Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik hl. m. Prahy zavedl po 46 letech pravidelnou trolejbusovou linku

DPP2Od začátku července se mohou cestující pražské MHD svést na v pravidelném provozu trolejbusovou linkou č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Na lince bude nasazen parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazalo na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak má Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku.

2018 05 28@9506@@Garáže Klíčov
Oba zapůjčené parciální trolejbusy SOR vyfotografované v garážích Klíčov, přesněji vlevo Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 a vpravo SOR TNB 12 ev. č. 9505, který již byl vrácen do Brna.

Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů.

„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30 Tr SOR jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy.

2018 05 03@9506@@Palmovka (1)
Parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 vyfotografovaný na konečné zastávce Palmovka.

Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže.

„Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP.

2018 05 28@9506@@Garáže Klíčov (1)
Oba zapůjčené parciální trolejbusy SOR vyfotografované před garážemi Klíčov, přesněji vlevo Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506 a vpravo SOR TNB 12 ev. č. 9505, který již byl vrácen do Brna.

DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel.

Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Článek o zkušebním provozu parciálních trolejbusů v Praze.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s.

Dopravní podnik hlavního města Prahy a.s.

Nové fotografie

červenec 2018
Po 29162330
Út 310172431
St 4111825 
Čt 5121926 
 6132027 
So 7142128 
Ne18152229 
Poslední příspěvky:
  19.7.2018 07:10
Avizované tramvajové posily behěm hudebního festivalu Colours of Ostrava v podobě třivozových souprav. Souprava byla vyfotografována na zastávce Dolní Vítkovice Hlubina. Foto: @Honza Orálek

  18.7.2018 10:42
Czech Raildays 2018 - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  17.7.2018 11:54
Fotogalerie - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  17.7.2018 11:02
Úprava autobusové konečné Klášterského v Ostravě - Výškovicích - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  16.7.2018 19:21
Autobus Van Hool AG300 (RZ: NR 148EZ), dopravce Arriva Nitra a.s. , MHD Nitra. Vůz byl vyfotografován po obsloužení zastávky Bizetova. (5.6.2018) Foto: Martin Plačko

  14.7.2018 05:41
Nedávno Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zakoupil 1. prototyp elektrobusu Ekova Electric 12. Ten pokud si dobře pamatujete byl od výroby opatřen modro-oranžovo-bílým lakem (schéma DPO). DPO se rozhodl tento vůz přelakovat do nových firemních barev, tak jak jej můžete vidět na přiložené fotografii. Vůz byl vyfotografovan v areálu garáží Hranečník. (14.7.2018) Foto: Martin Plačko

  9.7.2018 09:40
Nové ostravské minibusy Dekstra Bus Daily LE 37 CNG ev. č. 7305 a 7306, vyfotografované v garážích Hranečník. (4.7.2018)

  9.7.2018 08:57
Obnova maxi a mini busů v Ostravě - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  9.7.2018 08:26
Odkoupí Dopravní podnik Ostrava prototyp elektrobusu Ekova Electron 12? - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  8.7.2018 06:49
Vážení návštěvníci stránek, omlouváme se za další neaktivitu na našem webu, ale již během dnešního dne se můžete těšit na nové nebo aktualizované články...jmenujme například Czech Raildays 2018, Rekonstrukce obratiště Klášterského, Odkoupení předváděcího elektrobusu Ekova Electron 12 a další články.... Na přiložené fotografii můžete vidět ,,krátké" Karosy B 952 E a jednu C 954, které byly vyfotografovány v garážích Hranečník. Po dodávce nových 40 autobusů Solaris Urbino 12 CNG budou všechny,,krátké" Karosy vyřazeny. Foto: Martin Plačko

Jste zde: