Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ostravská tramvaj Stadler zahájila provoz s cestujícími

dpoPondělí 13. srpna 2018, sedmá hodina ranní, smyčka Martinov. Jindy poklidná nástupní zastávka linky č. 4 tento den nezvykle žije. Důvod zvýšeného zájmu běžný cestující spatří - pokud prohlédne přes řadu fotografů a zástupců Dopravního podniku Ostrava (dále DPO) - stát ve smyčce. Je jím nová ostravská tramvaj Stadler Tango NF2, která zanedlouho v nástupní zastávce nabere své první cestující vůbec.

2018 08 13@1701@@Výstaviště
Tramvaj Stadler Tango NF2 ev. č. 1701 odbavuje cestující na zastávce Výstaviště.

Zkušební provoz s cestujícími je jedním z posledních kroků, které jsou nezbytné pro schválení tohoto nového typu u Dražního úřadu ČR a pro získání homologace pro evropské trhy. Předchozí měsíce byly již úspěšně absolvovány zkušební jízdy bez zátěže a s neživou zátěží.

Své premiérové vypravení do provozu s cestujícími nová tramvaj s ev. č. 1701 zahájila v pondělí 13. sprna na kurzu 4/105-205 s odjezdem v 7:08 z Martinova. Kromě novinářů a zástupců DPO byly na první jízdě přítomny i hostesky, které cestujícím rozdávaly balonky a čokoládky s motivem společnosti Stadler.

13.8.2018   Čokoláda Stadler
Čokoláda s motivem společnosti Stadler.

A jaké jsou první dojmy z jízdy touto novou tramvají? Zvlášť v současném teplotně nadprůměrném období je velkou výhodou celovozová klimatizace - připomeňme, že se jedná o první klimatizovanou tramvaj v Ostravě. Nicméně při vyšších rychlostech tramvaj dost "cuká a háže" (podobně jako tramvaje typu ČKD T6), což snižuje komfort a požitek z jízdy. Po konzultaci jsme ovšem zjistili, že jde o vlastnost prvního vozidla a že další z již osmi dodaných tramvají mají jiné tlumiče, přičemž tento první kus na výměnu tlumičů teprve čeká. Z pohledu řidiče pak není úplně ideálně umístěno právě zpětné zrcátko, řidič vozu musí otočit hlavu téměř do pravého úhlu, což jistě není tolik příjemné, a navíc tím trpí krční páteř. Také ovládací panel má nevhodné uspořádání a na dnešní dobu je také poněkud zastaralý. Jako u každého nového typu lze i u tohoto očekávat další drobné nedostatky, které se v průběhu provozu odstraní.

2018 08 13@1701@@Kunčičky kostel
Tramvaj Stadler Tango NF2 ev. č. 1701 byla vyfotografována při obsluze zastávky Kunčičky kostel.

V souvislosti s tímto prvním výjezdem s cestujícími se objevily další dohady, jak je to s konstrukcí zastávky Stodolní, která od doby rekonstrukce čeká na úpravu podle specifikací DPO. Kvůli výšky hrany nástupiště nad temenem kolejnice je totiž v reklamačním řízení. Stadler se s cestujícími zatím na tuto zastávku nevydá, protože chybí bezpečná mezera mezi vozidlem a zastávkou. Současný stav tlačí na dodavatele, aby zastávku urychleně opravil, k čemuž se od spuštění provozu po rekonstrukci stále neměl.

2018 08 14@1701@@Martinov
Tramvaj Stadler Tango NF2 ev. č. 1701 byla vyfotografována při odjezdu ze smyčky Martinov.

Samotnou tramvaj od začátku provází oba druhy kampaní, jednak silně pozitivní z dílny tiskového oddělení DPO a její nové mluvčí, a pak také negativní, která nemá hlavní propagátory, ale podle našich odhadů jde o podobnou skupinu lidí, jako jsou odpůrci výstavby nové trati na VIII. obvod. v Porubě. Nyní, když je tramvaj v provozu, se však mohou obě skupiny přesvědčit o skutečných kvalitách či nekvalitách výrobku. Na definitivní soudy je však prozatím příliš brzy, neboť každý typ má své "mouchy" a dětské nemoci, které se po čase v provozu většinou odstraní.

2018 08 13@1701@@Pracoviště řidiče
Pracoviště řidiče tramvaje Stadler Tango NF2 ev. č. 1701.

 

1701 - 13.8.2...
1701 - 14.8.2...
1701 - 13.8.2...
1701 - 14.8.2...

Tramvaj Stadler Tango NF2 ev. č. 1701.

Dne 26. října 2018 schválil Drážní úřad první zahraniční tramvaj v ČR Stadler Tango NF2 jako typ. Zkušební provoz tedy byl ukončen a nová ostravská tramvaj bude již nasazována do běžného provozu. V současné době DPO již disponuje 21 vozidly tohoto typu, zbývá tedy dodat ještě 19 těchto tramvají.

 

Tramvaje Stadler již v běžném provozu
V minulém měsíci byly uvedeny do běžného provozu nové tramvaje Stadler Tango NF2, po dokončených zkouškách již mají homologaci Drážního úřadu pro přepravu cestujících, takže se na trať mohly vypravit všechna již dodaná vozidla.

První reakce jsou, jak bývá zvykem emotivní a nespokojenci jsou slyšet nad souhlasící a mlčící většinou. Není překvapením, že vozidla unikátně navržená podle ostravských požadavků, vyrobená a dodaná v rekordním čase mají některé dětské nemoci jako každý podobný výrobek.

Objevují se řidiči nespokojení s ergonomií a projevují se různé softwarové nedostatky. Některé cestující také rozrušilo selhání vozidla v provozu, když zavolanému technikovi chyběl v servisní sadě speciální klíč. Nebo také vadí cestujícím nepříjemné houpání během jízdy a při zastavení tramvaje. Všechny zmíněné závady jsou sice nepříjemné, nicméně u tak komplikovaného výrobku jako drážní vozidlo pochopitelné. Nyní je na provozovateli, aby společně s výrobcem tyto i jiné dětské nemoci odstranil co nejrychleji ke spokojenosti cestujících i personálu. Občané, kteří jsou nespokojení s přijíždějícím vozidlem natolik, že jej nechtějí použít nezbývá než doporučit, aby počkali na další spoj.

Nové tramvaje přinesly po delší době zvýšení komfortu cestujících a dorovnání technologického dluhu, kterým současný vozový park trpí. Později bude zajímavé mít možnost porovnat mezi sebou tramvaje od firmy Stadler a obdobné, avšak dražší výrobky firmy Škoda Transportation, které se po roce 2020 v Ostravě vedle sebe objeví na kolejích.

Další související články s novou tramvají Stadler Tango NF2 na našem webu: Nová ostravská tramvaj vyjela na koleje neoprávněněDopravní podnik Ostrava se chystá nakoupit nové tramvaje a autobusy

Aktualizováno 18. 11. 2018 12:31

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Jste zde: