Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Provoz Solarisů ve Švédsku v roce 2013

Vážení čtenáři. Představujeme novinky od firmy Solaris Bus & Coach ve švédských provozech. Rok 2013 byl zajímavý hned v několika směrech, které si nyní představíme podrobněji.

2. července 2013 zařadil do svého vozového parku dopravce Västerås Lokaltrafik 24 kloubových nízkopodlažních autobusů Solaris. Jedná se o první kloubové Solarisy s pohonem na bioplyn ve švédských provozech. Vozidla jsou 3dvéřová ( 2-2-2-0 ), 18 metrů dlouhá, 2550 mm široká a 3400 mm vysoká. Jsou určena pro 42 sedících a 86 stojících cestujících. Samozřejmosti je jedno místo určené pro imobilního cestujícího na vozíku nebo dětský kočárek. Výklopná plošina se nachází ve 2. dveřích. Autobusy jsou osazeny motory Cummins ISLG 320 o výkonu 234,8kW, splňující emisní normu EEV, spolupracují s převodovkou Voith Diwa 5. Všechny autobusy byly přiděleny pro městský provoz ve městě Västerås a obdržely evidenční čísla 851 – 874. Dopravce Västerås Lokaltrafik již disponuje celkem 69 vozidly, z čehož je 45 autobusů SU 15 LE CNG, polského výrobce Solaris Bus & Coach S.A..

700 - FAM 628...
693 - CPJ 953...
853 - DRT 191...
852 - DRT 186...

Na prvních dvou fotografiích jsou vozy Solaris Urbino 15 LE CNG (ev. č. 700 a 693), zbylé fotografie zobrazují nejnovější vozidla Solaris Urbino 18 CNG (ev. č. 852 a 853)

Od 18.srpna v souvislosti s ukončením prázdninových jízdních řádů se změnilo i linkové vedení . Všechny linky jsou vedeny vždy z jednoho okraje města na druhý a sjíždějí se ve špičkovém intervalu 7 minut, v sedle 15 minut, na přestupním uzlu v centru města v zastávce Västerås Centralen - Hlavní nádraží. Podstatnou změnou ovšem je barevné označení městských linek. Linka 1 je označena jako červená a je vedena z části Skälby do Bjurhovda, 2 zelená ( Gryta – Björnö), 3 růžová ( Erikslund – Lillhamra), 4 modrá ( Brottberga – Finnslätten) , 5 žlutá ( Tunbytorp – Hälla), 6 oranžová ( Rönnby – Stenby) a 7 fialová ( Hacksta – Centralen). Linky 1 – 4 jsou celodenně obsluhovány kloubovými autobusy, převážně bioplynovými Urbiny 18, které doplňují starší vozy MAN A23 a Volvo B10M. Linky 5-7 jsou obsluhovány krátkými, 12m vozy Volvo B10LE a Scania CN 113, CL94, starší produkce, které dopravce plánuje v nejbližší době nahradit novými nízkopodlažními autobusy pro provoz na bioplyn. Barevně jsou odlišeny I vnější panely linkové orientace. Toto výrazně napomáhá k zlepšení orientace cestujících jaké vozidlo přijíždí do zastávky. Autobusy Solaris Urbino 15 LE CNG jsou využívány již jen na meziměstských linkách.

Dalším přírůstkem ve švédských provozech je trolejbus Solaris Trollino 12 s asynchronním trakčním motorem 4ML3444K/4 o výkonu 160kw od Škody Electric a.s., osázen trakčním měničem SJ 3.2, automatickou sběrací soustavou TSS 10.2 od firmy Faiveley Lekov. Trolejbus o celkové hmotnosti 13 640kg je určen pro jediný trolejbusový provoz ve Švédsku, který se nachází ve městě Landskrona v regionu Skåne na jihu Švédska. Trolejbusy v Landskroně se rozjely 15. září 2003, což bylo po 39 letech, kdy byl ve Švédsku zrušen poslední trolejbusový provoz ve Stockholmu. Trať měří 3km v jednom směru, je napájena 750V DC. Jednotlivé trolejbusy odjedou ročně průměrně 65 000km. Nový vůz obdržel ev.č. 6994 a registrační značku UCC 089, zařazen do provozu byl 16.8.2013. Zajímavosti tohoto provozu je i to, že trolejbusy získávají jména. Solaris Trollino ev.č. 6994 obdržel jméno Elvis. Je určen pro 27 sedících, 11 sedadel je dostupných bez stupínku, plus 3 sklopné sedáky v prostoru určeném pro odstavení jednoho invalidního vozíčku nebo kočárku a 28 stojících cestujících. Pro cestující s dětskými kočárky nebo na invalidním vozíku jsou instalovány mechanicky ovládané výklopné plošiny pro nástup v 1. dveřích a pro výstup ve 2. dveřích trolejbusu. Všechny trolejbusy v Landskroně jsou dvanáctimetrové a mají uspořádání dveří 2-2-1. Obdržel celovozovou reklamu na projekt Slide In, což je projekt na zvýšení podílu elektrobusů ve Švédsku. Je to již druhý trolejbus s výzbroji od firmy Škoda Electric v tomto provozu. První Trollino s výzbroji firmy Škoda byl dodán v roce 2010, zařazen do provozu 26.11.2010, nese jméno Else-Len a možno ho spatřit pod ev.č. 6990 a RZ CLP 254. Zbývající vozy jsou s karoserii Solaris 1.generace a výzbroji maďarské firmy Ganz Transelektro. Mají přiděleny ev.č. 6991 – 6993, registrační značky: TXT 772, TXT 754 a TXT 763 a nesou jména Ella, Elvíra a Ellen. Tyto tři trolejbusy byly vyrobeny v roce 2003, zaregistrovány byly 3.9.2003 a jsou to vůbec první Solarisy dodané do Švédska. Všechny trolejbusy mají pomocný agregát, protože manipulační jízda z a do vozovny na trať není vybavena trolejovým vedením. Vozy jsou vybaveny klimatizací salónu pro cestující. Vozy 6991 – 6993 mají pomocný agregát bateriový s dojezdem prázdného vozu cca 4km ( baterie 30Ah, 360 V ), vůz 6990 je vybaven dieselagregátem. Nejnovější Solaris Trollino je osazen bateriovým pojezdem s plnou rekuperací do baterií při brzdění trolejbusu a je využíván i na autobusových linkách číslo 4 a 5, které jsou částečně vedeny pod trolejovou trati, kde za jízdy trolejbusu dobíjí baterie a po sjetí z dráhy vozidlo pokračuje na bateriový pojezd. V praxi to znamená, že trolejbus jede z přístavu Skeppsborn k vlakovému nádraží Station a zpět jako trolejbusová linka č.3 a nabíjí baterie, poté jede jako autobusová linka č.5 do části městečka Landskrona, do Drottningenu a zpět se vrací jako aut. linka č.4 k vlakovému nádraží Station. Druhé kolo jede zrcadlově. Nejdříve jako tolejbus č.3 Station – Skeppsborn a zpět, pak jako aut. linka č.4 do Drottningenu a zpět jako č.5 do přístavu Skeppsborn. Podíl jízdy na baterie je 62 procent, vyjádřeno v kilometrech, trolejbus jede jedno kolo 13,5km z celkových 21,9km na baterie. Dojezd s plně obsazeným trolejbusem na baterie udává výrobce 25 – 30km bez klimatizace a topení. Předpokládaná životnost baterie 120Ah, 480V je 7let a nachází se v “motorové věži” . V této variantě, tolejbus – elektrobus, vidí představitelé města budoucnost MHD v tomto malém malebném městečku, které čítá 30 000 obyvatel. Trolejbusy jsou v majetku města Landskrona a provozuje je na tamní lince MHD číslo 3 z přístavu Skeppsborn k vlakovému nádraží Station společnost Nobina Sverige ( Nobina Švédsko) na základě smlouvy o pronájmu vozidel.

6994 - UCC 08...
6994 - UCC 08...

Nejnovější trolejbus Solaris Trollino 12 ve švédském městě Landskrona (ev. č. 6994, Elvis)

Společnost Nobina Sverige se rozhodla obnovit vozový park také ve Tvåstad ( v překladu Dvojměstí ), tedy ve městech Trollhättan a Vänersborg, které se nachází v jihozápadním Švédsku, severně od Göteborgu. Pro tento provoz zakoupila Nobina 20 dvoudvéřových ( 2-2-0) autobusů Solaris Urbino 15 Low Entry CNG pro 50 sedících, 58 stojících cestujících a jedním místem pro invalidní vozík nebo kočárek. Mechanicky ovládaná výklopná plošina se nachází ve 2. dveřích, 9 vozů Urbino 12 LE CNG a 3 vozy Urbino 12 LE. Vozy CNG jsou určeny pro provoz na bioplyn, 3 vozy Urbino 12 LE jsou stavěny na biodiesel, dvanáctimetrová Urbina jsou s uspořádáním dveří 2-2-1 a jsou určena pro 32 sedících a 32 stojících cestujících plus opět jedno místo pro imobilního cestujicího nebo kočárek opět s výklopnou plošinou ve 2. dveřích. “Patnáctky” obdržely ev.č. 7727 – 7746, SU12 plynové 7718 – 7726, SU 12 dieselové 7747 – 7749. Solaris ev.č. 7749 je jubilejním, 500. Solarisem dodaným do Švédska. Tyto dieselové Solarisy jsou osázeny motory DAF PR 228 U1 o výkonu 231 kW, emisní norma Euro 5 a převodovkami ZF 6AP 1400B a v této konfiguraci se jedná opět o novinku ve švédských provozech. Autobusy byly dodávany postupně od 19. září do 21. října a byly přiděleny provozovně ve městě Trollhättan.

7734 - DSR 50...
7731 - DSR 48...
7749 - DSR 16...

Na prvních dvou fotografiích jsou nové vozy Solaris Urbino 15 LE CNG (ev. č. 7734 a 7731). Na poslední fotografii je vůz Soalris Urbino 12 LE (ev. č. 7749). Tento vůz je výjmečný v tom, že se jedná o jubilejní 500. Solaris dodaný do Švédska

Dvanáctimetrová Urbina jsou vypravována na městské linky v Trollhättanu a “patnáctky” slouží k dopravě cestujících mezi městy Trollhättan a Vänersborg. 11. prosince byla slavnostně otevřena moderní nová vozovna pro 50 autobusů v Trollhättanu, kde jsou nově odstavovány všechny Solarisy.

7719 - DSR 24...
7722 - DSR 26...

Autobusy Solaris Urbino 12 LE CNG ve švédském městě Trollhättan

Poslední obnova vozového parku vozy Solaris opět společnosti Nobina proběhla v regionu Skåne, a to konkrétně s převzetím balíčku linek od Veolia Transport Sverige mezi městy Lund a Sjöbo. Nobina zakoupila od polského výrobce pro tento provoz 21 vozů Solaris Urbino 15 LE CNG, které jsou určeny pro provoz na bioplyn. Obsaditelnost od výrobce určena je pro 47 sedících, z čehož 9 sedadel a 3 sklopné sedačky jsou bez podest, 59 stojících cestujících a jeden dětský kočárek nebo jeden invalidní vozík. Pro jejich pohodlné nastupování je zabudována výklopná plošina v prvních dveřích a pro výstup v druhých. Vozy obdržely ev. č. 7750 – 7770. Novinkou ve vybavení těchto CNG vozů a vozů CNG určených pro Tvåstad je osázení autobusů převodovkami ZF 6AP 1400B ( dosud ve všech švédských patnáctkách je zabudována převodová skříň Voith Diwa 5 ) , které spolupracují s osvědčenými motory Cummins ISLG 320 o výkonu 234,8 kW, splňujících emisní normu EEV. Prvních 19 autobusů bylo zařazeno do provozu 13.9. poslední 2 vozy, které byly doobědnány zařadil dopravce 18. listopadu. Vozy jsou deponovány v garážích Lund a jsou vypravovány na všechny linky, které společnost Nobina vypravuje z Lundu. Celkový počet patnáctek od Solarisu v těchto garážích čítá již 54 vozů.

7760 - DST 51...

Solaris Urbino 15 LE CNG (ev. č. 7760) z nové dodávky pro Nobinu Lund

V průběhu měsíce prosinec se ve Švédsku objevil Solaris Urbino 15LE CNG, vyrobený v roce 2012. Jedná se o prototyp, který je osázen motorem MAN E2876 LUH o výkonu 228kW, emisní normou EEV a převodovou skříni ZF 6AP. Jedná se o jediné vyrobené 15metrové vozidlo v této konfiguraci, protože další vývoj bude pokračovat směrem k motorům Cummins. Autobus byl z výroby nalakován v žlutém barevném schematu a vnitřním uspořádáním vybaven pro příměstkou dopravu v regionu Skåne. Byl zaregistrován 30.12.2013, obdržel RZ TOH 475 a zatím zůstává v majetku dceřiné společnosti Solaris Švédsko.

K dnešnímu dni bylo do švédských provozů dodáno celkem 502 vozidel od polského výrobce Solaris Bus & Coach S.A., z toho je 5 trolejbusů. Nejrozšířenější modifikaci je Urbino 15 LE počtem 349 autobusů. Počátkem roku 2014 přijede další prototyp, tentokrát SU 12 LE CNG s plynovým motorem MAN, ale s převodovou skříni Voith Diwa 5. O osudu těchto prototypů a dalších novinkách si řekneme za rok.

Autor děkuje za pomoc , kterou poskytli pánové Ing. Pavel Kuch ze Škody Electric a Robert Kindl, při získávaní technických dat o Solarisu Trollino.

Aktualizováno 10. 2. 2014 12:19

Jste zde: