Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Brno nakupuje další trolejbusy Škoda 27 Tr, na linkách nahrazují především vysokopodlažní a neklimatizované vozy

dpmbDo Brna míří další dvacítka nových trolejbusů Škoda 27Tr. Výrobce Škoda Transportation v květnu do komínské vozovny dopravil první vůz, dalších devět bylo dodáno do konce června. Zbývající část dodávky brněnský dopravní podnik očekává ve druhé polovině roku. Za dvacet vozů dopravce zaplatí 239 miliónů korun.

2022 01 10@3655@@ul. Netroufalky
Trolejbus Škoda 27 Tr ev. č. 3655 v ulicích Brna.

„Aby městská hromadná doprava mohla být pro Brňany alternativou pro individuální dopravu auty, musí nabízet dobrou dostupnost všech lokalit, moderní komfortní vozy a přiměřenou cenu. V Brně jednoznačně tato kritéria naplňujeme. Strategickými projekty neustále síť linek rozšiřujeme, jízdné se i přes inflaci už deset let nezdražovalo a zdražovat nebude a stále obnovujeme vozový park našeho dopravního podniku. Dodávka dvacetinových klimatizovaných a nízkopodlažních trolejbusů 27Tr je toho příkladem. Do konce května ještě čekáme nové autobusy SOR NS 12,“ sdělila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Číst dál: Brno nakupuje další trolejbusy Škoda 27 Tr, na linkách nahrazují především vysokopodlažní a...

Dopravní podnik města Brna nakoupí do konce roku 31 klimatizovaných autobusů SOR

dpmbBrňané se mohou těšit na svezení v nových klimatizovaných autobusech. Dopravní podnik města Brna využil opce a nakoupí dalších 31 autobusů SOR NS 12. První čtyři vozy dorazily do Brna v půlce května 2022, zbývající výrobce SOR Libchavy dodá postupně do konce roku. Dvacítka jich po městě jezdí už od roku 2020.

2020 09 11@7694@2BK 7948@Královo pole nádraží
Autobus SOR NS 12 ev. č. 7694 v ulicích Brna.

„Využití rámcové smlouvy z roku 2020 je pro nás v současné době rostoucích cen velmi výhodné. Vozy nakoupíme za cenu, kterou jsme vysoutěžili před dvěma lety, tedy za 4,95 miliónu korun za kus,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Celková částka za dodávku 31 vozů je necelých 154 miliónů korun.

Číst dál: Dopravní podnik města Brna nakoupí do konce roku 31 klimatizovaných autobusů SOR

Počátky vodíkového pohonu v Ostravě

dpoV Ostravě cestující dobře znají autobusy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG), taktéž provoz elektrobusů se nadále rozšiřuje dodávkou 24 nových elektrobusů. U DPO však dostala zelenou i další alternativní paliva. Dnes se zaměříme na vodíkový pohon.

Vodik
Vizualizace: DPO.

Číst dál: Počátky vodíkového pohonu v Ostravě

Nudíte se? Kupte si autobus!

dpo

Pokud jste si přáli mít vlastní autobus, opět se vám naskýtá jedna možnost – Dopravní podnik Ostrava (dále DPO) v aktualizované nabídce na webových stránkách nabízí vedle pracovních strojů a osobních automobilů k prodeji také Karosu B 952 E ev. č. 9213, která poslední roky sloužila pro výcvik nových řidičů. Vůz původního čísla 6554 z roku 2006 je k mání za minimální cenu 30 tisíc včetně DPH. Lhůta pro podávání nabídek je do 3. června.

Při předchozích výprodejích byly předmětem úspěšného prodeje hlavně polské autobusy Solaris. Úspěšný byl prodej trojice krátkých Solarisů ev. č. 7738, 7739 a 7740 z listopadové prodejní nabídky. Ty v březnu 2021 odkoupila pracovní agentura Recra Moravia za nejnižší možnou cenu 236 900 korun bez DPH za kus. V České republice ale nakonec nezůstaly, v dubnu totiž byly odprodány dopravní firmě Kłosok z polského města Żory. Dopravce se se svým vozovým parkem podílí na zajištění dopravní obslužnosti v celkem šesti polských městech, kromě čtyř měst Slezského vojvodství, která jsou nedaleko Ostravy (Wodzisław Śląski, Rybnik, Pszczyna, Zabrze) má pobočky také ve Wrocławi a dolnoslezském Dzierżoniówě.

Podařilo se prodat také všechny nabízené patnáctimetrové Solarisy (o jejich konci v Ostravě jsme psali zde). Všech deset vozů určených na prodej (ev. č. 7620–7629) odkoupila pražská společnost Truck Centre, která se je snaží prodat dále – nejprve za ně chtěla mezi 320 a 370 tisíci, po nezájmu zlevnila na současných 250–300 tisíc korun bez DPH za jeden kus.

V zatím poslední ryze autobusové výprodeji DPO z března letošního roku byly zařazeny vozy, které se nepodařilo prodat při předchozích pokusech a prodávající šel výrazně s cenou dolů. Mezi celkem 20 vozy byla půl na půl zastoupena česká a polská produkce. Z Vysokého Mýta to byla desítka čerstvě odstavených autobusů Irisbus Citelis 12 M (jejich konec v ostravských ulicích jsme čtenářům přiblížili zde), ze závodu Solarisu v polském Bolechowě to bylo osm dvanáctimetrových vozů Solaris Urbino 12 a dvojice kloubových autobusů Solaris Urbino 18. Všechny vozy splňují emisní normu Euro 5.

Číst dál: Nudíte se? Kupte si autobus!

Bude se v Ostravě rozšiřovat tramvaj?

Tramvaj je bezpochyby moderní a ekologickou páteřní dopravou města. Nyní se v Ostravě otevřela možnost její prodloužení…

Vizualizace Duha (DPO)
Vizualizace DPO nové tramvajové trati v Ostravě Porubě u zastávky Duha z prezentace Chytrá a přátelská doprava pro Ostravu.

Nastalo období příprav dalšího období čerpání dotací z evropských fondů pro zlepšování životní úrovně občanů ČR. Jedním z projektů, na který jsou již připraveny finance z Ministerstva dopravy a na který je možné čerpat také evropské peníze, je výstavba nové tramvajové trati na sídliště v Ostravě - Porubě. Zbývá jen, aby se obyvatelé dotčené oblasti měli aktivní zájem o realizaci. Pojďme si společně projít podrobnosti této zajímavé dopravní stavby.

Číst dál: Bude se v Ostravě rozšiřovat tramvaj?

Výběr dopravce

Nové fotografie

září 2022
Po 5121926
Út 6132027
St 7142128
Čt18152229
29162330
So3101724 
Ne4111825 
Jste zde: