V pondělí 20. září 2021 ráno byl obnoven provoz tramvají v ulici Lesnické v Černých Polích, kudy tramvaje míří z centra Brna na Lesnou.Slavnostně byla otevřena zástupci městských i stavebních firem ve středu 15. září 2021. Při této příležitosti se zde vyskytlo zajímavé generační setkání tramvají – současné EVO2 ev. č. 1832 a historické KPS Brno ev. č. 107.
Slavnostní otevření zrekonstruované tramvajové trati v ulici Lesnické.
Rekonstrukcí kompletně prošel tramvajový svršek, trolejové vedení i napájecí kabely. Opraveny jsou také zastávky Zemědělská a Tomanova, které jsou nově bezbariérové a vybavené elektronickými informačními panely. Během rekonstrukce Dopravní podnik města Brna a.s. (dále jen DPMB) aplikoval všechna moderní protihluková opatření jako jsou, již z jiných rekonstrukcí známé, pryžové bokovnice a antivibrační rohože. Celkově se opravilo 582 metrů trati s náklady 89 milionů Kč. DPMB využil uzavírky a opravil zároveň i 211 metrů dlouhou část Jugoslávské ulice s náklady 24 milionů Kč.
V návaznosti na rekonstrukci Lesnické ulice začaly práce na opravě sousedící tramvajové smyčky Zemědělská, kde se vymění koleje, dřevěné pražce a taktéž aplikují protihlukové prvky. Délka trati je 130 m a nijak neomezí provoz. Opravy skončí na konci října. Z tohoto důvodu jsou autobusy linky č. 46 od Lesné ukončeny o zastávku dříve – v zastávce Lesnická, do níž jedou odklonem. Na fotografiích jsou zachyceny na lince č. 46 autobusy SOR NS 12 ev. č. 7706 a Iveco Urbanway 12 M CNG ev. č. 7064.
Fotografie č. 1: Iveco Urbanway 12 M CNG ev. č. 7064.
Fotografie č. 2: SOR NS 12 ev. č. 7706.
Fotografie č. 3 - 4: Průběh stavebních prací ve smyčce Zemědělská.
Do ulice Lesnické se vrátila v rámci provozu MHD linka č. 9 na trase Lesná – Jugoslávská – Dětská nem. - Česká – Hlavní nádraží – Juliánov. Z důvodu pře-trasování linek č. 10 a 11 v rámci výluky Žabovřeská však DPMB zavedl od 20. září novou tramvajovou linku č. 7, která jezdí na trase Lesná – Jugoslávská – Cejl – Hlavní nádraží – Bohunice Švermova a je v provozu pouze v pracovních dnech od 6 do 19 hodin.
Provoz tramvají je zachycen na osmi fotografiích ze zastávek Lesnická, Tomanova a úseku mezi nimi. Dominantní je provoz tramvají ČKD K2, pro které jsou určeny téměř všechny kurzy linky č. 7 a dva kurzy na lince č. 9. Zachyceny jsou vozy ČKD K2P ev. č. 1026, 1085 a 1116, a ČKD K2R03 ev. č. 1081. Dále pak vidíte Škoda 03T6 (Anitra) ev. č. 1818 a Škoda 13 T ev. č. 1933. Nejzajímavější jsou však poslední dvě fotografie. Na první je vyfotografována „cvičná jízda“ v podobě tramvaje ČKD T3R.PV ev. č. 1658. Druhá fotografie zase zobrazuje řadu jedoucích starých brněnských tramvají – v pořadí první cvičná šalina, druhá ČKD K2R03 ev. č. 1081 a třetí ČKD K2P ev. č. 1042.
Fotografie č. 1: ČKD K2P ev. č. 1026.
Fotografie č. 2: ČKD K2P ev. č. 1085.
Fotografie č. 3: ČKD K2P ev. č. 1116.
Fotografie č. 4: ČKD K2R03 ev. č. 1081.
Fotografie č. 5: Škoda 03T6 (Anitra) ev. č. 1818.
Fotografie č. 6: Škoda 13 T ev. č. 1933.
Fotografie č. 7: ČKD T3R.PV ev. č. 1658.
Fotografie č. 8: ČKD K2P ev. č. 1042.
Další informace o rekonstrukci
Rekonstrukcí v ulici samozřejmě prošlo také 682 metrů kanalizace a 551 metrů vodovodu. Obojí fungovalo bezmála sto let. Rovněž se zrekonstruovalo 235 metrů kanalizačních přípojek, 432 metrů vodovodních přípojek a 663 metrů kabelové trasy veřejného osvětlení.
Povrch vozovky je krytý tzv. tichým asfaltem, který tak snižuje hlučnost dopravy, všechny chodníky budou postupně předlážděny. Rekonstrukcí prošla také lipová alej v ulici. Celkem 29 stromů prošlo asanací, alej bude doplněna výsadbou 70 kusů stromů habru obecného, javoru babyka nebo popínavého přísavníku trojcípého. Přibudou také záhony s trvalkami. Během dalších dvou měsíců budou dokončeny finální úpravy chodníků, zelených pásů a vjezdů do bočních ulic. Do ulice se tak až poté vrátí automobily a ostatní veřejná doprava.
Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku města Brna a.s. s úpravou redakce.