V pražské městské části Prosek patřila sobota 9. března jednoznačně městské hromadné dopravě. Již při výstupu ze stanice metra Prosek bylo ve vzduchu cítit, že dnes se na Praze 9 děje něco neobvyklého. Ve stanici mě totiž vítala unikátní výstava o garáži Klíčov, která právě v tomto roce slaví 40. výročí. Poté, co jsem z podzemky vystoupal na povrch, zahlédl jsem další symbol slavnostního dne, a to speciálně vypravované autobusy v trase Garáže Klíčov – Prosek – Vysočanská – Českomoravská. Slavnostní a bezplatná linka s označením 747 mě tedy dovezla až do samotného centra všeho dění, a to do garáže Klíčov. Ta na první pohled zaujme netradičním a unikátním architektonickým řešením.
Na návštěvníky čekala možnost prohlídky zázemí garáže. Především se jednalo o některé haly a střediska údržby. Na Hale spodního mytí (mytí podvozků a agregátů) jsme si mohli detailně prohlédnout podvozek a motorovou část autobusu Karosa B 931 vyzdviženého na hydraulickém zvedáku. Zúčastněné lákala i hala pravidelných prohlídek a oprav.
Autobusy Karosa B 931 na hydraulickém zvedáku a autobus SOR CITY NB 18 v opravně vozidel
Nenudily se ani děti. Kromě toho, že se mohly podívat na stanoviště řidiče téměř všech typů autobusů, které byly vystaveny, mohly se také zúčastnit různých soutěží. Bezesporu nejvíce lákala projížďka na čtyřkolkách a šlapadlech.
Mimo vozového parku autobusů, ke kterému se ještě dostanu v další části článku, se představily i vozy Hasičského záchranného sboru Dopravního podniku hl. m. Prahy. Legendární hasičský automobil Tatra přijel na návštěvu z jiného provozu, kdežto vedle stojící cisternová automobilová stříkačka CAS K 25 – LIAZ 101.860 4x4 má v Klíčově domovskou půdu.
Hasičská vozidla
Kvalitně bylo zajištěno i občerstvení. V Hale komplexního úklidu interiérů autobusů byl připraven stánek s tradičními párky, ale v deštivém a chladném počasí přišel vhod i všudypřítomný panáček alkoholu na zahřátí.
Historické autobusy
Nejpoutavějšími objekty byly bezesporu tři vystavené historické autobusy.
Jelcz MEX 272
Tento exponát Muzea městské hromadné dopravy v Praze – Střešovicích byl dodán pražskému Dopravnímu podniku v roce 1973. Jednalo se o předposlední dodávku, která již byla dodávána firmou Jelcz z Polska, kde se „erťáky“ licenčně vyráběly.
Z osobní dopravy byl tento autobus ev. č. 4881 vyřazen v roce 1978 a posléze byl upraven na tzv. dílenský. Úprava spočívala v odstranění některých sedaček a dílčích změn na interiéru. Nátěr byl změněn na oranžový. V této podobě servisního vozu sloužil až ro doku 1988, kdy byl uveden zpět do stavu po dodání a od roku 1990 je tedy součástí sbírky Muzea MHD.
Jelcz MEX 272 (ev. č. 4881)
Výrobce: |
podvozek - Liaz n.p., Mnichovo Hradiště karoserie - Jelczianskie zaklady samochodowé, Jelcz k Olawy |
Motor: | Škoda 706 (řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva) |
Výkon: | 118 kW |
Objem válců: | 11 781 cm3 |
Převodovka: | mechanická pětistupňová |
Obsaditelnost: | 27 míst k sezení, 53 míst k stání |
Celková délka: | 10 810 mm |
Celková šířka: | 2 500 mm |
Karosa ŠM 11.1630
Tento exponát Muzea městské hromadné dopravy v Praze – Střešovicích sloužil pražské MHD poměrně krátce, a to od roku 1981 do konce roku 1987. Po celou dobu byl přidělen vůz ev. č. 7135 dnes již neexistujícím garážím Libeň. Po vyřazení byl opraven a předán podnikovému muzeu.
Dodejme, že autobusy Karosa ŠM 11 byly dodávány dopravcům od roku 1965 až do r. 1981. Praha jich odebrala ve všech modifikacích více jak 2500.
Karosa ŠM 11 (ev. č. 7135)
Výrobce: | Karosa n.p., Vysoké Mýto |
Motor: | LIAZ ML 634 (ležatý, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva) |
Výkon: | 154 kW |
Objem válců: | 11 940 cm3 |
Převodovka: | automatická dvoustupňová Praga 2 M 70 s hydrodynamickým měničem |
Obsaditelnost: | 29 míst k sezení, 67 míst k stání |
Celková délka: | 11 135 mm |
Celková šířka: | 2 500 mm |
Karosa B 731.04 (ev. č. 3709)
Autobus sloužil v kačerovské garáži od roku 1985 až do vyřazení v r. 1993. Během této doby nebyl nijak zásadně upravován. V roce 1994 byl ve středních dílnách DP opraven a předán do Muzea městské hromadné dopravy v Praze – Střešovicích.
Autobusy Karosa řady 700 byly vyráběny od r. 1981 a v modifikované podobě vydržely ve výrobě až do počátku r. 1997, tedy neuvěřitelných 16 let. Od předešlé řady ŠM 11 se vzhledově lišily především tehdy moderními hranatými tvary s bohatým zasklením a konstrukčně zejména přemístěním motoru s převodovkou do zadní části autobusu.
Karosa B 731 (ev. č. 3709)
Výrobce: | Karosa n.p., Vysoké Mýto |
Motor: | LIAZ ML 635 (ležatý, řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva) |
Výkon: | 148 kW |
Objem válců: | 11 940 cm3 |
Převodovka: | automatická dvoustupňová Praga 2 M 70 s hydrodynamickým měničem |
Obsaditelnost: | 31 míst k sezení, 59 míst k stání |
Celková délka: | 11 055 mm |
Celková šířka: | 2 500 mm |
Současné autobusy
Na hlavní ploše byli vystaveni zástupci všech typů autobusů, které má garáž Klíčov k dispozici, včetně nejnovějšího modelu Solaris Urbino 8,9 LE.
Současné provozované autobusy
Solaris Urbino 8,9 LE |
Karosa B 731.1659.2 |
Karosa B951.1713.31 |
Karosa B 741.1922.4 |
Karosa B 941.1930.21 |
|
Evidenční číslo: | 2032 | 7211 | 4114 | 6159 | 6262 |
Dodán v roce: | 2012 | 1995 | 2006 | 1996 | 1998 |
Motor: |
Cummins ISB6.7EV250B |
Renault MIHR 062045 B/3 (EURO 2) |
Iveco Cursor F2BE 1682D (EURO 3) |
LIAZ M 1.2 C ML 636 E (EURO 2) |
LIAZ M 1.2 C ML 636 E (EURO 2) |
Výkon: |
180,5 kW | 152 kW | 180 kW | 175 kW | 175 kW |
Objem válců: | 6 692 cm3 | 9 830 cm3 | 7 tis. cm3 | 11 940 cm3 | 11 940 cm3 |
Převodovka: | automatická šestistupňová ZF 6 AP - EcoLife | automatická šestistupňová ZF 4 HP 500 | automatická šestistupňová VOITH D854 | automatická čtyřstupňová ZF 4 HP 500 | automatická třístupňová VOITH D863 |
Obsaditelnost: | 28 míst k sezení, 39 míst k stání | 32 míst k sezení, 63 míst k stání | 32 míst k sezení, 68 míst k stání | 43 míst k sezení, 108 míst k stání | 43 míst k sezení, 118 míst k stání |
Poznámka: | šířka 2 400 mm, délka 8 950 mm | V roce 2008 byla na voze provedena opravda středního rozsahu, v rámci níž byl modernizován a vybaven informačním systémem s elektronickými panely a klimatizačním zařízením kabiny řidiče. | délka 11 320 mm | V roce 2007 byla provedena oprava většího rozsahu v rámci níž byl vůz částečně modernizován, dovybaven klimatizačním zařízením kabiny řidiče a chladničkou | Na autobuse byla provedena oprava většího rozsahu v rámci níž byl vůz částečně modernizován, dovybaven klimatizačním zařízením kabiny řidiče a chladničkou |
Dalšími představovanými vozy s možností prohlídky kabiny řidiče a interiéru byly: Karosa B 931, Karosa CityBus 12M, Karosa CityBus 18M, SOR CITY NB 12, SOR CITY NB 18 a Irisbus Crossway LE.