Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Změny jízdních řádů a novinky v Brně od 1. září 2020

dpmbPřestože Dopravní podnik města Brna (dále jen DPMB) je ve ztrátě díky výraznému poklesu tržeb z důvodusituace s nákazou Covid-19, vyhověl obyvatelům města Brna a po dohodě se Statutárním městem Brnem nijak výrazně neomezil provoz linek MHD od 1. září 2020 Týká se to jak tras, tak intervalů. Omezit se musela pouze přibližně 3% výkonů, což je minimální zásah do provozu. DPMB přistoupil k omezení na takových linkách a spojích, aby to ovlivnilo co nejmenší počet cestujících nebo tam, kde spoje nejsou plně vytížené. Od 1. září se znovu začalo na linkách jezdit podle běžných jízdních řádů pro pracovní dny, a to po půl roce.


U tramvajových linek je jedinou největší změnou zrušení jednotného intervalu v době od 6 do 18h., kdy se jezdilo po 5, resp. 10minutách. Nově se, jako u ostatních trakcí, i u tramvajových linek zavedl prodloužený interval v dopoledním sedle (9.30-13.30h.). Linky co jezdily po 5min. jezdí po 6-7min., linky co jezdily po 10min. jezdí po 8-12min. nebo 20min. - vždy dvě linky ve vzájemném prokladu. Zrušilo se také nedělní podvečerní posílení linek č. 1 a 8 v akademickém školním roce.

Naopak pozitivní zprávou je, že do ulic města vyjela nedávno již šestá nová tramvaj EVO2 ev. č. 1827. Na lince č. 4 tak vzniklo od 1. září v pracovní dny 5 a v nepracovní dny 4 nových kurzů pro jejich provoz, jezdí navíc převážně na kurzech s dlouhým výkonem. Jak ukazuje fotografie níže ze dne 30. srpna (vozy ev. č. 1823 až 1825), dříve byly pouze tři kurzy pro tramvaje EVO2 a v pořadí prakticky po sobě. Proto bylo možné zachytit míjení tramvají tohoto typu ve smyčce Obřany Babická.

2020 08 30@1824@@ObřanyBabická
Tramvaj EVO2 ev. č. 1824 ve smyčce Obřany Babická.

2020 08 30@1825@@Obřany Babická
Tramvaj EVO2 ev. č. 1825 ve smyčce Obřany Babická.

Co se týče starších typů tramvají na jednotlivých linkách, fotografové a dopravní nadšenci se mohou vydat na linky č. 10 a 11, kde je 98% spojů zajištěno starými tramvajemi ČKD K2; na linky č. 2, 3, 5, 6 a 12, kde je cca polovina spojů zajištěna starými tramvajemi. Ostatní linky jsou obsluhovány pouze nízkopodlažními vozidly.

Změny jsou také u trolejbusových linek. Z důvodu zajištění lepší vazby sídliště Líšeň s uzlem Židenice Stará osada jezdí většina spojů linek č. 25 a 26 závlekem přes tento přestupní uzel a zvýšil se počet spojů až na Vinohrady. Zrušila se tak kratičká linka 27 ze Židenic na Vinohrady. Na fotografii níže je vyfotografovánhistoricky poslední odjezd linky č. 27 z Vinohrad Pálavského náměstí v pondělí 31. srpna v 18.50hod. – kurz 02702 vůz Škoda 21 Tr ev. č. 3007.

2020 08 31@3007@@Pálavské náměstí

U linky č. 37 se vrací v pracovních dnech od 6 do 19h. spoje na prodloužené trase k nemocnici Bohunice. Z důvodu vyšší potřeby kloubových trolejbusů na linkách č. 25, 26 a 37jsou tři dělené služby linky č. 37 vyčleněny na provoz kloubových autobusů – kurzy 03751, 03752 a 03754. Na vybraných kurzech, zpravidla na dělených směnách, z husovické vozovny se pak často objevují místo kloubových vozů trolejbusy Škoda 14 Tr nebo Škoda 21 Tr.

Dne 2. září v ranní přepravní špičce jezdily sólo trolejbusy místo kloubových hned na třech kurzech linek 25 a 26.  Na Mendlově náměstí by vyfotografován vůz Škoda 14 Tr M ev. č. 3270 na lince č. 25 kurzu 02502 a v zastávce Univerzitní Kampus vůz Škoda 14 Tr M ev. č. 3280 na lince č. 25 kurzu 02536.

2020 09 02@3270@@Mendlovo náměstí

2020 09 02@3280@@Univerzitní Kampus

Pro fotografy a dopravní nadšence je určitě vhodné zavítat na linky č. 31 a 33, jezdící z Hlavního nádraží do Šlapanic a Slatiny. Zde je ještě možné vidět až 8 starých trolejbusů Škoda 14 Tr v provozu každý den. Několik se jich pak střídá na linkách č. 34 a 36, dva vozy Škoda 15 Tr M pak na linkách č. 25 a 26. Na dvou autobusových kurzech linky č. 35 pak jezdí starší autobusy Karosa B 931 E.1707 a kurzech pro autobusy linky č. 37 pak Karosy B 961 E.1970.

Dne 2. září hned po sobě na ulici Plachty v Novém Lískovci byly vyfotografovány Karosy B 961E.1970 ev. č. 2371 na lince č. 37 na kurzu 03752 a B931E.1707 ev. č. 7451 na lince č.35 na kurzu 03552.

2020 09 02@2371@2B4 9311@ul. Plachty

2020 09 02@7451@BSE 94 66@ul. Plachty

Více změn se týká autobusových linek. U linky č. 43 jsou zrušeny dílčí spoje do sídliště Sadová a nově zaveden jednotný interval pro celou trasu Královo Pole nádraží – Soběšice. U linky č. 55 je více spojů zkráceno pouze na dílčí trasu Židenice nádraží – Jírova, místo až do Mariánského údolí. Linka č. E56 se trvale krátí na trasu Nemocnice Bohunice – Královo Pole nádraží, již nejede v akademickém školním roce až do Technologického parku. U linky č. 57 je více spojů zkráceno pouze na dílčí trasu Tomkovo nám. – Soběšice, místo až do Útěchova. Jsou zrušeny spoje linky č. 77 vedené do Šlapanic k průmyslovému areálu Evropská, kam nyní zajíždí ve vybrané časy linka č. E76. Vrací se do provozu, koronavirem zrušené, noční rozjezdy autobusových linek před nepracovním dnem v 0.30 a 1.30h. Po prázdninách se také znovu vrátila na Kamenný vrch autobusová linka č. 35.

Dobrou zprávu pro fotografy a dopravní nadšence je, že na linkách č. 40, 50, E50, 52, 54 a 57 je i nadále vyčleněno v pracovní dny více kurzů pro staré autobusy Karosa typů B 931 E.1707 a B 961 E.1970, a to i přes to, že jsou postupně odstavovány a vyřazovány z provozu. 

Na fotografii níže je vyfocena kloubová Karosa B 961 E.1970 ev. č. 2376 dne 2. září na ulici Čtvrtě. Vůz jezdil na lince č. 57 na kurzu 05723, avšak v rámci ranního posílení jel spoj linky č. 25 k nemocnici Bohunice.

2020 09 02@2376@6B4 4392@křižovatka Čtvrtě

Naopak v nepracovní dny jezdily Karosy na denních kurzech naposledy v neděli 30. srpna, jak dokazují fotografie níže, kde stojí na Hlavním nádraží na lince č. X (náhradní doprava za tramvaj při letní výluce v ulici Nové sady) na kurzu 00852 vůz ev. č. 7465 a od nemocnice Bohunice odjíždí na lince č. 50 kurzu 05002 směr Hlavní nádraží vůz ev. č. 2381. Od 1. září už jezdí pouze na kurzech nočních linek. Karosy se také už nepodívají na záložní kurzy na stanovištích v přestupních uzlech po Brně.

2020 08 30@7465@BSH 16 27@Hlavní nádraží

2020 08 30@2381@6B6 6823@Nemocnice Bohunice

Novinkou je také to, že na všech spojích linek (denních i nočních), jezdících za hranice města Brna, jezdí pouze autobusy s pokladnami pro kompletní prodej jízdenek. Doposud tak bylo pouze na vybraných linkách nebo spojích.
Co se týče provozního intervalu, nově začíná o 30 minut dříve večer omezený podvečerní a následně omezený večerní interval. Další změnou je, že v nepracovní dny začnou tramvajové linky č. 1, 4, 8, 9 a 12 jezdit již od 5.00hod. a pojedou na Hlavní nádraží. Vytvoří tak posilový rozjezd v 5.25 a 5.55h., tedy 5m. před pravidelným rozjezdem nočních autobusových linek. Kromě toho jezdí už od 5.00h. i vybrané autobusové linky, které zajištují například návoz zaměstnanců do firem.

idsjmkRegionální autobusové a vlakové linky se vrátily do provozu v plném před korona-virovém rozsahu. Začaly tak jezdit hlavně školní a posilové spoje v pracovní dny. Nejvíce se to týká cestující na lince č. 108 Brno-Znojmo, kam se vrátily desítky zrušených expresních spojů. Jako nová linka č. 545 v Hustopečích se zaintegroval jeden školní spoj v tomto městě. Znovu se vrátila do provozu MHD minibusová linka č. 211 po Bílovicích nad Svitavou, jak zachycuje fotografie níže, kde je na jediném kurzu linky č. 211 – 21102 dne 16. prosince 2019 nasazen při zahajování provozu této linky minibus Dekstra Bus LF 38 ev. č. 7524.

2019 12 16@7524@2BA 4175@Bílovice nad Svitavou, žel. stanice

Aktualizováno 4. 9. 2020 12:45

Jste zde: