Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik hl. m. Prahy zavedl po 46 letech pravidelnou trolejbusovou linku

DPP2Od začátku července se mohou cestující pražské MHD svést na v pravidelném provozu trolejbusovou linkou č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Na lince bude nasazen parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazalo na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak má Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku.

2018 05 28@9506@@Garáže Klíčov
Oba zapůjčené parciální trolejbusy SOR vyfotografované v garážích Klíčov, přesněji vlevo Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 a vpravo SOR TNB 12 ev. č. 9505, který již byl vrácen do Brna.

Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů.

„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30 Tr SOR jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy.

2018 05 03@9506@@Palmovka (1)
Parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 vyfotografovaný na konečné zastávce Palmovka.

Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže.

„Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP.

2018 05 28@9506@@Garáže Klíčov (1)
Oba zapůjčené parciální trolejbusy SOR vyfotografované před garážemi Klíčov, přesněji vlevo Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 a vpravo SOR TNB 12 ev. č. 9505, který již byl vrácen do Brna.

DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel.

Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Článek o zkušebním provozu parciálních trolejbusů v Praze.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s.

Dopravní podnik hlavního města Prahy a.s.

Nové fotografie

září 2018
Po 3101724
Út 4111825
St 5121926
Čt 6132027
 7142128
So18152229
Ne29162330
Poslední příspěvky:
  21.9.2018 17:36
Dnes poprvé zasáhl do provozu na dělenou směnu 21/5 elektrobus Ekova Electron 12 (ev. č. 5007), dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. Vůz odjel ranní část směny bez problému, ovšem odpolední část nedokončil a hned po prvním kole byl nahrazen dalším autobusem. Baterie by neměli klesnout pod 30 %, vůz na odpolední díl směny byl nabit na 70 %, při použití klimatizace kapacita baterie velice rychle klesla. Myslíme si, že baterie by se neměla až takto rapidně vybíjet.

  19.9.2018 12:54
Železnice uprostřed přistávací plochy. Letištěm na Novém Zélandu projíždí několikrát denně vlak

>> Přejít na odkaz

  15.9.2018 19:38
Připravujeme pro Vás články o dodání nového typu tramvaje EVO1 do Olomouce, článek o Dni otevřených dveří v Dopravném podniku mesta Žiliny s.r.o. a také další aktualizace článků. Bohužel jen čas je proti nám :( Děkujeme za vaši důvěru v náš web. Tým MHD Živě.
  15.9.2018 11:07
Jelikož to máme za humny, vypravili jsme se pro Vás na Den otevřených dveří do Dopravného podniku mesta Žiliny. V nejbližší době se tedy můžete těšit na malý článek na našem webu. Foto: Martin Plačko

  15.9.2018 09:19
Tramvaje, dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. odstavené před vozovnou Moravská Ostrava (Vozovna Křivá). (30.5.2018) Foto: Martin Plačko

  14.9.2018 10:09
A kdo to má do Králova Dvora daleko může tuto sobotu navštívit Den otevřených dveří v Teplicích.

  14.9.2018 09:38
Pokud nemáte tip na zítřejší den, tak navštivte Den otevřených dveří v Arriva Střední Čechy v Králově Dvoře.

Jste zde: