Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Najde Považská Bystrica provozovatele MHD? Ve hře je i založení vlastního DP

povazska bystrica znakNa podzim tohoto roku končí v Považské Bystrici na západě Slovenska smlouva města s firmou MDS a.s. na zajišťování městské hromadné dopravy, která byla uzavřena na 18 měsíců. „Soutěž jsme vyhlásili ještě koncem roku 2019 v Evropském věstníku, kdy jsme dospěli k závěru, že jinak než soutěží se věci řešit nedají,“ uvedl zástupce primátora města Peter Máťoš, který je pověřený řešením městské hromadné dopravy v Považské Bystrici. „Když už v minulosti byly s touto soutěží velké problémy, obrátili jsme se na právnickou kancelář Ĺubomíra Fogaše, aby připravil smlouvu. Zároveň je celá soutěž v gesci veřejného zadavatele. Chtěli jsme, aby proběhla absolutně korektně a transparentně, abychom nebyli nějakým způsobem zainteresovaní, nakolik město je spolumajitelem MDS.“

2017 06 09@@PB 263CL@poblíž obce Podvažie
Poslední nově dodávané městské nízkopodlažní autobusy v Považské Bystrici jsou z produkce Iveca, konkrétně se jedná o model Iveco Urbanway 12 M.

MDSPovazskaBystricaSpolečnost MDS a.s., Považska Bystrica (dále jen MDS a.s.), která aktuálně poskytuje MHD v Považské Bystrici, vznikla v roce 2006. Velmi mylně si veřejnost myslí, že tento podnik je v režii města, avšak město má pouhý 34% podíl, zbylých 66 % je v režii soukromého sektoru.

V současnosti má město se společností MDS a.s., uzavřenou koncesní smlouvu, která jim však silně nevyhovuje. „Protože nám v tu chvíli legislativa jinou možnost neumožňovala, rozhodli jsme se v minulosti pro koncesní smlouvu. Ta se však ukázala jako absolutně nevýhodná, a to jak pro město, tak pro MDS a.s.. Rozhodli jsme se tedy vrátit k původnímu návrhu smlouvy o veřejném zájmu. Příprava sice trvala déle, ale chtěli jsme se vyhnout tomu, že se do soutěže nikdo nepřihlásí, jako se to stalo jinde. Příkladně v Trnavě nebo v Žilinském kraji, kde se stali rukojmími dopravců“ prohlásil primátor Karol Janas. „Tím, že soutěžíme, chceme, aby městská doprava byla ve veřejném zájmu. Současná koncesní smlouva dostává dopravce do pozice, že musí přepravit určitý počet lidí, jinak má riziko ztráty, a tak logicky nechce vykonávat spoje, kde jezdí málo lidí, jako například do Milochova, Podvážie a podobně,“ doplnil ho P. Máťoš.

Současná smlouva na poskytování služeb od MDS má nasmlouvaných 881 000 kilometrů, ale díky úpravám, které město i dopravce vyhodnotili jako potřebné, došlo k navýšení na 900 000 kilometrů. V nové smlouvě chce město nastavit 5% flexibilitu najetých kilometrů ročně. Tohle číslo jednak chrání dopravce, aby město nemohlo zničehonic požadovat například o 40 % spojů méně. Je to však důležité i z hlediska ochrany městských financí, aby dopravce musel respektovat rozpočet, který na poskytování MHD schvalují radní města.

2015 09 28@@PB 833AZ@Ul. M. Benku IV. (otoč)
Kloubové autobusy Karosa B 961 E patřily k Považske Bystrici. Celkem MDS a.s. provozovala 6 ks těchto kloubových autobusů. Nyní v provozním stavu nemá žádný vůz. Kloubové autobusy na linkách MHD rozhodně chybí, hlavně na linkách vedoucí na největší sídliště Rozkvet.

Výši cestovného mají v rukou plně městští zastupitelé. Pokud by se tak rozhodli, může být MHD zcela zadarmo, avšak upozorňují na to, že náklady by se mohly zvednout, ze 1,2 mil € až na 2,0 mil €, což by znamenalo podstatně menší investice do jiných sektorů v rámci města. Na cestovném se předpokládá při současných cenách vybrat 800 000 €, zbytek nákladů musí město doplatit ze svého. V případě cestování zdarma, by mzdy řidičů, nákupy nových vozidel, pohonné hmoty, opravy a celé zabezpečení MHD muselo město kompletně zaplatit samo, tedy z daní Považskobystričanů. Proto si oni sami musí rozhodnout, jestli tyto prostředky půjdou do MHD, nebo do investic do zlepšení jiných sektorů v rámci města, jako jsou školy, cesty nebo jiné poskytované služby. Primátor zdůraznil, že na tohle téma se vůbec nebrání veřejné diskuzi. „Městská hromadná doprava je důležitý nástroj pomoci studentům, dětem, seniorům nebo zdravotně postiženým, využívají ji i pracující, je proto maximálně potřebné ji zachovat v co největším možném měřítku. Rozhodnout však o míře doplatku z městského rozpočtu musí zastupitelé. Stát ani nikdo jiný nám na ni nepřispívá jediným centem. Je proto potřebné najít takový model, který bude kompromisem a uspokojením potřeb všech obyvatel, nejen těch, co MHD využívají, ale i těch, co ji nevyužívají, protože provoz MHD jde z daní všech,“ řekl primátor.

Co se týče přepravních kapacit a dopravní obslužnosti, MDS a.s.a město dlouhodobě spolupracují se slovenskými kapacitami v oboru. Konkrétně jde o vědecké pracovníky technických univerzit, nejvíce pak Výzkumného ústavu dopravy v Žilině, který sestavil původní projekt dopravní obslužnosti.

Po internetu kolují nepravdivé, a hlavně nekompetentní informace o ceně celé zakázky. Je nutné toto uvést na pravou míru, že v případě připravované smlouvy na veřejnou dopravu radnice zvolila způsob opce. „Je to z toho důvodu, aby po uplynutí deseti let nezůstalo město v patové situaci bez dopravce. Po jejich uplynutí, město může, ale nemusí, smlouvu prodloužit o dalších 5 let, nebo vytvořit soutěž novou. Celková odhadovaná hodnota zakázky je 30 574 500 € bez DPH, protože v případě opce se musí počítat i samotná opce, i když se nemusí využít. Proto je tam započítaných i těch možných 5 let navíc, takže ročně to vychází na 2 038 300 € bez DPH. Celá tato diskuze je však zcela nesmyslná, protože cenu určí až veřejná soutěž a vítězná nabídka,“ ozřejmil skutečnost zástupce primátora Máťoš.

2015 09 28@@PB 838AZ@Autobusové nastupište
Autobusy Karosa B 952 E jsou v ulicích Považské Bystrice stále hojně využívány.

Připomeňme, že MDS a.s. není městským podnikem. „Co se týče celé téhle soutěže, uvědomujeme si, že mnohé samosprávy i po o hodně delším přípravném období dopadly tak, že se jim nakonec nikdo nepřihlásil. Případně nabídl podstatně vyšší cenu za provoz, než byla v soutěžních podkladech. Nic proto nenecháváme náhodě a začali jsme jednat se současným majitelem MDS a.s. o podmínkách, za jakých bychom MHD převzali pod město. Tím pádem by nám to rozvázalo ruce, protože tím, že máme jen 34 %, jsme ve velké nevýhodě. Naše rozhodovací právo v MDS je nulové. Pokud bychom MHD provozovali sami, mohli bychom flexibilně a pružně pracovat s jízdními řády i s dopravní obslužností,“ zdůraznil primátor. Radnice tedy uvažuje o zřízení vlastní společnosti, s prozatím pracovním názvem Dopravný podnik mesta Považská Bystrica (DPMPB), která by byla ve 100% vlastnictví města, což je z hlediska požadavků občanů nejvhodnější řešení. „Momentálně probíhají jednání, je to pro nás velmi důležitý záchytný bod, protože soutěž sice běží, ale máme před sebou další možnost. Pokud by soutěž dopadla špatně, případně se nikdo nepřihlásil nebo by byla dohoda se současným majitelem pro město výhodnější, máme možnost MHD převzít pod sebe. Zatím je soutěž vyhlášená a uvidíme, jak dopadne,“ dodal na závěr Karol Janas.

Zdroj: Město Považská Bystrica

Aktualizováno 15. 6. 2020 22:04

Mestská dopravná spoločnosť a.s., Považská Bystrica

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Jste zde: