Plzeňské městské dopravní podniky (dále jen PMDP) v sobotu 7. června otevřely brány svých vozoven na Karlově a Světovaru. Zároveň proběhly i noční prohlídky ve staré trolejbusové a autobusové vozovně Cukrovarská.
Všechny tyto akce proběhly při výročí 115 let od založení PMDP. Návštěvníkům otevřel brány dispečink a výše zmíněné vozovny. Zájemci se mohli svézt několika historickými vozy, které zajišťovaly nejen kyvadlovou dopravu mezi Karlovem a Světovarem, ale byly také vypraveny v sobotu večer na speciální linku pro fanoušky historických vozů. Své brány taktéž otevřela sousední Škoda Transportation, respektive závod zajištující výrobu trakčních vozidel: tramvají a příměstských jednotek.
Nové depo PMDP na Karlově v areálu plzeňské Škody Transportation
Pro novou Karlovskou vozovnu byl tento den první akcí tohoto druhu. Nová vozovna byla postavena v dnes již bývalé plzeňské čtvrti Karlov. Tato čtvrť byla vybudována v těsném sousedství lokomotivky (dnešní Škody Transportation) v letech 1910 až 1913, jako dělnické sídliště. Postupem času se stala jednou z nejzajímavějších částí města. Pochází odsud mnoho schopných inženýrů, pilotů nebo také úspěšných sportovců. Bohužel v průběhu 2. Světové války byl Karlov silně poškozen při bombardování Škodových závodů. Po válce už do čtvrti nebylo investováno, a v 80. letech minulého století došlo k její demolici. Od té doby sloužila jako parkoviště pro pracovníky okolních firem, až do výstavby nové moderní vozovny Karlov. V té budou na konci letních prázdnin umístěny veškeré autobusy a trolejbusy PMDP.
Vozovna je plně vybavena veškerou infrastrukturou, kterou provoz městské hromadné dopravy v takovém rozsahu vyžaduje. Uveďme například čerpací stanici, lakovnu, opravárenské dílny, ale i kryté stání pro velkou část provozních vozidel. Zbylé vozy najdou své místo na přilehlém parkovišti.
Tramvajová doprava a její zázemí bylo návštěvníkům předvedeno ve vozovně Světovar, ten je v dnešní době jedinou vozovnou pro kolejová vozidla kterou PMDP disponuje. Vozovna je situována v jižní části města, mezi konečnou linky 1 na Náměstí Milady Horákové a konečnou linky č. 2 Světovar. Do provozu byla uvedena v roce 1943. První rozšíření proběhlo brzy po otevření, v roce 1946. Do dnešní podoby byla přestavěna v roce 1989. V těchto místech se ovšem vozovna nenacházela vždy. Například v období první republiky byla vozovna umístěna v areálu vozovny Cukrovarská, která byla od kolejové soustavy odpojena v roce 1990.
Z historických vozů které byly k vidění na DOD v PMDP uveďme například ,,Primátorský vůz‘‘ – tramvaj Křižík & Brožík č.18 z roku 1899. Tato tramvaj zahajovala provoz tramvají v Plzni. Jde o nejstarší provozuschopný vůz v Evropě. Mezi další vystavené vozy patřily vozy Tatra T1 ev. č. 121 (1956), Tatra T2 ev. č. 133 (1958) a Tatra T3 (1975). Na Karlově byla historická vozidla reprezentována především trolejbusem Škoda 9 Tr evidenčního čísla 323 (1979), Škodou 706 RTO (1964). Poměrně mladým vozem byl ještě donedávna provozní vůz Škoda 21Ab. Své zastoupení zde měly i vozy značky Karosa. Uveďme především Karosu B731 č. 348, z roku 1986. Tyto vozy jsou v majetku PMDP, ovšem v kyvadlové dopravě i statické ukázce se předvedly především vozy soukromých sběratelů nebo jiných dopravních podniků (Karosa ŠM11 ev.č. 7135 – DPP a Škoda 706 RO).
Fotografie č. 1.: Historický trolejbus Škoda 9 Tr (ev. č. 323)
Fotografie č. 2.: Historický autobus Škoda 21 Ab (ev. č. 445)
Fotografie č. 3.: Hstorický autobus Karosa B 731 (ev. č. 348)
Fotografie č. 4.: Zapůjčené historické vozy z DP hl. m. Prahy, Škoda 706 RO MTZ (ev. č. 206) a Karosa ŠM 11 (ev. č. 7135)
Tato akce byla unikátní možností navštívit nejen zákulisí Plzeňské Městské Hromadné Dopravy ale i výrobní závod Škody Transportation. Oba areály jsou opravdu zajímavé, prohlídka byla zpříjemněna stánky s upomínkovými předměty a občerstvením. Večerní jízda historických vozů Plzní byla už jen třešničkou na dortu, výborným uzavřením svátku fanoušků městské hromadné dopravy v Plzni a také krásného dne.
Fotografie č. 1. a 2.: Trolejbus Iveco Crealis Neo pro Bolognu
Fotografie č. 3. a 4.: Trolejbus Škoda 26 Tr Solaris pro Burgas
Fotografie č. 5. a 6.: Trolejbus Škoda 27 Tr Solaris pro Ústí nad Labem
Výroba tramvají ve společnosti Škoda Transportation
Všechny fotografie z DOD ve společnosti Škoda Transportation a PMDP
Zdroj: www.plzenskykarlov.cz, www.pmdp.cz, vlastní zdroje