V současné době Ostravany velice zajímá návrh změny linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) ve spolupráci se statutárním městem Ostrava a Koordinátorem ODIS (KODIS) navrhl změny v tramvajové dopravě, jelikož poslední větší změny proběhly v roce 2013. Měly by vzniknout tři páteřní tramvajové linky č. 1, 2 a 8 (sídlištní celky Dubina + Hrabůvka, Výškovice + Zábřeh, Poruba). Ve špičce by jezdily v intervalu 3 až 5 minut a mimo špičku a o víkendech každých 10 minut. Tento systém byl pojmenován jako ,,ostravské metro“. Páteřní síť by pak doplnily další navazující tramvajové linky. Další změnou je posílení autobusových linek č. 48 a 78. Těmito změnami by měl zřizovatel DPO, tedy město Ostrava, ušetřit bezmála 50 milionů korun. Navrhnutý model tramvajové dopravy byl vytvořen na základě dat získaných měřením obsaditelnosti spojů. Tímto by se mělo podle DPO eliminovat, že spoje budou přeplněné nebo naopak nevyužívané.
Systém ,,ostravského metra“ čerpal inspiraci z moderních provozů na západě Evropy. Ty spočívají v nejmenším možném počtu linek jedoucích v krátkých intervalech. V Ostravě by tak mělo dojít k redukci linek – nově by mělo být v provozu jedenáct denních a pět nočních linek.
Původně navrhovaný plán sítě tramvajové dopravy - denní provoz. Návrh DPO.