Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik hl. m. Prahy zavedl po 46 letech pravidelnou trolejbusovou linku

DPP2Od začátku července se mohou cestující pražské MHD svést na v pravidelném provozu trolejbusovou linkou č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Na lince bude nasazen parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazalo na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak má Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku.

2018 05 28@9506@@Garáže Klíčov
Oba zapůjčené parciální trolejbusy SOR vyfotografované v garážích Klíčov, přesněji vlevo Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 a vpravo SOR TNB 12 ev. č. 9505, který již byl vrácen do Brna.

Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů.

„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30 Tr SOR jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy.

2018 05 03@9506@@Palmovka (1)
Parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 vyfotografovaný na konečné zastávce Palmovka.

Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže.

„Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP.

2018 05 28@9506@@Garáže Klíčov (1)
Oba zapůjčené parciální trolejbusy SOR vyfotografované před garážemi Klíčov, přesněji vlevo Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 a vpravo SOR TNB 12 ev. č. 9505, který již byl vrácen do Brna.

DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel.

Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Článek o zkušebním provozu parciálních trolejbusů v Praze.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s.

Dopravní podnik hlavního města Prahy a.s.

Nové fotografie

listopad 2018
Po 5121926
Út 6132027
St 7142128
Čt18152229
29162330
So3101724 
Ne4111825 
Poslední příspěvky:
  12.11.2018 14:37
Od 9.12.2018 bude zajišťovat veřejnou autobusovou dopravu v oblasti Novojíčinsko východ dopravce ČSAD Vsetín a.s. K tomuto účelu dopravce nakoupil nové autobusy Iveco Crossway LE 12 LINE Natural Power, Scania Citywide také s pohonem na CNG, ale největší flotilu celkem přes 50 vozu nakoupil autobusy značky Setra S 415 LE business (foto viz. níže). (9.11.2018) Foto: Martin Plačko

  11.11.2018 02:03
Martin Plačko za volantem svého historického autobusu Karosa B 731.1667 ev. č. 127 ex. Městský dopravní podnik Opava a.s. Vůz jezdil při Dni otevřených dveří v MDPO v trase Divadlo-Milostovice. Fotografie byla pořízena mezi Opavou a Opavou-Zlatníky. Foto: David Štěrba

  10.11.2018 10:18
Jakub Malinič za volantem historické Karosy B 731 na dni otevřených dveří v Městském dopravním podniku Opava a.s.

  9.11.2018 23:04
Již dnes na DOD v Opavě snad technika nezklame ikdyž stát se může cokoliv :/ proto jsme v poslední době nevěnovali našemu webu tolik času snad nám to prominete a zítra se svezete také našim autobusem :)

  5.11.2018 07:18
Trolejbus Škoda 14 Tr M (ev. č. 76), dopravce Městský dopravní podnik Opava a.s. Vůz odbavuje nástupní zastávku Globus. (2.11.2018) Foto: Martin Plačko

  4.11.2018 06:35
Do Opavy se vrátí autobus Karosa B 731

>> Přejít na odkaz

  4.11.2018 05:43
Nejmodernější dopravní podnik v ČR a nechá jezdit posprejovanou tramvaj. Zajisté ten, kdo to udělal tak ten asi není v pořádku, ale ptáme se to DPO nemá žádné záložní vozy? Vypadá to jak nějaký podprůměrný podnik na východě....kde je již možno cokoliv...

  2.11.2018 13:49
Dnes naposledy se můžete v Ostravě v pravidelném provozu svézt tramvají typu K2. Etapa trvající od jara 1967 po 51 letech končí. Jeden ze dvou posledních zástupců tohoto typu (a zároveň nejstarších tramvajových vozů v Ostravě vůbec) se ve 14:08 vydal na odpolední část kurzu 6/405... Oficiální rozloučení s "ká-dvojkami" a symbolické předání štafety novým vozům Stadler proběhne již zítra (sobota 3.11.) od 11 hodin před vjezdem do Ústředních dílen v Martinově. Brzy se na našem webu můžete také těšit na článek o těchto vozech, který připomene éru jejich provozu v Ostravě.

  31.10.2018 19:53
Jedna mobilovka z Tesca v Ostravě-Hrabové s jedním nejnovějších ostravských kloubových autobusů Solaris Urbino 18 CNG IV. generace ev. č. 7871. Foto: Martin Plačko

  31.10.2018 11:02
Připravujeme pro Vás delší článek o mezinárodním dopravním veletrhu TransExpo Kielce 2018. Snad vše stihneme do soboty uveřejnit na našem webu. Navnadíme Vás alespoň fotografii venkovní expozice společnosti EvoBus, v popředí s autobuse Mercedes-Benz Citaro, které získalo ocenění Bus of the Year 2019. (23.10.2018)

Jste zde: