Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik hl. m. Prahy zavedl po 46 letech pravidelnou trolejbusovou linku

DPP2Od začátku července se mohou cestující pražské MHD svést na v pravidelném provozu trolejbusovou linkou č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Na lince bude nasazen parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazalo na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak má Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku.

2018 05 28@9506@@Garáže Klíčov
Oba zapůjčené parciální trolejbusy SOR vyfotografované v garážích Klíčov, přesněji vlevo Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 a vpravo SOR TNB 12 ev. č. 9505, který již byl vrácen do Brna.

Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů.

„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30 Tr SOR jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy.

2018 05 03@9506@@Palmovka (1)
Parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 vyfotografovaný na konečné zastávce Palmovka.

Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže.

„Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP.

2018 05 28@9506@@Garáže Klíčov (1)
Oba zapůjčené parciální trolejbusy SOR vyfotografované před garážemi Klíčov, přesněji vlevo Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 a vpravo SOR TNB 12 ev. č. 9505, který již byl vrácen do Brna.

DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel.

Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Článek o zkušebním provozu parciálních trolejbusů v Praze.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s.

Dopravní podnik hlavního města Prahy a.s.

Nové fotografie

únor 2019
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
181522 
So291623 
Ne3101724 

Probíhající výluky

Poslední příspěvky:
  13.2.2019 20:00
Autobus SOR CNG 12 ev. č. 62-1102, dopravce Transdev Morava a.s. Vůz odbavuje cestující na zastávce Svinov mosty d.z. (13.2.2019) Foto: Martin Plačko

  11.2.2019 14:42
Momentka z Mostu a Litvínova. Tramvaj Škoda - Inekon LTM 10.08 (Astra) ev. č. 202, dopravce Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova a.s. pauzuje na konečné zastávce Litvínov, Citadela. (9.2.2019)

  9.2.2019 19:11
Fotogalerie - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  27.1.2019 17:21
Video zachycující tramvaj typu EVO1 ev. č. 214, dopravce Dopravní podnik města Olomouce a.s. Vůz obsloužil zastávku Hlavní nádraží. (27.1.2019)
  26.1.2019 18:58
Naši redaktoři dnes v Ostravě u zastávky Obchodní centrum zastihli kloubovou tramvaj K2R.P, která na počátku listopadu 2018 slavnostně ukončovala provoz svého typu v ostravských ulicích a symbolicky předávala štafetu novým vozům Stadler Tango NF2. Vůz původního ev. č. 802 však již - jak můžete shlédnout ve videu - nese nové číselné označení 8210. Číselná řada začínající 8xxx patří v Ostravě dlouhodobě služebním vozům, konkrétně v číselné řadě 82xx jsou vozy 8201 (cvičný vůz), 8204 (brousící vůz) a 8208 (měřící vůz). Jaký je důvod přeznačení a případně další osud vozu prozatím nevíme, nicméně budeme se snažit tyto informace co nejdříve zjistit. Připomeňme, že druhý z vozů K2R.P ev. č. 803 se má dostat do sbírek historických vozidel Dopravního podniku Ostrava.
  26.1.2019 07:36
Nehoda Stadleru ve vozovně Poruba. Foto: Adam Bakowski

Jste zde: