Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

První muzejní elektrobus v ČR

dpoZatímco některé dopravní podniky v současné době teprve s provozem elektrobusů začínají, někde už jsou o krok dále a naopak elektrobus zařazují do svých muzejních sbírek.

Tou první vlaštovkou je Dopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) a jeho vůbec první elektrobus, SOR EBN 10.5, který ostravské ulice křižoval pod ev. č. 5001. Jde zároveň o vůbec první elektrobus vyrobený libchavskou firmou SOR (karoserie) spolu se společnostmi Cegelec (elektrická výzbroj) a Dopravní podnik Ostrava (konečná kompletace vozidla), světlo světa spatřil na počátku roku 2010.

5.6.2010   SOR EBN 10.5
Ostravský elektrobus SOR EBN 10.5 budoucího ev. č. 5001 na brněnské výstavě Autotec 2010.

Veřejnost si jej mohla detailně prohlédnout na veletrhu Autotec 2010 v Brně nebo Czech Raildays 2010 v Ostravě, ale kromě Ostravy prototypový vůz, jak bývá u novinek zvykem, podstoupil ještě v roce svého zrodu kolečko zápůjček po jiných DP, nejen v České republice, ale zavítal i na Slovensko.

16.6.2010   CzechRaildays 2010 (1)

16.6.2010   CzechRaildays 2010
Elektrobus SOR EBN 10.5 ev. č. 5001 na výstavě Czech Raildays 2010.

Po odstranění dětských nemocí v Ostravě sloužil věrně více než 10 let, ze SOR mu byli hned záhy pořízeni ještě tři další sourozenci ev. č. 5002, 5003 a 5004 které byly kompletovány stejně jako vůz ev. č. 5001. Odstaven z provozu byl kvůli blíže nespecifikované závadě v první polovině roku 2021 a v červnu nakonec došlo k jeho přeřazení do sbírky historických vozidel pod Kroužek přátel MHD.

2016 01 05@5001@6T8 9001@Hranečník 2010 12 23@5002@7T0 0904@Volenství
2013 01 31@5003@7T4 1123@Náměstí Republiky 2014 04 16@5004@7T7 1795@Českobratrská

Fotografie č. 1: Elektrobus SOR EBN 10.5 ev. č. 5001.
Fotografie č. 2: Elektrobus SOR EBN 10.5 ev. č. 5002.
Fotografie č. 3: Elektrobus SOR EBN 10.5 ev. č. 5003.
Fotografie č. 4: Elektrobus SOR EBN 10.5 ev. č. 5004.

Pro úplnost dodejme, že v rámci zachovaných a již v běžné dopravě nevyužívaných elektrobusů se nachází také unikátní elektrobus, který vznikl v roce 2003 ve Znojmě u společnosti ČAS Service, a to v rámci výzkumného projektu. Vozidlo využívá karoserii původně trolejbusu Škoda 21 TrACI bez výzbroje. Následně vozidlo bylo přestavěno na elektrobus - asynchronní elektromotor dodala Škoda Electric. V provozu byl do konce roku 2009, jeho další osud je neznámý, nicméně dle našich informací by měl elektrobus stále existovat. Jako opravdu první historický elektrobus však z výše uvedených důvodů považujme ten ostravský.

Aktualizováno 5. 10. 2021 6:03

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Jste zde: