Optimalizace oběhů vozidel na linkách a směn řidičů se u Dopravního podniku Ostrava (dále jen DPO) dostává do další fáze. Náhled na vozové jízdní řády, které začnou platit od 1. září 2021, naznačuje, že se možná optimalizační software Optibus v dohledné době zakousne i do oběhů tramvají.
V jízdních řádech tramvají, které vstoupí v platnost od počátku září, zatím došlo ke zcela zásadní proměně označování kurzů. Tatam je dosavadní dlouholetá praxe, kdy kurzy byly označeny ve formátu kmenová linka / pořadí. Nové dochází k celkové proměně formátu značení, a to napříč všemi trakcemi.
Ilustrační fotografie tramvaje Stadler Tango NF2 ev. č. 1701.
V kódu obecně zapsaném ve formátu xAB/CCC tak bude zastoupen na pozici písmene A typ směny (1 - ranní, 2 - odpolední, 3 - noční, 4 - dělená, 5 - ostatní), na pozici písmena B kód střediska (1 - tramvaje Moravská Ostrava, 2 - tramvaje Poruba, 3 - Trolejbusy, 4 - neobsazeno, 5 - autobusy Hranečník, 6 - autobusy Poruba), na místě písmene C pak najdeme pořadové číslo. Pozice písmena X na počátku se využije pouze, pokud se bude jednat o zájezd (číslice 9), náhradní dopravu (číslice 8) nebo historické spoje (číslice 7).
Kód CCC má rovněž určitá pravidla své tvorby. U autobusů vychází z nejvíce pojížděné linky a pořadí. U linek, kde je více než 9 vozidel, je kód generován nahodile. U trolejbusů se kód odvíjí od typu vozidla na lince (1 - parciální vozidlo, 2 - 12m nezaručený, 3 - 12m zaručený, 5 - 15m vůz, 8 - 18m vůz), u tramvají pak opět vychází z pojížděné linky a pořadí. Zároveň lze z kódu za lomítkem rozeznat i směnu pro střídanou přestávku (ta začíná číslicí 0), narozdíl od ostatních standardních směn, které využívají číselnou řadu 100 až 999.
Rovněž platí, že každé vypravené vozidlo do provozu daný den má kód CCC unikátní a s tímtéž kódem se žádné jiné vozidlo nepohybuje. Pokud mají různé směny za lomítkem stejný kód CCC, pak patří k sobě a jsou na stejném vozidle - tedy typicky ranní směna (např. 13/556 = ranní Trolejbusy) a odpolední směna (odpovídající označení 23/556 = odpolední Trolejbusy).
Nové označování má zjednodušit a zpřehlednit mimojiné komunikaci Dispečinku DP s řidiči a souvisí i s úpravou dělených směn v souvislosti s používáním programu Optibus.
Članek o zavedení optimalizace pomocí softwaru Optibus naleznete zde.
Zdroj: Dopravní podnik Ostrava a.s.