazen motorem Cummins o výkonu 151 kW splňující emisní normu EURO VI.
Fotografie č. 1 - 2: BMC PROCITY 18 M CNG.
Fotografie č. 3: BMC NEOCITY 10 M EV:
Fotografie č. 4: BMC NEOCITY 9 M CNG.
Izuzu (Turancar)
Společnost Turancar do Prahy přivezla 4 minibusy. Uvnitř čekal na svoji premiéru elektrobus Isuzu NOVOCITI VOLT a minibus Isuzu NOVOCITI LIFE v provedení ČSAD Autobusy Karlovy Vary pro provoz MHD ve Znojmě (od roku 2023). Na venkovní ploše byl k vidění městský vůz Isuzu Citybus 9.5 LE a minibus Isuzu Novo Ultra.
Vnitřní expozice společnosti Turancar s vozy Isuzu NOVO CITI VOLT a NOVO CITI Life pro linky MHD ve Znojmě.
Fotografie č. 1 - 2: Isuzu Citybus.
Fotografie č. 3: Isuzu NOVOCITI Life.
Fotografie č. 4: Isuzu NOVOCITI VOLT.
K nahlédnutí byl taky slovenský projekt vodíkového autobusu Modulo H2Bus. Vůz byl poprvé představen 15. března 2022 před bratislavským hotelem Carlton. První cestující autobus svezl dne 16. září 2022 v Dunajskej Strede v rámci Dne bez aut a o pár dní později byl vystaven v Brně na veletrhu Future mobility.
Slovenský vodíkový autobus M&I Modulo H2Bus.
RTO klub vystavoval autobus Karosa ŠL 11 a Škoda 706 RTO
Dopravní podnik hl. m. Prahy a.s.
Místní dopravce u svého stánku vystavoval svůj historický trolejbus Škoda 8 Tr ev. č. 494 a elektrobus Škoda 36BB E´City ev. č. 3008.
Elektrobus Škoda 36BB E´City ev. č. 3008.
K vidění také byla celá škála příslušenství a doplňků k autobusům (sedadla pro řidiče a cestující, odbavovací systémy, ruzné společnosti dodávající náhradní díly atd.)