Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil zkušební provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením

DPP2Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v neděli 15. října 2017 zahájíl zkušební provoz elektrobusu s dynamickým nabíjením SOR TNB12, a to po vyhotovení téměř kilometr dlouhého trolejového vedení v Prosecké ulici. Testování dynamicky nabíjeného vozidla probíhá mezi Palmovkou a Letňany. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájilo další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na linkách č. 109 a 239. Zároveň si DPP připomene 45. výročí od ukončení provozu trolejbusů v Praze, jejichž provoz skončil k 16. říjnu 1972. Na místě tak byl k vidění i historický trolejbus Tatra T400/III ev. č. 431.

2017 10 15@9505@@ul. Prosecká
Zapůjčený trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 9505 na ulici Prosecké.

DPP v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR EBN 11, jenž najezdil v pravidelném provozu za dva roky přes 140 tisíc kilometrů, což z něj dělá jeden z nejúspěšnějších elektrobusových projektů i v rámci evropského měřítka. Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením však je pro DPP novinkou. Vozidlo pro dynamické nabíjení bude konstrukčně vycházet z principů parciálního (bateriového) trolejbusu, který je již standardně provozován v různých evropských, ale i v některých českých městech.

2015 09 03@4001@5E4 8241@Želivského (3)
Zapůjčený elektrobus SOR EBN 11 ev. č. 4001 pauzuje na konečné zastávce Želivského.

2017 10 15@4002@5E9 3111@Praha (2)
Zapůjčený elektrobus SOR NS 12 - Electric ev. č. 4002 v Praze.

„Podpora elektromobility je pro město velmi důležitá a obzvlášť to platí v městské hromadné dopravě. Věřím, že se tento projekt osvědčí a postupně budou přibývat další elektrobusy, ale i infrastruktura pro jejich dobíjení,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy.

„Chceme, aby v budoucnosti v pražské MHD stále více dominovala ekologická doprava. Zatím ale stále musíme řadu lokalit obsloužit autobusy i s jejich negativy. Proto hledáme ekologičtější a tišší cesty. Stávající elektrobusy zatím ještě nezvládají dlouhé pražské linky, dynamické dobíjení je zajímavou možností, jak tento problém vyřešit,” řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas.

„Testování provozu elektrobusu s dynamickým dobíjením je důležitým milníkem pro rozvoj pražské MHD. Zásadní novinkou je pro nás minimalizace délky trolejového vedení pro dynamické nabíjení (pouze na cca 10 %, oproti obvyklým 70 – 90 %) a doplnění pravidelného statického nabíjení při provozních přestávkách na konečné,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

9505 - 27.10....
9505 - 27.10....
9505 - 9.12.2...
9505 - 9.12.2...

Zapůjčený trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 9505, vyfotografovaný na Palmovce.

Nabíjecí infrastruktura pro projekt dynamického elektrobusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ul. Prosecké o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Dotčený úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.

2017 12 09@9505@@Garáže Klíčov (1)
Zapůjčený trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 9505, který byl vyfotografován před svými domovskými garážemi Klíčov.

Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé sekce tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“), který je přesunut z obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce slouí jak pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka – Letňany, tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek statického elektrobusu, které se přesunou z linek č. 163 a 213 na linky č. 109 a 239 (Palmovka – Dolní Počernice, resp. Sídliště Rohožník).

9505 - 9.12.2...
9505 - 9.12.2...
9505 - 9.12.2...
9505 - 9.12.2...

Zapůjčený trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 9505.

Stavba trolejové stopy probíhala zhruba dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu dynamických elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.

Článek o stavbě trolejového vedení.

45. výročí od ukončení provozu trolejbusů v Praze
Fanoušci pražské hromadné dopravy se mohli těšit i na přítomnost historického trolejbusu Tatra T400/III (evidenční číslo 431), typického představitele téměř 36letého provozu trolejbusů na území hlavního města Prahy, který je ve sbírce Muzea MHD v pražských Střešovicích.

2017 10 15@431@@ (5)
Při zahájení provozu trolejbusů v Praze se zúčastnil také historický trolejbus Tatra T400/III ev. č. 431.

Pamětníci jistě vzpomínají na okamžik, kdy přesně tento vůz (s nápisy „Trolejbusy se loučí s Prahou, Praha se loučí s trolejbusy“ a „Dnes jezdíme naposledy“) 16. října 1972 krátce po půlnoci zatahoval do vozovny Smíchov, čímž byl na dlouhou dobu ukončen provoz trolejbusů v Praze. Přítomen byl i řidič, který odřídil tuto poslední jízdu, Oto Drozda.

431 - 15.10.2...
431 - 15.10.2...
431 - 15.10.2...
431 - 15.10.2...

Historický trolejbus Tatra T400/III ev. č. 431 při zahajovací jízdě.

Kromě jedinečné fotopříležitosti si na své přišli i sběratelé. V omezeném množství tisíc kusů na šťastlivce byly připraveny originální jízdenky, jejichž lícovou stranu zdobí fotokoláž dobového trolejbusu a současného elektrobusu, rub je pak věrnou kopií označené jízdenky z poslední jízdy pražského trolejbusu.

Základní data z historie trolejbusové dopravy v metropoli, včetně zajímavé mapky, přinášející přehled měst, v nichž jezdily nebo stále ještě jezdí trolejbusy, si pak zájemci mohly prohlédnout na výstavních panelech, speciálně připravených pro tuto příležitost.

15.10.2017   Zahájení provozu
Informační tabule o provozu trolejbusů v Praze.

Další prezentační jízdy trolejbusu SOR TNB 12 ev. č. 9505 s cestujícími se konaji ve dnech: 5. ledna 2018 - 6. ledna 2018, 22. ledna 2018 - 24. ledna 2018, 27. ledna 2018 - 28. ledna 2018.

Další prezentační jízdy parciálního trolejbusu (elektrobusu) v Prosecké ulici.

Zkušební provoz elektrobusů s dynamický dobíjením se dočkal další etapy vývoje v podobě nasazení nového typu vozidla. Nový přírůstek vzešlý ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR, bude testován ve známé trase Palmovka – Prosek – Letňany, a to od neděle 6. května 2018 do úterý 8. května 2018.

2018 05 03@9506@@Palmovka (1)
Parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506, vyfotografovaný při zkušebních jízdach na konečné zastávce Palmovka.

Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky číslo 58 jsou v pravidelných zastávkách linky číslo 140, přeprava je zdarma.

Odjezdy z Palmovky: 8.40, 9.40, 10.40, 11.40, 12.40, 13.40, 14.40, 15.40, 16.40, 17.40.
Odjezdy z Letňan: 8.55, 9.55, 10.55, 11.55, 12.55, 13.55, 14.55, 15.55, 16.55, 17.55.

2018 04 23@9506@@Garáže Klíčov (1)
Parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR ev. č. 9506, vyfotografovaný v garážích Klíčov

Spoje jsou zajištěny vozidlem Škoda 30 Tr SOR, případně SOR TNB 12.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s.

Aktualizováno 6. 5. 2018 6:18

Dopravní podnik hlavního města Prahy a.s.

Nové fotografie

duben 2024
Po18152229
Út29162330
St3101724 
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 
Jste zde: