V sobotu 12.4.2014 proběhl v západočeské obci Vejprnice den s ČSAD autobusy Plzeň, kde bylo možné setkat se s zástupci firmy, prohlédnout si několik historických vozidel, které má tento dopravce ve vlastnictví. Byl k vidění i cyklobus obsluhující linky na nedalekou Šumavu a do Českého lesa. U zmíněného cyklobusu byl také stánek s reklamními materiály, upomínkovými předměty ČSAD a zajímavou soutěží o roční předplatné pro linky provozované tímto dopravcem.
Cyklobus Karosa LC 956 E
Z historických vozidel byl k vidění například autobus Škoda 706 RTO - KAR, který ČSAD provozuje již od roku 2004. Od samotného počátku má hlavní využití na akci Historickým autobusem po památkách Plzeňska pořádané ve spolupráci s Národním památkovým ústavem v Plzni. Jde o nedělní výlety pro celou rodinu po hradech a zámcích v okolí Plzně za výhodné ceny, kdy v jízdence je zahrnuto i vstupné do historických objektů. Od roku 2007 se na této akci střídá s dalším historickým autobusem Karosa ŠL 11 – Turist, který se předvedl na této akci také. Společně s vozem Škoda 706 RTO - KAR se návštěvníkům předvedl i autobusový přívěs Karosa D4. K vidění byl také historický nákladní automobil Škoda 706 R.
Fotografie 1. a 2. - Škoda 706 RTO - KAR
Fotografie 3. - Autobusový přívěs Karosa D4
Fotografie 4. a 5. - Nákladní automobil Škoda 706 R
Fotografie 6. a 7. - Karosa ŠL 11 - Turist
Největší zajímavostí ovšem byl bývalý přenosový vůz Karosa A 30 PRA Československého Rozhlasu Plzeň. Přenosový vůz vyrobila v letech 1971-72 Karosa n.p. Vysoké Mýto na podvozku nákladního automobilu AVIA A-30-N. Na výrobu těchto podvozků byla zakoupena v roce 1968 licence u francouzské firmy Saviem, pro plánovanou výrobu nové řady miniautobusů. Ty se však kromě stavby prototypů sériové výroby nedočkaly.
Unikátní přenosový vůz Karosa A 30 PRA
Pro rozhlasovou práci byl "přenosák" na svou dobu velmi dobře vybaven. Přímý přenos zvuku byl prováděn přes mixážní a vysílací aparaturu vyrobenou v závodě Tesla Elektroakustika Bratislava, jeho záznam zajišťovaly dva švýcarské magnetofony Studer B62. Vůz byl také vybaven monitorem Standart řetězce průmyslové televize, která se využívala pro zlepšení orientace mistra zvuku, sedícího za pultem.
Interiér a pracoviště řidiče přenosového vozu Karosa A 30 PRA
Zdroj: ČSAD autobusy Plzeň a.s., vlastní zdroje