Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

První autobus s celovozovou klimatizací u DPO

Dopravní podnik Ostrava zařadil na počátku října 2013 do svého vozového parku nový autobus Irisbus Citelis 12 M, který byl dodán jako náhrada za požárem zničený vůz stejného typu (ev. č. 7015). Nový Citelis obdržel (ev. č. 7027) a RZ: 8T9 3568 a je zařazen pod porubskou provozovnu. Od středy 9. října 2013, kdy byl poprvé nasazen do provozu, jej můžeme vídat na kurzu 34/1, kde nahradil vůz Irisbus Citelis 12 M (ev. č. 7025). Nový autobus je jako první a prozatím také jediný v DP Ostrava vybaven celovozovou klimatizací pro cestující. Standardně by DPO takovouto klimatizaci neobjednal, jelikož však byl vůz původně určen pro řeckého dopravce, byl dodán ve výbavě odpovídající řeckým požadavkům. 

Oproti starším ostravským Citelisům má tento několik novinek – kromě již zmíněné klimatizace se jedná o vyvedení výfuku vozidla na střechu, kabina řidiče je vybavena typem palubní desky dodávané spíše pro západo - či jihoevropské trhy a rovněž je jiné i řidičovo sedadlo. Také sedadla v salonu pro cestující jsou odlišná od ostatních v Ostravě používaných (modrý plast s textilním potahem), dále se liší barva podlahové krytiny i přídržných tyčí a prostor dveří je monitorován kamerovým systémem s napojením na LCD monitor v kabině řidiče.

7027 - 8T9 35...
7027 - 8T9 35...
7027 - 8T9 35...
7027 - 8T9 35...

Nový Irisbus Citelis 12 M (ev. č. 7027)

Další fotografie tohoto vozidla

 

Novinky u SMS jízdenek v Ostravě

dpoOd 1. října dochází ke změnám u SMS jízdenek v ostravské MHD. Mění se způsob nákupu SMS jízdenek, přibude možnost nákupu „prozvoněním“ a sortiment SMS jízdenek se rozšíří o 24hodinové jízdenky. Novinky mají přilákat více cestujících, kteří zvolí tuto formu k nákupu jízdního dokladu. Vše o novinkách v SMS jízdenkách je uvedeno na www.dpo.cz/smsjizdenky.

Dopravní podnik Ostrava a.s. od 1. října 2013 nabídne nově ke stávajícím obyčejným a zlevněným 70minutovým SMS jízdenkám také 24hodinové SMS jízdenky v obou cenových provedeních - obyčejné i zlevněné. Další novinkou je možnost nákupu SMS jízdenky tzv. prozvoněním, tedy zavoláním na konkrétní číslo s reakcí systému ve formě zaslání SMS jízdenky.

Číst dál: Novinky u SMS jízdenek v Ostravě

DP Ostrava zkouší další elektrobus

Dopravní podnik Ostrava a.s. testuje v provozu s cestujícími další elektrobus. Po červencových zkouškách elektrobusu polského výrobce AMZ Kutno s výzbrojí Cegelec je nyní zkoušen zástupce česko-slovenského trhu.

Spoluprací firem Iveco (podvozek), Rošero (karoserie) a EVC Group (elektrická část) vznikl elektrický midibus, označený jako typ EVC – Rošero First Electric. Dojezd na jedno nabití udává výrobce na 170 km.

Pro testovací jízdy v síti DPO byl zařazen pod provozovnu Trolejbusy a obdržel ev. č. 9998/II. Dne 5. září se s ním pak mohli ostravští cestující poprvé svézt, a to na lince č. 98 z petřkovického náměstí na Nordpól, která je sklonově náročnější a pro testovací provoz se tak jeví jako ideální.

Elektrobus bychom zde měli vídat do 12. září 2013 

9998 - 4Z8 17...
9998 - 4Z8 17...
9998 - 4Z8 17...
9998 - 4Z8 17...

Elektrobus EVC - Rošero First Electric

Další fotografie elektrobusu EVC - Rošero First Electric

Dotační programy pomohou v Ostravě vybudovat nové zastávky i kolejové odbočení

Tramvajová síť v Ostravě se v nejbližší době dočká významných úprav, které neoddiskutovatelně povedou ke zkvalitnění jejího provozu.

