Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Dopravní podnik města Brna se připravuje na zimu

dpmbZkontrolovat vozy, doplnit písek a zprovoznit mazací šalinu. Zimní období znamená pro provoz městské hromadné dopravy zvýšenou zátěž, Dopravní podnik města Brna proto každoročně přijímá sérii zimních opatření, která pomohou zhoršené povětrnostní podmínky zvládnout. Patří mezi ně kontrola technického stavu vozidel, vyhřívání výhybek nebo preventivní ošetřování trolejového vedení proti námraze.

„Za přípravou na zimní období stojí velký kus práce, která není vidět, ale zajistí bezpečný provoz MHD i v nepříznivých podmínkách. Pracovníci dopravního podniku musí být stále připraveni reagovat na aktuální situaci a k dispozici musí mít veškerou potřebnou techniku a vybavení – například zásoby písku na posyp kolejí, funkční vozy a techniku na ošetření trolejového vedení a řešení mimořádných událostí a mnoho dalšího,uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Řidiče tramvají každoročně na podzim potrápí padající listí, které zanáší kolejnice. Tato namoklá vrstva snižuje přilnavost kol ke kolejím, vozy se hůř ovládají a v případě rozjíždění nebo brzdění mohou kola prokluzovat. V zimě pak podobné problémy přináší sníh a použití posypové soli. Řidiči proto využívají tzv. pískování, kdy zmáčknutím jediného tlačítka (nebo automaticky) dojde k posypání kolejnic pískem a zamezení nežádoucího klouzání.

2020
Písek v tramvaji určený k posypu kolejí.


„Jedná se o speciální jemný písek, který je v tramvaji uložený v prostoru pod sedadly v tzv. pískovačích, odkud se sype rovnou pod kola. Ročně pro tyto účely spotřebujeme 300 tun písku za bezmála 1,5 milionu korun. Největší spotřeba je od října do března,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Pokud podle meteorologické předpovědi existuje riziko tvorby námrazy, vyjíždí v nočních hodinách speciálně upravená tramvaj (tzv. mazačka) a trolejbus, a provádí preventivní ošetření trolejového vedení nemrznoucí směsí.

30.11.2018
14.11.2018 mazací trolejbus

Speciálně upravené vozidla - tramvaj ČKD T3 a trolejbus Škoda 14 Tr jsou určené k ošetření trolejového vedení od námrazy.


„Pokud by na trolejovém vedení ulpěl led, mohla by tramvaj nebo trolejbus v daném místě uvíznout, tak jako tomu bylo například v prosinci roku 2014, kdy se vlivem prudkých změn počasí tramvajová a trolejbusová doprava na několika místech v ČR zcela zastavila. Tyto vozy za noc po městě projedou a ošetří až 150 km tratí,“ dodal Havránek.

V Brně se zcela zastavil provoz trolejbusů na všech trolejbusových linkách na více jak 24 hodin, a to od odpoledne 1. prosince do večera 2. prosince. Na několika místech musely trolejbusy přes noc nocovat, z některých míst byly trolejbusy v průběhu noci sváženy odtahovými vozidly do vozoven. Největší odstaviště (viz. fotografie) byly v ulicích Netroufalky, Rybnická a na Libušině třídě – tedy v oblasti Kohoutovic, Bohunic a Nového Lískovce. Všechny dostupné provozní autobusy vozoven i zálohy ze stanovišť tak zajišťovaly podle zvláštních jízdních řádů (interval cca dle víkendů) základní provoz na všech trolejbusových linkách (viz. fotografie).

2014 12 02@7429@BSE 67 12@Hlavní nádraží
V době zimní kalamity v roce 2014 jezdili na trolejbusových linkách autobusy - zde fotografie autobusu Karosa B 931 ev. č. 7429  na trolejbusové lince č. 31 v zastávce Hlavní nádraží.

2014 12 02@3032@Libušina třída
Odstavené trolejbusy na Libušině třídě v popředí s vozem Škoda 21 Tr ev. č. 3032.


Kromě těchto opatření jsou vybrané tramvaje, které vyjíždějí z vozoven ráno jako první, vybaveny speciální lištou, která případnou námrazu snáze odstraní.

365 dní v roce, 24 hodin denně je nutné udržovat průjezdné výhybky, aby mohly tramvaje bez problémů odbočit. Při sněžení je pracovníci DPMB ručně vymetají, případně se zapíná vyhřívání výhybek, které sníh rozpouští. K tomuto kroku se přistupuje i při silných mrazech – pokud teplota klesne pod 12 stupňů Celsia.
„Dnes už máme na řadu věcí techniku, ale ještě v 90. letech měli kancelářští pracovníci dopravního podniku přidělené výhybky a košťata a v případě silného sněžení vyráželi do terénu je vymetat,“ vzpomíná dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.

K podzimním přípravám také patří přezouvání pneumatik. DPMB vymění na autobusech a trolejbusech během října a listopadu na 2500 pneumatik. Nové obutí vozy dostávají jednou ročně. Při spadu sněhu dispečeři DPMB také úzce spolupracují s kolegy ze společnosti Brněnské komunikace, aby byly sypače vyslány do těch míst, kde sníh způsobuje největší problémy autobusům a trolejbusům, zejména v kopcovitých částech města.

DPMB
Dispečeři DPMB.


DPMB a zima v číslech
DPMB přezuje na svých vozech 2500 pneumatik, na posyp kolejí spotřebuje ročně 300 tun písku a za něj zaplatí 1,5 mil. Korun. 2 vozy využívá na preventivní ošetření trolejového vedení a 150 km tyto vozy ujedou průměrně během jedné noci. V pohotovosti jsou 3 týmy traťových dispečerů, 5 montážních aut s plošinami pro případ silné námrazy na trolejovém vedení. Na shrnování sněhu v areálech a tramvajových zastávkách může podnik využít až 4 traktory. 


Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku města Brna a.s. s úpravou redakce.

Aktualizováno 28. 11. 2020 10:16

Jste zde: