Poslední červnový víkend 26 a 27. června 2021 patřil v Brně dopravní nostalgii. Bohužel vlivem vládních opatření spojených s nákazou Covid-19 byl letošní program okleštěný pouze na jízdy nebo venkovní akce.
Brněnský historický trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 3502.
Akce pod záštitou Dopravního podniku města Brna
Letošní rok se konaly pouze jízdy historických vozidel z retro sbírky DPMB a Technického muzea v Brně. Do ulic vyjely historické tramvaje na trase Náměstí Svobody – Vozovna Husovice – Maloměřický most, kdy ve směru do Maloměřic jezdily tramvaje ulicemi Rašínovou a Milady Horákovou a zpět ulicemi Cejl a Benešovou. Cestující vozily následující tramvaje: KPS Brno 4MT2 ev.č. 134 + vlečný vůz KPS Brno vv4 ev. č. 313, ČKD Tatra K2 ev. č. 1123, ČKD Tatra T2 ev. č. 1435, KPS Brno mv6.3 ev.č. 107 + vlečný vůz Ringhoffer ev. č. 215, KPS Brno mvev. č. 99.
Fotografie č. 1: Tramvaj KPS Brno 4MT2 ev. č. 134 + vlečný vůz KPS Brno w4 ev. 313.
Fotografie č. 2: Tramvaj ČKD T2 ev. č. 1435.
Fotografie č. 3: Tramvaj ČKD K2 ev. č. 1123.
Na ulici Cejl zachycena souprava KPS Brno mv6.3 ev.č. 107 + vlečný vůz Ringhoffer ev. č. 215.
Tradičně vyjela po centru města také tramvaj tažená koňmi a do Husovic vozila zájemce parní tramvaj Carolline z roku 1869.
Autobusům DPMB připravil zajímavou trasu, která vedla místy, kde běžně městské autobusové linky nejezdí. Jezdily z náměstí Svobody přes náměstí 28. října, Zimní stadion, Tomkovo náměstí, Vozovnu Husovice na Cejl. Poté po místních komunikacích brněnského „bronxu“ - kolem starých továren, plynáren a měnírnou DPMB Radlas, na ulici Křenovou a dále zpět do centra. Cestující vozily následující autobusy: Škoda 706 RTO CAR ev. č. 2253 a Karosa ŠM11.1630 MOC ev. č. 2740. Dále pak Ikarus 280.08 ev. č. 2090, Praga RND ev. č. 53, Škoda 706 RO ev. č. 22 s vlekem.
Fotografie č. 1: Autobus Karosa ŠM 11 ev. č. 2740.
Fotografie č. 2: Autobus Praga RND ev. č. 53, (Technické muzeum Brno).
Fotografie č: 3: Autobus Škoda 706 RO ev. č. 22 + vlek, (Technické muzeum Brno).
Fotografie č. 4: Ikarus 280.08 ev. č. 2090, (Technické muzeum Brno).
Nejzajímavější trasu však zorganizoval DPMB trolejbusům. Cestující se mohli svézt po různých manipulačních tratích a spojkách v centru Brna, které používá podnik k výlukám nebo výjezdům trolejbusů na běžné linky bez cestujících. Jely půl hodinové dvoj-kolečko z České ulicemi Kounicovou, Drobného, Milady Horákovou na Koliště a ulicemi Marešovou, Údolní a Kounicovou zpět na Českou. Cestující vozily následující trolejbusy Škoda 7 Tr4 ev. č. 31, Škoda 9 Tr17 ev. č. 3076, Škoda T11/O ev. č. 248 a Škoda 15 Tr02 ev. č. 3502. Až na poslední zmiňovaný patří vozy do Technického muzea.
Fotografie č. 1: Na konečné zastávce Česká zachyceny za sebou trolejbusy Škoda 7 Tr ev. č. 31 a Škoda T11/O ev. č. 248.
Fotografie č. 2: Trolejbus Škoda T11/O ev. č. 248.
Fotografie č. 3 - 4: Trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 3502.
Trolejbus Škoda 9 Tr ev. č. 3076.
Akce pod záštitou koordinátora IDS JMK Kordisu
V sobotu byla doprava spojena s výletem. Jezdil historický autobus Škoda 706 RTO LUX RZ BSC 74-95 od dopravce Tourbus z Brna do Slavkova u Brna. Parní vlak, který měl jezdit stejnou trasu, byl vlivem událostí předchozích dnů (tornádo) nakonec zrušen.
V neděli se pak konala dopravní nostalgie „Na Ponávce“ v Židenicích, na zdejších vlakových vlečkách do fabrik. Na jedné vlečce jezdil s cestujícími parní vlak, na druhé se pak návštěvníci mohli projet za poplatek na tzv. „cyklodrezínách“. Jedná se o speciálně upravené drezíny s upevněnými koly. Tyto drezíny se zde poprvé ukázaly veřejnosti a poputují na místní trať v Hevlíně, kde budou turistickou atrakcí. Na tomto projektu se podílel kraj a koordinátor Kordis IDS JMK.
Na náměstí Svobody byl také doprovodný program, stánky Kordisu i DPMB s prodejem upomínkových předmětů. Od 10 do 11h. v sobotu se zde konala výstava historických vozidel, které sem dorazily v konvoji z garáží a vozoven.