Cestující, kteří pravidelně vyžívají tramvaje v Zábřehu a Hrabůvce, si zajisté povšimli od pátku 9. srpna trvající výluky, kdy je část trasy tramvajových linek 12, 17, 18 nahrazena autobusy. Důvodem jsou práce na zjednokolejnění tramvajové tratě na mostu Mládeže na ul. Plzeňské, který je rekonstruován za účelem propojení ulic Pavlovova a Plzeňská. Jednou věcí je propojení těchto ulic pro individuální automobilovou dopravu a cyklisty a druhou stránku projektu tvoří kolejové propojení Pavlovovy s Plzeňskou. V současné době totiž existuje na ulici Rodinné odbočení pouze pro trasu ÚMOB Jih – Nádraží Vítkovice, kdežto po vybudování nového kolejového odbočení se bude možno dostat tramvají Z ÚMOB Jih přes Most Mládaže i na druhou stranu – na zastávku Kapitána Vajdy a dále do Zábřehu a Výškovic. Po dokončení prací budou upraveny trasy některých tramvajových linek, nebo dokonce mohou vzniknout linky nové, protože podmínkou pro udělení dotace je to, že novým úsekem musí projíždět pravidelná linka. Lze tak předpokládat, že nové kolejové odbočení by tak mohla využívat např. linka, která by spojovala Dubinu a Hrabůvku se Zábřehem a Výškovicemi.

Číst dál: Dotační programy pomohou v Ostravě vybudovat nové zastávky i kolejové odbočení

Změny v ostravské trolejbusové dopravě od 1. září 2013

dpo

Dne 1. září 2013 vstoupily v platnost změny v trolejbusové dopravě jako druhá etapa celkové optimalizace městské hromadné dopravy v Ostravě. Optimalizace je reakcí na zhoršené možnosti financování Dopravního podniku Ostrava a.s. z rozpočtu Statutárního města Ostravy v důsledku změny rozpočtového určení daní schváleného Parlamentem ČR a tím snížení příjmů Statutárního města Ostravy.

Optimalizací trolejbusové sítě nedošlo k úplnému zrušení žádné z provozovaných linek. Linky 102, 104 a 108 jsou nadále zachovány ve stávající trase. U ostatních linek došlo k takové úpravě trasování, aby byla zvýšena efektivita trolejbusové dopravy provozované Dopravním podnikem Ostrava.

Návrh nové trolejbusové sítě vycházel z detailních dopravních průzkumů. Zároveň s úpravami tras byla do systému zapojena nová trolejbusová trať vedená kolem železniční zastávky Ostrava - Stodolní na Novou Karolinu.

V trolejbusové síti tak je od 1. září 2013 využita metoda linkových svazků, kdy silné přepravní proudy jsou zajišťovány dvěma v daném úseku souběžnými linkami vzájemně intervalově proloženými.

První svazek je tvořen linkami 101 a 106, které společně zajišťují spojení přestupního uzlu u Sadu B. Němcové s centrem města v pracovní dny v intervalech 5 min v době dopravní špičky a 10 min v dopoledních hodinách.

Linky 108 a 109 vytváří druhý linkový svazek tak, aby sídliště v Mariánských Horách, na Fifejdách a v Muglinově měla zajištěno spojení s centrem města v pracovní dny v intervalech 10 min.

Rozsah víkendového provozu je přizpůsoben nižší přepravní poptávce. Pro minimalizaci čekacích dob při přestupech mezi jednotlivými trolejbusovými linkami je však provoz doplněn o systém vzájemných přípojů. Přípoje mezi linkami probíhají na zastávkách Konzervatoř, Husův sad a Revírní br. pokladna.

Spojení Michálkovic a zoologické zahrady se Sokolskou třídou a hlavním nádražím (do 31. srpna 2013 realizované linkou 101) stejně jako spojení Heřmanic s přestupním uzlem Náměstí Republiky je nově zajištěno vzájemnými návaznostmi linek 104 a 106 na zastávce Revírní br. pokladna v pracovní dny i o víkendech. V době mimo dopravní špičku jsou mezi těmito linkami zajištěny garantované přípoje.

V souvislosti se změnami v trolejbusové dopravě jsou od 1. září 2013 upraveny také časové polohy návazných autobusových linek.

Od 1. září 2013 došlo také k obnovení autobusové linky č. 20, která je provozována v trase: Studentské koleje - Rektorát VŠB - Dům vodohospodářů - Husův sad - Most M. Sýkory. V opačném směru: Most Pionýru - Dům vodohospodářů - Rektorát VŠB - Poruba U Nemocnice - Studentské koleje.

Číst dál: Změny v ostravské trolejbusové dopravě od 1. září 2013

Jste zde: