Od úterý 23. do čtvrtka 25. listopadu 2021 hostil areál výstaviště PVA EXPO Praha v Letňanech jubilejní 10. ročník autobusového veletrhu Czechbus. Po loňské pauze, kdy se veletrh neuskutečnil kvůli koronavirovým opatřením, to letos vystavovatelům i návštěvníkům naštěstí vyšlo a obě strany tak mohly být spokojeny. Vzhledem k vývoji na poli moderní ekologické dopravy zřejmě nepřekvapí, že se letošní ročník nesl převážně v duchu elektromobility a udržitelnosti. Níže Vám přinášíme přehled jednotlivých výrobců se stručným přiblížením toho nejzajímavějšího, s čím na veletrh přijeli.
Zahájení veletrhu Czechbus 2021.
SOR Libchavy spol. s r.o.
Český výrobce autobusů z Libchav zahájil první den Czechbusu tiskovou konferencí, na které představil dlouho očekávanou novinku na poli meziměstských autobusů, a to plynový model SOR ICNG 12 i jeho naftovou verzi SOR ICN 12. U vystavovaného naftového vozu je již znám budoucí majitel - bude jím Transdev Česká republika. Zahájením sériové výroby nových modelů zároveň skončí dlouholetá a velmi úspěšná výroba „hrbáčů“, které z výrobní linky sjížděly již od roku 2003.
Tisková konference společnosti SOR Libchavy spol. s r.o. v pozadí se nachází nový příměstský autobus SOR ICN 12.
Fotografie č. 1 - 2: Autobus SOR ICN 12.
Fotografie č.3 - 4: Autobus SOR ICNG 12.
Design tohoto autobusu pochází opět z architektonického studia Patrika Kotase a sjednocuje se již podle vyráběných městských autobusů řady NS. Plynový autobus SOR ICNG 12 má nový plynový sedmilitrový motor Iveco od společnosti FTP Industrial. Ten byl vyroben na zakázku a na jeho vývoji se společnost SOR finančně spolupodílela. Motor ale najde uplatnění i ve skupině vozidel Iveco.
Fotografie č. 1: Autobus SOR ICN 12.
Fotografie č. 2 - 3: Interiér autobusu SOR ICN 12.
Fotografie č. 4 - 5: Pracoviště řidiče autobusu SOR ICNG 12.
Fotografie č. 6 - 7: Interiér autobusu SOR ICNG 12.
MAN TRUCK & BUS CZECH REPUBLIC
Ve světové premiéře se na veletrhu návštěvníkům představil nový meziměstský autobus MAN Lion´s Intercity LE 12. Na své konferenci pak společnost MAN představila také elektrobus MAN NL 367 Lion´s City 12E. Jednalo se o stejný vůz, který byl nedávno testován v Havířově. U stánku MANu byl k vidění ještě minibus, který je postaven na podvozku již známých užitkových vozidel MAN.
Elektrobus MAN NL 367 Lion´s City 12E.
Nový meziměstský autobus MAN Lion´s Intercity LE 12.
Fotografie č. 1 - 6: Premiéra nového meziměstského autobusu MAN Lion´s Intercity LE 12.
Fotografie č. 7: Interiér autobusu MAN Lion´s Intercity LE 12.
Fotografie č. 8: Pracoviště řidiče autobusu MAN Lion´s Intercity LE 12.
Škoda Transportation
Plzeňská škodovka na veletrhu slavnostně ukázala elektrobus Škoda E’CITY určený pro DP hl. m. Prahy a.s. Elektrobus využívá karoserii tureckého výrobce autobusů Temsa, v němž má od loňského roku skupina PPF (do níž spdá mimojiné i Škoda Transportation) padesátiprocentní podíl. U stánku škodovky byl k vidění také elektrobus TEMSA MD9 electriCITY, který byl nedávno na testování v Mariánských Lázních (jak jsme informovali v tomto článku na našem webu). Ten byl tehdy vyráběn ještě čistě pod tureckou Temsou, nicméně pro účely veletrhu a prezentace Škody bylo původní logo Temsy na vozidle přelepeno okřídleným šípem.
Elektrobus Škoda 36BB E’CITY pro Dopravní podnik hl. m. Prahy.
Představení elektrobusu Škoda 36BB E’CITY pro Dopravní podnik hl. m. Prahy.
Elektrobus Škoda 36BB E’CITY, interiér a pracoviště řidiče.
SOLARIS BUS & COACH S.A.
Stánek polsko-španělského Solarisu nabízel k vidění novinku v podobě elektrobusu Solaris Urbino 9 LE electric, který se svými rozměry řadí mezi ty nejmenší vozy nabízené tímto výrobcem. Druhým vystaveným vozem byl vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen. Jedná se o klasický dvanáctimetrový autobus, který na jedno naplnění vodíkem ujede až 350 km.
Tisková konference společnosti Solaris Bus & Coach S.A.
Vozidel na vodíkový pohon je sice stále jako šafránu, nicméně třeba v Ústeckém či Moravskoslezském kraji se v nejbližších letech plánuje zavádění tohoto druhu pohonu do pravidelné veřejné dopravy. Například Dopravní podnik Ústí nad Labem již se Solarisem dokonce podepsal smlouvu na dodávku 20 autobusů Solaris Urbino 12 H. Na tiskové konferenci pak společnost Solaris uvedla, že od roku 2024 bude nabízet pouze bezemisní vozidla.
Volvo Group Czech Republic s.r.o.
Společnost Volvo na veletrhu Czechbus 2021 vystavovala patrový zájezdový autobus Volvo 9700 DD. Při vstupu na výstaviště návštěvníky vítal městský autobus Volvo 7900 Hybrid.
Volvo 9700 DD, pracoviště řidiče a interiér.
Scania Czech Republic s.r.o.
Tato švédská společnost na letošním veletrhu Czechbus 2021 vystavovala dva modely, a to zájezdový autobus Scania Irizar I6S., městský elektrobus Scania Citywide 12 M electric
Expozice společnosti Scania Czech Republic s.r.o. s vozem Scania Citywide 12 M Electric.
Elektrobus Scania Citywide 12 M Electric.
Dálkový autokar Scania Irizar I6S.
EvoBus Česká republika s.r.o.
U stánku německého Mercedesu byl vystaven městský elektrobus Mercedes-Benz eCitaro s průběžným dobíjením pomocí pantografu a na venkovní ploše byly k vidění autobusy Setra S 415 LE business a meziměstský autobus Mercedes-Benz Intouro.
Fotografie č. 1 - 2: Expozice společnosti EvoBus Česká republika s.r.o. - elektrobus Mercedes - Benz eCitaro.
Fotografie č. 3: Expozice společnosti EvoBus Česká republika s.r.o. - elektrobus Mercedes - Benz eCitaro - pracoviště řidiče.
Fotografie č. 4: Expozice společnosti EvoBus Česká republika s.r.o. - Setra S 415 LE business.
OSTRA GROUP a.s.
Přestože na letošním veletrhu Czechbus chyběla jako vystavovatel společnost Iveco Bus, autobusy tohoto výrobce mohli návštěvníci vidět prostřednictvím společnosti KAR group, která spadá pod skupinu OSTRA Group.
Mezi vystavenými exponáty byl premiérově v ČR představen nový městský nízkopodlažní autobus Iveco Streetway v dvanáctimetrové verzi, který je určen převážně pro východní trhy.
Iveco Streetway 12 M, pracoviště řidiče a interiér.
Dalším vozem u stánku KAR group (OSTRA GROUP) byl inovovaný Iveco Crossway LE 12 M LINE. Inovace se dočkalo například pracoviště řidiče, úpravou prošlo i barevné schéma v interiéru. Vůz splňuje nejpřísnější emisní normu Euro 6 step D.
Iveco Crossway LE 12 M LINE, pracoviště řidiče a interiér.
Rošero - P s.r.o.
Slovenská společnost Rošero - P u svého stánku vystavovala dva minibusy, a to typy: ROŠERO - P First FCLEI a ROŠERO - P First FCLLI.
Fotografie č. 1: ROŠERO - P First FCLEI.
Fotografie č. 2: ROŠERO - P First FCLLI.
Fotografie č. 3 - 4: Interiér minibusu ROŠERO - P First FCLLI.
Dekstra Bus a.s.
Mezi další vystavovatele v segmentu minibusů patřila společnost Dekstra Bus, která u svého stánku vystavovala dva své produkty.
Expozice společnosti Dekstra Bus.
TURANCAR CZ s.r.o.
Autobusy značky Isuzu vítaly návštěvníky hned při vstupu do haly, společnost TURANCAR CZ prodávající v ČR autobusy Isuzu tam postavila rovnou čtveřici vozů.
Expozice společnsoti Turancar CZ s.r.o. - Isuzu.
BusPlan s.r.o.
Tato společnost vystavovala dva turecké autobusy BMC, jeden z nich typu Procity 10.6 byl v barvách Pražské integrované dopravy (PID), který má být určen pro dopravce ABOUT ME. Dopravce již má ve svém vozovém parku pět autobus BMC
Expozice společnosti BusPlan - dealer tureckých autobusů BMC.
Mezi další menší vystavovatele patřila společnost Karsan, nebo společnost BUS Design. Ve vedlejší hale se prezentoval také RTO klub.
Fotografie č. 1: Elektrobus Rampini.
Fotografie č. 2 - 3: Elektrobus Karsan.
Fotografie č. 4: Expozice minibusů společnosti BUS Design.
Mezi vystavovateli nemohl chybět ani DP hl. m. Prahy a.s., ten při vstupu prezentoval dvojici svých vozidel autoškoly - Iveco Crossway a SOR CITY NB 18. V hale pak byl k vidění autobus Solaris Urbino 10.5 a dílenský vůz Tatra Phoenix spolu s autobusem Karosa ŠM 11.
Solaris Urbino 10.5 ev. č. 2340, dopravce DP hl. m. Prahy a.s.