Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Poslední Vario zamířilo do Olomouce

DPMOV pátek dne 2. října 2020 byla do Olomouce místnímu dopravci, Dopravnímu podniku města Olomouce a.s. (dále jen DPMO) dodána zřejmě vůbec poslední vyrobená tramvaj typu Vario LF. Přesné označení tohoto konkrétního vozu, který obdrží ev. č. 248, je Vario LFR.S. Písmeno R v označení značí to, že se nejedná o novostavbu, ale o rekonstrukci (v tomto případě vozu ČKD T3R.P ev. č. 182 z roku 1982), kdy je však z původního vozu prakticky využit hlavně technický průkaz. Písmeno S pak značí výrobce elektrické výzbroje, v tomto případě jde o výzbroj Škoda (kromě této výzbroje se na Variích vyskytovala i výzbroj Europulse, v názvu tak bylo místo písmena S obsaženo E.
Suma, kterou DPMO za tramvaj Vario LFR.S ev. č. 248 zaplatil, byla 19,3 mil. Kč a dalších 5 mil. Kč padlo na servis a náhradní díly.

2020 10 02@248@@Vozovna DPMO (3)
Nejnovější olomoucká tramvaj - zrekonstruovaná tramvaj Vario LFR.S budoucího ev. č. 248.

Z typové řady Vario jsou v Olomouci zastoupeny jak vozy vzniklé rekonstrukcí, tak novostavby, také se zde vyskytují obě používané elektrické výzbroje. První tři dodané vozy v letech 2006–2007 vznikly jako novostavby (typ Vario LF, ev. č. 251–253). Další krátká jednostranná Varia již byla dodávána vždy jako rekonstrukce původních vozů T3: v letech 2007–2011 se jednalo ještě o vozy s výzbrojí Europulse (typ Vario LFR.E, ev. č. 231–237), od roku 2012 pak byly dodávány s výzbrojí Škoda (typ Vario LFR.S, ev. č. 238–248). V roce 2013 byla flotila olomouckých Varií obohacena ještě o 14 oboustranných vozů Vario LF+/o, rovněž s výzbrojí Škoda (ev. č. 101–114).

2020 10 02@248@@Vozovna DPMO (2)
2020 10 02@248@@Vozovna DPMO 2020 10 02@248@@Vozovna DPMO (1)

Nejnovější olomoucká tramvaj - zrekonstruovaná tramvaj Vario LFR.S budoucího ev. č. 248.

Olomoucký dopravní podnik už do budoucna s rekonstrukcí stávajících tramvají typu ČKD T3 na typ Vario LFR nepočítá. Ani výrobce, kterým je Pragoimex, resp. Aliance TW Team (sdružení firem Krnovské opravny a strojírny, Pragoimex a VKV Praha), již další objednávky na tento typ nemá, takže se s velkou pravděpodobností jedná o poslední vyrobené Vario LF vůbec. Ve výrobním programu jej již v zásadě plně nahradila typová řada tramvají EVO.
Právě tramvajemi EVO částečně obnovil svůj vozový park i DPMO – konkrétně v roce 2018 pěti běžnými sólo vozy EVO 1 (ev. č. 211–215) a třemi oboustrannými sólo vozy EVO 1/o (ev. č. 121–123).

Aktualizováno 4. 10. 2020 19:19

Jste zde: