V pondělí 1. července spustila Arriva kurz pro 11 strojvedoucích a pro dalších 20 chystá kurz v září. Do změny jízdních řádů, tedy do data, odkdy začne Arriva obsluhovat čtyři rychlíkové linky pro Ministerstvo dopravy nebo regionální spojení ve Zlínském a Libereckém kraji, zbývá ještě více než pět měsíců a už teď se k Arrivě přihlásilo téměř 90 strojvedoucích. Ty váhající chce přesvědčit při prezentačních jízdách do regionů.
„Do Arrivy lákáme zkušené strojvedoucí s praxí. Ti si u nás mohou přijít také na nejvíce peněz a k tomu dostanou i patnáctitisícový náborový příspěvek. Pracujeme ale i s úplnými nováčky, ze kterých si strojvedoucí sami vychováme. Na začátku prázdnin jsme zahájili kurz, do kterého chodí jedenáct našich budoucích kolegů, a v září se rozjede kurz pro dalších dvacet. Už během kurzu dostávají uchazeči plat, jako kdyby chodili do práce,“ vysvětluje Jiří Nálevka, ředitel společnosti Arriva vlaky.
Prezentační jízdy
Řadu lidí práce na železnici láká, pro některé to může být i splněný sen. Od 11. do 22. července vyráží Arriva se svými vlaky na prezentační jízdy, kde se může každý zájemce o práci na palubě vlaků nezávazně informovat anebo se rovnou přihlásit a zahájit tak namístě pracovní pohovor. To se týká také již zkušených strojvedoucích. „Často od zkušených strojvedoucích slyšíme, že by u nás rádi pracovali, už proto, že nabízíme velmi solidní peníze i nástupy kousek od domova, ale zároveň je kolegové z jejich současné práce od přechodu k jinému dopravci zrazují, že by se zaprodali. Budu upřímná – ať má strojvedoucí modré, žluté, nebo černé srdce, rádi ho přivítáme v Arrivě a vytvoříme mu u nás příjemné podmínky, aby se tu cítil dobře a měl zároveň čas i na svůj osobní život,“ říká personální ředitelka Arrivy Lucia Kunešová. Kdy a do kterých míst se tedy mohou zájemci o práci přijít podívat?
- 11. 7. 2019 – Staré Město, Uherské Hradiště, Uherský Brod, Luhačovice a zpět
- 12. 7. 2019 – Vsetín, Val. Meziříčí, Rožnov p. R. a zpět
- 18. 7. 2019 – Praha, Nymburk, Doksy, Česká Lípa, Rumburk a zpět
- 19. 7. 2019 – Praha, Stará Paka, Turnov, Liberec a zpět
- 20. 7. 2019 – Liberec, Tanvald a zpět
- 21. 7. 2019 – Praha, Kladno, Rakovník, Beroun, Praha
- 26. 7. 2019 – Praha, Příbram, Písek, České Budějovice a zpět
Platové a další podmínky strojvedoucích
Délka praxe (roky) | |||
Celkový hrubý příjem včetně příplatků bez přesčasů | 0-1 | 2-5 | 6 a více |
Celkový hrubý příjem | 42 443,00 Kč | 46 960,00 Kč | 50 740,00 Kč |
Příklad výpočtu čisté mzdy | |||
informativně: čistá mzda se slevou na dani za dvě děti | 34 193,00 Kč | 37 297,00 Kč | 39 911,00 Kč |
informativně: stravné | 1 560,00 Kč | 1 560,000 Kč | 1 560,00 Kč |
informativně: částka k výplatě | 35 753,00 Kč | 38 857,00 Kč | 41 471,00 Kč |
Tabulka: ARRIVA vlaky – mzdové ohodnocení strojvedoucích od října 2019
Strojvedoucí k platu získají také další benefity. Mohou ocenit měsíční příspěvek na penzijní připojištění ve výši 1 000 korun a další tisícikorunu měsíčně na benefitní systém. Ta může být v podobě například vstupenek do sportovních zařízení, na kulturní události nebo jako slevové kupony do restaurací, na dovolené, jazykové kurzy, stravenky atd.
Stevard nevaří jen kávu
Jedním ze standardů ve vlacích Arrivy je stevard. Je stejně nepostradatelný jako strojvedoucí. Pečuje totiž o pohodlí cestujících, ale také na palubě vlaku prodává jízdenky nebo pomáhá v nečekaných situacích. Budoucím stevardům Arriva nabízí měsíční plat skoro 30 tisíc korun a také příspěvek na penzijní připojištění i benefitní systém. Pozice je vhodná i pro ty, kteří končí školu. „Líbí se mi plánování směn a taky uniforma, kvůli které se za mnou kluci otáčí,“ říká s úsměvem jedna ze stevardek Arrivy Hana Červená, kterou dnes potkávají cestující v expresech Arrivy z Prahy přes Slovácko do Nitry nebo na městské lince S49 v Praze a okolí. Šéf stevardů Arrivy Tomáš Vrba doplňuje: „Práce je to úžasně pestrá, každá cesta je jiná, to mě nabíjí. Vlak a vše okolo něj je mým koníčkem, chodím do práce s nadšením, a navíc si neodnáším žádné problémy ani starosti domů.“
Tři otázky pro budoucí strojvedoucí Kamilu Zamyslickou
Proč jste se rozhodla pro práci strojvedoucí?
Líbí se mi to, přitahujete mě to. K vlakům jsem jako malá žádný velký vztah neměla, ale později, poté, co jsem pracovala téměř dva roky jako vlaková stevardka, jsem se pro tuhle práci nadchla a rozhodla jsem se, že projdu kurzem na získání licence strojvedoucího.
Na co se těšíte nejvíce?
Teď se nejvíc těším, až úspěšně složím závěrečnou zkoušku, ale hned na dalším místě je ten pocit svobody a možnosti procestovat celou republiku z pohledu strojvedoucího.
Myslíte si, že mají dráhy mladým lidem co nabídnout?
Ano, myslím si, že práce na dráze je zajímavá i pro mladé lidi. To vidím na lidech, kteří chodí se mnou do kurzu. Někdo tu práci přeci jen musí dělat, aby nabral zkušenosti a mohl je zase předávat dál.
Zdroj: Arriva Transport Česká republika